تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رکسانا صابری به «اعتصاب غذا» پایان داد

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-آمریکایی که در زندان اوین به سر می‌برد، به «اعتصاب غذای» خود پایان داد.

رضا صابری پدر رکسانا امروز چهارشنبه به خبرگزاری‌های خارجی گفت که دخترش به «اعتصاب غذایی» که از دو هفته پیش آغاز کرده بود، پایان داده است.

مقام‌های قضایی ایران گزارش‌ها درباره «اعتصاب غذای» رکسانا صابری را رد کرده‌اند و می‌گویند که وی در سلامت کامل به سر می‌‌برد. اما پدر این خبرنگار اعلام کرده بود که دخترش بر اثر «اعتصاب غذا» بسیار ضغیف شده است.

به گفته آقای صابری، رکسانا پس از آنکه به هشت سال زندان تعزیری محکوم شد، در اعتراض به این حکم «اعتصاب غذا» کرد.

با این حال به نوشته آسوشیتدپرس، خانم صابری برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع جسمی‌اش، به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

رضا صابری در گفتگو با بی‌بی‌سی نیوز، از این اقدام رکسانا ابراز رضایت کرده و گفته است که به شدت نگران سلامتی وی بوده است.

رکسانا صابری از ۱۲ بهمن ماه سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر، آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار آزادی وی هستند.


عکس از AFP

مقام‌های ایران در واکنش به این درخواست‌ها اعلام کرده‌اند که پرونده این خبرنگار ایرانی- آمریکایی را با «رافت انسانی» بازبینی خواهند کرد.

قربانعلی دری‌نجف آبادی دادستان کل ایران هم از احتمال عفو خانم صابری (در صورت درخواست بخشش از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی)، خبر داده است.

در آخرین مورد از این درخواست‌ها پارلمان اروپا دوشنبه هفته جاری با صدور اطلاعیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست تا رکسانا صابری را هرچه سریع‌تر آزاد کند.

پارلمان اروپا با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت خانم صابری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که معتقد است «روند قضایی پرونده خانم صابری فاقد استانداردهای عادلانه و شفافیت لازم بوده است.»

این اطلاعیه همزمان با اظهارات حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران که «دخالت‌ها» در این پرونده را با «هنجار‌های بین‌المللی» نامتناسب خوانده بود، صادر شده است.

قوه قضاییه ایران همچنین اعلام کرده که دادگاه تجدید‌نظر خانم صابری هفته آینده برگزارخواهد شد.

Share


در همین رابطه:
هفته آینده؛ برگزاری دادگاه تجدید‌نظر صابری
قشقاوی: پرونده صابری پیچیده نیست

نظرهای خوانندگان

زمستان خواهد گذشت و روسیاهی به زغال می‌ماند. ما شرمنده زمانی خواهیم بود که نوادگان ما تاریخ گذشته‌شان را بخوانند و بر ما قضاوت کنند.

-- مهران ش ، May 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)