تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقام جندالله

محسن کاکارش
Mohsenkakarash11@gmail.com

عملیات انتحاری‌ای که گروه جندالله در چابهار آن را به عهده گرفته است، باعث کشته شدن دست کم ۳۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان ایرانی شد.این گروه انگیزه¬ی اقدام انتحاری دیروز را «انتقام عبدالمالک ریگی رهبر این گروه و ۱۶۰ نفر دیگر» عنوان کرد که طی ماه‌های اخیر در بلوچستان اعدام شده‌اند.مقامات جمهوری اسلامی هم می‌گویند، عوامل اسرائیل و امریکا برای تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی دست به چنین اقدامی زده‌اند.

رحیم بندویی، تحلیل‌گر سیاسی و کارشناس مسائل بلوچستان، ضمن این‌که ادعای جندالله مبنی بر اعدام شمار زیادی از شهروندان بلوچستان طی ماه¬های اخیر را بعید نمی¬داند به زمانه می‌گوید: «در این رویدادها ضرر اصلی متوجه افراد مدنی خواهد بود. با گسترش اعدام¬ در بلوچستان، گروه جندالله از بین نخواهد رفت.»

افشای دست‌های پنهان

به دنبال عملیات تروریستی چابهار مقامات ایران از «افشای دست‌های پنهان» در انفجار چابهار خبر داده‌اند.
به گزارش ایسنا، علی عبدالهی، معاون امنیتی وزارت كشور در خصوص دو انفجار تروریستی اخیر گفت: «تجهیزات و امكانات پشتیبانی عاملان حادثه تروریستی بیانگر آن است كه این عوامل توسط سرویس‌های پیشرفته‌ی اطلاعاتی منطقه و آمریكا حمایت شده اند.»

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، آمریکا و اسرائیل را در این رویداد مقصر دانست و به خبرگزاری فارس گفت: «هدف تروریست‌ها از ترور مردم عادی در چا‌بهار، اختلاف‌افكنی میان شیعه و سنی است.»
لاریجانی هم‌چنین افزود: «اعمال تروریستی نظیر جنایت چابهار تنها از آمریكا و رژیم‌صهیونیستی برمی‌آید.»

رحیم بندویی، در پیوند با دیدگاه مقامات ایران به زمانه می¬گوید: «در این‌گونه مواقع مسئولان جمهوری اسلامی قادر به تحلیل مسائل موجود در جامعه نیستند. به همین دلیل به سرعت این رویدادها را به قدرت‌های خارجی نسبت می‌دهند.»

به باور آقای بندویی نه تنها جمهوری اسلامی بلکه همه‌ی نظام¬های دیکتاتوری وقتی قادر به پاسخگویی به خواسته‌ها و اعتراض‌های مردم نیستند، چیین سیاستی را اتخاذ می‌کنند و این مسئله را وجه مشترک همه‌ی سیستم‌های دیکتاتوری می‌دانند.

او هم‌چنین می‌گوید: «هیچ‌گونه اعتقادی به اظهارات همیشگی و تکراری مقامات جمهوری اسلامی ندارم. ربط دادن این مسائل به دیگر دولت‌ها تنها برای ایجاد زمینه‌ی بیشتر برای سرکوب مردم است.»طی ماه‌های گذشته در مناطق مختلف ایران چندین انفجار رخ داده که مسئولان جمهوری اسلامی، کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا را مسبب اصلی آنها دانسته‌اند.

این کشورها اما با بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن فعالیت‌های تروریستی ادعاهای جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، روز گذشته دولت بریتانیا انفجارهای چابهار را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که آلیستر برت، معاون وزیر خارجه‌ی بریتانیا در امور خاورمیانه و آفریقا در این زمینه منتشر کرده، آمده است: «من از شنیدن خبر وحشتناک بمبگذاری در میان عزاداران عاشورا در شهر چابهار بسیار ناراحت شدم. دولت بریتانیا این عملیات خشونت‌آمیز را به شدت محکوم می‌کند. ما از تروریسم در هر شکل ممکن ابراز انزجار می‌کنیم.»

هم‌زمان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل و دولت فرانسه حملات تروریستی روز چهارشنبه را محکوم کردند.

دستگیری عاملان انفجار

هنوز چند ساعتی از عملیات تروریستی انتحاری نگذشته بود که اداره‌ی اطلاعات چابهار از دستگیری و زخمی شدن دو تن از عاملان این رویداد خبر داد.

این نهاد امنیتی اعلام کرد، سه نفر در این حادثه نقش داشتند. نفر اول با انفجار کشته شد. نفر دوم که بمب همراه وی عمل نکرد توسط نیروی انتظامی مورد هدف قرار گرفت و زخمی شد. نفر سوم نیز دستگیر شد.
پس از آن خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی- «ایرنا»- خبر داد، یکی از عوامل عملیات تروریستی هنگام خروج از مرزهای کشور دستگیر و از وی مقداری تجهیزات نظامی به همراه مدارک مرتبط کشف و ضبط شد.

یکی از مسئولان اداره‌ی اطلاعات سیستان و بلوچستان که نام وی ذکر نشده، با بیان این سخنان افزوده که سه عامل اقدام تروریستی در چابهار از مرز یک کشور همسایه وارد ایران شده بودند و قصد داشتند عملیات جداگانه‌ای در جنوب شرق ایران انجام دهند.

در رویدادهای مشابه از جمله انفجار مهاباد که در آن ۱۲ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند، مسئولان امنیتی اعلام کردند که ۳۰ نفر از عاملان این رویداد را کشته‌اند بدون این‌که به نام یا محل کشته شدن آنها اشاره کنند.

انتقام جندالله

گروه جندالله، طی بیانیه‌ای مسئولیت عملیات انتحاری چابهار را به عهده گرفته و با انتشار عکس‌هایی از عاملان این اقدام تروریستی اعلام کرده است: «این عملیات در حقیقت انتقام اعدام رهبر جنبش امیر عبدالمالك و دیگر شهدای جندالله می‌باشند كه وحشیانه و بدون هیچ‌گونه دادگاه عادلانه‌ای به دار زده شدند. چنان‌چه طی چندماه اخیر بیش از ۱۶۰ تن از جوانان بی‌گناه بلوچ و اهل سنت اعدام شدند.»

رحیم بندویی در پیوند با ادعای گروه جندالله مبنی بر اعدام ۱۶۰ نفر طی ماه‌های اخیر می‌گوید: «با توجه به این‌که جمهوری اسلامی آمار دقیقی از اعدام شدگان بلوچستان ارائه نمی‌دهد و اعدام بسیاری از شهروندان بلوچ در دیگر استان‌ها صورت می‌گیرد، ادعای گروه جندالله را بعید نمی‌بینم.»

آقای بندویی هم‌چنین تاکید می‌کند که افزایش اعدام‌ها و کشتارها در بلوچستان آن‌طور که جمهوری اسلامی تصور می‌کند گروه جندالله را نه تنها از بین نبرده، بلکه پس از اعدام عبدالمالک ریگی به شمار اعضای آنها نیز افزوده شده است.

این کارشناس مسائل بلوچستان بر این باور است که ضرر اصلی فعالیت‌های خشونت‌بار در بلوچستان فقط متوجه افراد مدنی می‌شود و می‌افزاید: «جمهوری اسلامی همیشه سعی کرده بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد و وانمود کند که جنگ شیعه و سنی در این مناطق وجود دارد. چراکه به این ترتیب می‌تواند توده‌های مردم شیعه را به سمت خود جلب کند.»

گروه جندالله عملیات روز گذشته را هشداری به جمهوری اسلامی اعلام کرده و در بخشی از بیانیه‌ی خود نوشته است: «این عملیات هشداری است برای رژیم ایران كه به دخالت‌های خود در امور دینی و مذهبی اهل سنت پایان دهد و دست از اعدام و جنایت بردارد و اسرای زندانی را آزاد كند. در غیر این‌ صورت عملیات‌ استشهادی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و تمامی بیگانگان ساكن در بلوچستان هدف قرار خواهند گرفت.»

آقای بندویی وجود تبعیض‌های گسترده در وجوه مختلف را یکی از دلایل به وجود آمدن جندالله و وقوع رویدادهای خشونت‌بار در بلوچستان می¬داند و می¬گوید: «تبعیض‌های بسیار آشکار بخصوص در ارتباط با نقض حقوق ملی مردم بلوچ و افزایش توهین و فشار بر فعالان مذهبی ریشه‌ی تولد گروه‌هایی چون جندالله‌ها بوده است.»
استان سیستان و بلوچستان در ایران همواره شاهد عملیات تروریستی‌ای از این دست بوده است که مقامات ایران آنها را بیشتر به گروه جندالله نسبت داده‌اند.

جندالله یا «جنبش مقاومت مردمی ایران»، گروه شبه‌نظامی سنی مذهب بلوچ است که با جمهوری اسلامی ایران به مبارزه‌ی مسلحانه می‌پردازد و تا به امروز در این استان، چندین عملیات بمبگذاری و گروگان‌گیری انجام داده است.

رهبر این گروه، عبدالمالک ریگی بود که در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر و روز۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دار آویخته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انسان هنگامی که جان به لب شود ، دست از جان خود شسته و خود را به هر دری می زند که انتقام بگیرد . بلوچ های بیچاره چیزی برای از دست دادن ندارند . جور و ستم به این بیچاره ها به نهایت خود رسیده است .

-- کیهان ، Dec 16, 2010

این تروریست های طالبانی به دموکراسی ها هم حمله میکنند . آنها که کودکانه فکر میکنند اگر در ایران به اقلیت های قومی خودمختاری داده شود این تروریست های طالبانی دست از انتحار بازی بر میدارند بهتر است بدانند اینها به همه کشورهای دموکراتیک و فدرال هم حمله میکنند
به رژیم دیکتاتوری روسی در افغانستان هم حمله کردند . پس چرت و پرت نگویید . تروریست تروریست است . چه فدایی ، چه مجاهد ، چه طالبان ، چه مقتدا ، چه حزب الله ، چه چچنی . چه سریلانکایی ، چه بدر ماینهوف ، چه ایرلند ، چه باسک، چه چگوارا ، .... آیا جایی میشناسید با ترور به آزادی رسیده باشد و دموکراسی ؟

-- havadaran talebanism ، Dec 16, 2010

هرگونه کشتن مردم غیر نظامی ، عملی تروریستی است و هیچ توجیه پذیر نیست

-- سعید ، Dec 17, 2010

دوست گرامی آقای کیهان
بادرود به شما آرزو میکردم کسی اظهار نظری به مطلب آقای محسن کاکارش که خود ملت کاکارش است نکند تا مشخص شود که بعضی انسانها که در پی نام و آوازه اند ودر درون خود از عاشقان وشیفته گان قدرت وسوار شوندگان بر گرده محرومان با نام سیاستمدار اند به هر بهانه به میدان در آیند یا بهتر آنکه هرروز به شکلی بت عیار درآید
بنده نمیدانم مانند مطلب قبلی ام ایشان این نوشته را نیز نخواهند گذاشت یا آنکه چرا اگر نگذارند باید به مراجع دیصلاح در کشور هلند مراجعه کنم واز گرداننده های زمانه شاکی شوم که اینکار را اینبار حتما خواهم کرد
هرگاه به گروههای سیاسی اشاره ای شود که به نحوی دست در خون مردم بیگناه وبیدفاع دارند یا نشانی از مزدوری بیگانگان نظیر صدام ابراز نظر ما به بایگانی وسانسور سپرده میشود اما این جناب ملت محسن کاکارش که خود 1 نفر اما ملت است در مطلب قبلی که در همین سایت داشتند عبارت «ملت های ایران» را به کار می برند. احتمالا ایشان وابسته به نیروهای چپگرایند که حداقل خلق خلق میکنند نه «ملت های ایران».
اینکه ملت ایران ساکنان ایران از اقوام گوناگون اند شکی در آن نیست اما اینکه «ملت های ایران» نامیده شوند جای اندیشه وسوال دارد که آیا ملت ایران ملت یوگسلاوی است یا به درازنای قرنهای طولانی به عنوان اولین وبزرگترین اتحاد اقوام در تاریخ شناسنامه ای بس طولانی تر از آن دارد که با سریش تیتویی به هم وصل شوند ملتی که حداقل 25 قرن چنان به هم تنیده وبه لحاظ ژنتیکی چنان مخلوط شده است که نمیتوان انشت گذاشت که کسی نمیتواند ادعاکندکه من بدون شک از این خلق یا آن خلقم اینرا بدلیل آشنایی ام به این علم میگویم آز همینرو نیز «ملت ایران» درستر علمی تر است تا «ملت های ایران» تا حتا خلق های ایران اما آنجا که تفاوتهای کوچک آدابی ورسومی وسنتی میشود
آری فرقهایی هست عروسی در هرجایی رسم خودش را دارد و موارد دیگر اما نوروز در همه جا یکسان است اگر تفاوتی در جایی باشد باز جوهره رسم یکی است اینها ملت ایران را چه کرد چه بلوچ چه لر چه این قوم وآن قوم به ملت تبدیل نمیکند تا آقای کاکارش به کشوری دست یابد ورییس جمهورش شود
اما اصل مطلب وجنداله بنده بنام یک انسان هیچ تفاوتی بین القایده وطالبان واین گروه نمیبینم واصولا آنان را فاقد هرگونه دین وانسانیت ووجدان میدانم انسان های بیگناه را سوزاندن سر بریدن تکه وپاره کردن کودکان معصوم از کی مبارزه نام دارد اگر اینان بلوچ اند ودر داستانهای اسطوره ای ما فرزندان رستم اند بروند وبخوانند وبدانند که رستم چگونه وبرای چه وبرای که میچنگید تا حتا پسرش را را قربانی کرد اینکه بیگناهان را به اینگونه جان بگیرند با هیچ معیار انسانی همخوانی ندارد درست است در سرزمین ما بسیار نارسایی ها نادانی های سیاسی نا کارآمدی ها وجود دارد وپهناوری آن در آمدهایش که گاهی به حق به هدر میروند
ودر سیستان وبلوچستان هم طبیعت یار نیست هم عقب ماندگی بیشتر است اما راه حل نه خشونت است نه برادر کشی ملتی با 25 قرن همخونی وهمخوانی اگر مشکلی هست همانا در سیاست های غلط دولتی است که همه چیز را به ضرب وشتم وزور میخواهد پیش ببرد واین خواسته نه قوم بلوچ نه هیچ قوم دیگری است راه نهایی سپردن امور به انسانهایی با حس ایرانی وبلوچ است نه سربریدن وآتش زدن وسوزاند ویا از آنطرف اعدام وحلق آویز کردن
همیشه نشستن وبا منطق با حقایق وواقعیت ها روبرو شدن چاره ساز تر از هر سلاحی است

-- دارا ، Dec 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)