تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نماز جمعه‌ای با حال و هوای اعتراضی

از روزهای اول هفته‏ی گذشته که اعلام شد نماز جمعه‏ی این هفته را اکبر هاشمی رفسنجانی‏‏‏‏‏‏‏‏، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امامت می‏کند، زمزمه‏های مختلفی بالا گرفت که: حالا وقت نشستن نیست و باید هر کسی با هر اعتقادی به نماز جمعه برود و از آقای هاشمی بخواهد که حقایق را در مورد انتخابات ریاست جمهوری امسال بگوید.

Download it Here!

بعضی‏ها پیش‏بینی می‏کردند که با توجه به این‌که آقای هاشمی رفسنجانی یکی از کسانی بوده که محمود احمدی‏نژاد در مناظره‏های انتخاباتی، در مورد او به تندی صحبت کرده است، بعد از غیبت چهار هفته‏ای از نماز جمعه، امروز باید حرف‏هایش را بزند. این حرف زدن برای حامیان میرحسین موسوی معنای خاصی داشت؛ معنایی به منزله‏ی حمایت از میرحسین موسوی و جنبش مردمی.

امروز آقای هاشمی رفسنجانی، امام جمعه‏ی موقت تهران، به همه‏ی این اما و اگرها پاسخ داد. او گفت: «امیدوارم این خطبه سرآغاز یک دوره‏ای بشود که این مشکل و بحران را رد کنیم… بالاخره اگر این رسانه‏ها با معیارهای قانونی اجازه گرفته‏اند، محدودشان نکنیم. در حد قانون. من عرض کردم، ملاک قانون است، چهارچوب قانون است. نه رسانه‏ها انتظار داشته باشند، بیشتر از اجازه‏ی قانونی عمل کنند، نه نظام از آن‏ها توقع داشته باشد که حق قانونی‏شان را نادیده بگیرند.»


او در ادامه گفت: «همه با هم، بگذاریم یک فضای آرام آزاد انتقادی یا تاییدی به وجود بیاید. فکر می‏کنم اگر این فضا را مسئولان ما، نیروهای انتظامی ما، نیروهای نظامی ما، نیروهای امنیتی ما انجام بدهند. همه‏ی ما در یک خانواده هستیم، همه‏ی ما آسیب دیده‏ی در راه انقلاب هستیم. همه جزو کسانی هستیم که در این جهاد طولانی دفاع مقدس، سرمایه‏گذاری کرده‏ایم…»

اما ماجرای رفتن به نماز جمعه‏ی امروز تهران، چندان بی‏دردسر نبوده است. از هفته‏ی پیش در وبلاگ‏ها، فیس‏بوک و توییترهای خیلی‏ها، ایده‏های مختلفی برای نمایش اعتراض در مراسم مذهبی روز جمعه اعلام شده بود. از جمله، این‌‌که نشانه‏های سبز رنگ داشته باشیم یا شعارهایی هماهنگ سر بدهیم و این‌که چطور باید در صف‏های نماز جمعه قرار بگیریم. مهدی کروبی و میرحسین موسوی هم اعلام کرده بودند که در نماز جمعه‏ی امروز شرکت می‏کنند.

هاشمی در جای دیگری از خطبه‌اش گفت: «…ما باید آن‏ها را کنار خودمان حفظ کنیم. باید آن‏ها را پشتیبانمان داشته باشیم. باید همه‏‏ی ما به آن‏ها متکی باشیم. این یک‏پارچگی را اگر انشاالله بتوانیم، فراهم کنیم. من امیدوارم این خطبه‏ی نماز جمعه، شروع تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکلی که می‏شود اسم بحران روی آن گذاشت (متأسفانه)، به خوبی عبور کنیم.»


اما کم نبودند کسانی که امروز به نماز جمعه راه داده نشدند. گفته می‏شود، امروز یکی از شلوغ‏ترین روزهای نماز جمعه در ایران بوده و هزاران نفر برای شرکت یا حضور در این مراسم آمده بودند. بسیاری از مردم که نتوانستند وارد محل برگزاری نماز جمعه، یعنی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بشوند، در جمعیت‏های درهم فشرده‏ی خیابان‏های اطراف باقی ماندند.

شاهدان می‏گویند: چند صد نفری که در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران جمع شده بودند و علامت پیروزی به هم نشان می‏دادند، مدام «الله‏اکبر» می‏گفتند. در خیابان قدس جمعیتی بود که «مرگ بر روسیه» می‏گفتند و «هاشمی، هاشمی، سکوت کنی خائنی».

درست قبل از شروع خطبه‏های آیت‏الله هاشمی رفسنجانی، نیروهای امنیتی و لباس شخصی، از بالای خیابان قدس، حمله کردند و بین صفوف نمازگزاران و تجمع‏کننده‏ها، گاز اشک‏آور زدند. شرح ماجرا را از زبان محمد، یک شاهد در محل نماز جمعه‏ بشنویم:

«با همه‏ی نیروها، نیروی انتظامی، بسیج، روحانیت و… صحبت کرد. حتا خواست امکان داده بشود که منتقدین بتوانند از طریق صدا و سیما صحبت‏هایشان را بکنند. باید اعتماد مردم را که از دست رفته، به دست بیاورند. هیچ راه دیگری ندارد. وگرنه نظام در خطر است و وضعیت به گونه‏ای است که از نظر نیروهای خارجی ضعیف شده و پشتوانه‏ی مردمی ندارد. هیچ نماز جمعه‏ای این‏گونه نبوده است. من در یکی از خیابان‏های فرعی نزدیک دانشگاه بودم. به خاطر ازدحام جمعیت، جا نبود به خیابان دانشگاه بروم. همه هم با دست‏بند و نشانه‏های سبز آمده بودند.»


گفته می‏شود، از ابتدای خیابان وصال، تعدادی از طرف‏دارهای آقای احمدی‏نژاد با پرچم‏های ایران جمع شده بودند و شعار می‏دادند که حامیان آقای موسوی از شرق به آنان نزدیک شدند و وارد جمعیت آن‏ها شدند. در تقاطع خیابان حجاب و بلوار کشاورز هم نیروهای ضد شورش سپاه، با لباس‏های سیاه حضور داشتند.

مردم به جمله‏های کلیدی آیت‏الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان می‏دادند؛ دست می‏زدند و یا الله‏اکبر می‏گفتند. مردم که تا قبل از شروع نماز، کنار پیاده‏رو نشسته و ایستاده بودند، خیلی آرام و ساکت، منتظر شروع خطبه‏ها بودند. ولی متوجه شدند که از سمت دانشگاه به مردم فشار می‏آید و مشخص شد که شروع به زدن و پراکنده کردن مردم کرده‏اند.

پروین در مورد آن‏چه امروز در نماز جمعه دیده است، به رادیو زمانه می‏گوید: «خیلی خیلی جمعیت بود. شاید اندازه‏ی همان تجمع روز میدان آزادی. از ساعت دوازده که جلوی دانشگاه را بستند. یعنی درهای خود دانشگاه را بستند و نمی‏گذاشتند کسی به آن سمت برود. کلی مأمور آن‏جا بود. مردم را متفرق کردند. جایی که مردم جمع بودند، مأمورین هم به بهانه‏ی نماز، میان مردم بودند طوری حمله می‏کردند که ما خودمان مجبور شدیم به خیابان‏های اطراف برویم. خیلی می‏زدند. خیلی می‏زدند و می‏‏‏گرفتند.»


او ادامه می‌دهد: «امروز مأموران از همه‏ی گروه‏های سنی بودند، همه‏جور لباس پوشیده بودند و نمی‏شد تشخیص داد مأمور هستند. خودم دیدم که یکی از مأموران داخل تظاهر کننده‏ها آمد و از پشت دختری را بغل کرد، او را نگاه داشت تا مأمورینی که لباس کماندویی داشتند، بیایند و دستگیرش کنند. بعد از این‌که حمله کردند، گاز اشک‏آور زدند و ما به خیابان‏های اطراف رفتیم، تازه خطبه شروع شده بود. یعنی قبل از خطبه هم شروع کرده بودند به بزن، بزن. بعد از آن هم که دیگر اوج گرفت.»

پروین در ادامه می‌گوید: «از خیابان‏های اطراف خبر نداشتم، ولی الان که دارم در تلویزیون می‏بینم، جمعیت خیلی بیشتر از آن چه من دیده‏ام، بوده است. گاز اشک‏آور هم به‌خصوص طرف‏های میدان فلسطین، زیاد زده بودند. شعارها هم در‌باره‏ی هاشمی بود که اگر سکوت کنی، دیگر از مردم نیستی. اما بیشترین شعاری که من شنیدم، الله‏اکبر بود.»

پروین ادامه می‌دهد: «چند نفر را هم دیدم که سبز پوشیده بودند و حتا عده‏ای از کسانی که از محل زندگی‏ام با هم رفتیم، سبز پوشیده بودند. اما خیلی‏ها ممکن است که سبز نپوشند، مثل خود من که این نشانه را دنبال می‏کنم و قبولش دارم، اما نه سبز تنم بود و نه در دست و بالم بود، اعتقادم بود. خیلی‏ها آمده بودند که حرفشان را بزنند و بگویند: ما نمی‏خواهیم، اصلاً نمی‏خواهیم، از این حکومت راضی نیستیم، به هیچ عنوان!»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دستگیری ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه
هاشمی خواستار آزادی زندانیان اخیر شد
وزیر اطلاعات: شکست احمدی‌نژاد اولویت درجه یک هاشمی

نظرهای خوانندگان

من هم سبز نمی پوشم اما کسانی که با لباس یا نمادی سبز می آیند را تحسین می کنم که چنین شهامتی دارند

-- بدون نام ، Jul 17, 2009

فکر می کنید پشت عبا و عمامه هاشمی ؛ چگوارایی منتظر تبلور است؟
نه جانم! ایشان نه تنها پتانسیل حرکت د ر وجودشان نیست بلکه ماهیتا ضد حرکت هم هستند فقط تضاد هایشان با ولایتِ فقیه اوج گرفته که قابل پیش بینی بود ایران سفره ای گسترده است ..دل هم فقط بر خود می سوزانند ....کجاست ابوالقاسم مان که میگفت : دریغ است ایران که ویران شود.....کنام پلنگان و شیران شود ..دست همت مردم از آستین خودشان به در آمده و فدیه فریادهایشان سهرابها و نداها هستند....شاه و شیخ دیگر حنایشان رنگی ندارد...
باران از آلمان

-- baran ، Jul 17, 2009

جناب باران خان.
می خواستم بگویم تنها کسی که می تواند به این سیستم ضربه بزند کسی است که از خود این سیستم برآمده باشد. چه کسی فکر می کرد که آقای موسوی که 8 سال نخست وزیر این کشور بوده و قانون اساسی را کاملا قبول دارد به رهبر جنبش اعتراضی مردم ایران بدل شود.

-- سیاوش ، Jul 18, 2009

لطفا کمی منطقی باشید.هیچ کارشناسی تصور نمی کرد که اقای هاشمی اینطور صحبت کنه...پس حالا نباید تنها و غریب بذاریمش.و نباید ایقدر بدبین باشیم.من خودم شخصا از اقای رفسنجانی تشکر می کنم.

-- ندا ، Jul 18, 2009

پیشنهاد برای نماز جمعه‌های بعدی

دوستان عزیز

در تجربه موفق نماز جمعه گذشته نشان دادیم که جنبش سبز زنده است و منتظر فرصت هایی‌ این چنین برای قدرت نماییست. بدون شک نماز جمعه ۲۶ تیر ماه به امامت آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی دارای ویژگی‌‌های منحصر به فردی بود، اما با این وجود به نظر میرسد که حضور جنبش سبز در نماز جمعه‌های هفته‌های بعدی صرف نظر از اینکه امام جمعه چه کسی‌ است دارای فواید زیادی است از قبیل:

۱- نماز جمعه تنها فرصتیست که ما میتونیم بدون ممانعت نیروهای دولتی در تعداد زیاد دور هم جم شده و حضور خود را به حاکمیت نشان دهیم.

۲- حضور معترضین در نماز جمعه‌ها باعث میشود که دولت کودتا از یکی‌ از مهم‌ترین تریبون‌های تبلیغاتی خود محروم شود.

۳- حضور سبز ما و شعار‌های حساب شده ما از طریق صدا و سیما به مردم در همه جای ایران نشان داده خواهد شد و اخبار سراسری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۴- بعد از نماز جمعه با توجه به حضور پر شمار ما امکان راهپیمایی مسالمت آمیز با ضریب امنیتی بالا وجود دارد.

بنا بر این به نظر می‌رسد که حضور هفتگی ما در نماز جمعه تهران و شهر‌های بزرگ دیگر راه حل خوبی‌ برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت تا نیل به هدف اصلی‌ می‌ باشد. هدف ما سرنگونی دولت کودتا تا قبل از پایان تابستان است، هدف را فراموش نکنیم. اطلاع رسانی به عهده شماست.

-- sohraab ، Jul 18, 2009

آقا یا خانم باران! شما اگر منتظر سبز شدن یک چگوارا هستید، ما نیستیم. ما هر فرصتی را مغتنم می دانیم، حتی اگر با حضور رفسنجانی به دست بیاید. شما منتظرید چگوارایی از آسمان بیافتد و کاری به آنچه در ایران می گذرد ندارید. کلی گویی می کنید و احساساتتان غل غل می کند و چون راه و روشی ارائه نمی دهید ترجیح می دهید وارد جزییات نشوید.
رفسنجانی با هر سابقه ای که دارد، تردیدی نیست که در این نماز جمعه شجاعت به خرج داد و از سبزها حمایت کرد. البته کسی انتظار حمایت از او نداشت و اکنون هم او را سردمدار سبزها یا چه نمی داند. او نقطه عطفی را در حرکت ما رغم زد. دستش درد نکند!

-- فرهت ، Jul 19, 2009

درود بر یاران سبز
زنده باد بر هاشمی که حرف دل تمام مردم را زد،من فکر میکردم سیاست چند پهلو و ضد و نقیضی را پیش بگیرد ولی دیدیم که خواست تمام معترضین به نتیجه مفتضحانه انتخابات را به گوش تمام مسئولان که امروز جلوی کسی قد علم کردند که سی سال در این نظام بوده و همواره راهگشای نظام برای برونرفت در مواقع حساس بوده است،رساند.
آقایان هاشمی ، موسوی ، کروبی ، خاتمی بدانید حامیان احمدی نژاد شمشیر را بر شما و بر معترضان به حق خود از رو بسته اند.و این را هم بدانید با ماندن این دولت ناکارامد و سیاستهای خصمانه علیه مردم ایران هیچ چیزی عوض نمیشود.دروغگویی و دروغ پردازی از اصول این دولت برای براندازی منتقدین به حق خویش است.

-- نیما ، Jul 19, 2009

به نظرم همه چیز امیدوار کنندس !!!
من خوش بین ام . .
این برد با تقلب حکومت ، فرصت بیشتری رو برای تنفر از نظام مهیا میکنه . .
این اتفاق از عمر رژیم کم کرده !

هاشمی _ به هر دلیل که این جبهه رو انتخاب کرده مهم نیست_ قوت قلب عده ای از سبز ها ست

-- حامد پارسا ، Jul 19, 2009

آنکس که کوه را جابجا کرد ، از برداشتن قلوه سنگها شروع نمود.
اما آیا با برداشتن کلوخ ها و برگ و باد نیز کوه جابجا می شود.

-- از وراث مالک دوزخ ، Jul 19, 2009

-بنده یعنی باران؛ آقا نیستم و یک مادرم که گزیده شده و مجروح همین آقایانی است که امروز ماسک ا نقلابی بودن را به چهره زده اند و از کشتارهای وحشیانه سال ٦٠ و ٦٧ فراموش کرده اند ....
٢-به هیچ وجه منتظر چگوارایی نیستم.... فقط آرزومند حضورِ روح پاک و ناخریدنی مصدقها و شریعتیها در مقاومت به حق مردمم
٣- دوستان ! این ضدجمهوری غیر اسلامی که سقوط به ناچار خود را سالهاست حس کرده است می خواهد با علم کردن نیروهایی به اصطلاح مردمی چون هاشمی وغیره... در مقاومت به حق مردم رخنه کند ....اینها برای حفظ نظامشان و اصل غیر توحیدی ولایت فقیه از هیچ ترفندی رویگردان نیستند ....غافل از اینکه حنای شاه و شیخ دیگر رنگی ندارد.... همان طور که سلطنت به گورستان تاریخ سپرده شد ؛ این وارثان قابیل هم که ردای مذهب پوشیده اند رسوا خوا هند شد«نصر من الله و فتحُ غریب»
اراتمند....باران

-- baran ، Jul 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)