تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستگیری ده‌ها شرکت‌کننده در نماز جمعه

منابع خبری از دستگیری تعدادی از معترضان شرکت‌کننده در نماز جمعه این هفته خبر داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد بازداشت‌شدگان امروز را ده‌ها نفر اعلام کرده است. رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که دست کم ۱۵ نفر از هواداران موسوی و کروبی امروز دستگیر شده‌اند.

گزارش‌های رسیده از تهران، از به خشونت کشیده شدن نماز جمعه این هفته خبر می‌دهند. بنا به این گزارش‌ها پس از پایان نماز، راهپیمایی آرام هواداران موسوی و کروبی، با حمله لباس‌شخصی‌ها مواجه شد.

نیروی انتظامی که از ساعات نخستین صبح امروز در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران حضور داشت، در درگیری با مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

به نوشته سحام نیوز ماشین‌ها در خیابان‌های اطراف محل برگزاری نماز جمعه، به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم، بوق خودروهای خود را به صدا در می‌آوردند.

یک شاهد عینی می‌گوید که قبل از شروع خطبه‌ها، جمعیت زیادی از میدان فلسطین و میدان هفت تیر با پای پیاده به سمت محل نماز جمعه در حرکت بود.

بنا به این گزارش در ورودی دانشگاه تهران در خیابان ۱۶ آذر به روی مردم بسته شده بود و بلندگوهای خیابان‌های اطراف را قطع کرده بودند.

حمله لباس شخصی‌ها به کروبی و نوری
نیروهای لباس شخصی ظهر امروز به مهدی کروبی که قصد شرکت در نماز جمعه تهران را داشت، حمله کردند.

پسر مهدی کروبی با اعلام این خبر به تارنمای سحام نیوز، گفت که در جریان این حمله عمامه آقای کروبی از سرش افتاد و محافظانش به سختی وی را وارد دانشگاه تهران کردند. وی همچنین از فحاشی تعدادی از لباس شخصی‌ها علیه آقای کروبی خبر داده‌است.

نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، بسیاری از معترضان به نتایج انتخابات برای پیگیری اعتراضات خود در یک ماه گذشته، در نماز جمعه این هفته تهران شرکت کرده بودند.

به گفته حسین کروبی، پلیس ضد شورش برای متوقف کردن مردمی که در خیابان‌های نزدیک دانشگاه تهران همراه آقای کروبی حرکت می‌کردند و شعار می‌دادند، اقدام به شلیک تیر هوایی کرد.

فرزند مهدی کروبی که در پی حملات لباس شخصی‌ها موفق به ورود به محل برگزاری نماز جمعه نشده بود، می‌گوید: «وقتی که بیرون دانشگاه ایستاده بودم شاهد آن بودم که فرمانده لباس شخصی‌ها با بیسیم به انها خسته نباشید می‌گفت و تاکید می‌کرد که کارتان را بسیار خوب انجام دادید.»

در جریان حمله لباس شخصی‌ها، عمامه آقای کروبی از سرش افتاد و محافظانش به سختی وی را وارد دانشگاه تهران کردند

وی با اظهار تاسف از به خشونت کشیده شدن حضور معترضان در نماز جمعه، اضافه کرد: «هنگامی که قصد برگشت به منزل را داشتم شاهد آن بودم که تعدادی از نیروهای لباس شخصی اطراف یک دستگاه ماشین پژو پرشیا جمع شده‌اند و اقدام به تخریب آن می‌کردند. در همین حال مشاهده کردم که سرنشینان ماشین نیز زخمی شده‌اند و گویی که رگ دستان آن‌ها را زده باشند خون به آسمان فواره می‌زد.»

ادوار نیوز نیز از تعرض لباس شخصی‌ها به عبدالله نوری خبر داده است. وی پس از ۱۱ سال در نماز جمعه شرکت کرده است. آقای نوری در نماز جمعه سال ۱۳۷۷ نیز از سوی نيروهای لباس شخصی مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفت.

در یک ماه گذشته شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات بوده‌اند. در جریان این ناآرامی‌ها هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هاشمی: زندانیان آزاد و آسیب‌دیدگان دلجویی شوند

نظرهای خوانندگان

...و پدر جاسوست که کمتر از یک درصد بیشتر رای نیاورد ولی هنوز ادعا دارید. مردم شما را نمی خواهند مگر زور است. بیرون روید. حالا فکر میکنی با این دروغ هایی که اینجا پیاده کردید دلسوز برای خود می خرید؟
زهی خیال باطل. وقتی سروش "فیلسوف"
ساختگی صهیونیسم شمارا یاری می دهد که حکومت را بگیرید و به صهیونیسم و آمریکایی ها تحویل دهید و شما امر این خائن را اجرا می کنید بازهم انتظار دارید مردم از شما حمایت کنند. واقعا" از اینهمه بی خبری ما مبهوتیم.

-- بدون نام ، Jul 17, 2009

از انجائيکه اعتمادی در من نسبت به مسئولين اين نظام نيست و بحق نيز اين اعتماد از بين رفته مطمئنآ اين حکومت حکومتی نيست که به خواسته های بحق مردم گردن نهد پس با خطبه رفسنجانی وو.. اين حکومت درونش تعغيری بوجود نمی ايد چرا که دست انها 30 سال است بخون مردم وطنم اغشته گشته و تنها راه کناره گيری تمام مجموعه اين حکومت از قدرت و بدون خونريزی و انتخابات ازاد و بروی کار امدن منتخب مردم حالا هر انچه ملت ايران خواستند .

-- حسن ، Jul 17, 2009

درود بر کروبی وموسوی و مرد م مبارز ایران و مرگ بر دیکتاتور چه شا هباشه چه اخوند

-- بدون نام ، Jul 17, 2009

دلیل اصلی که اعراب در بیابان ودر کویر و در صحرا عمامه بسر کرده و می کنند این است که به هنگام وقوع توفانهای شنی آنرا بور صورت و چشم و دهان و دماغ و گوش خود میبندند که شن و خس و خاشاک به به منافذ ذکر شده شان راه پیدا نکنند. عمامه و لباس روحانتیت بعنوان نشانه های دینداری از زمان صفویه توسط پادشاهان آن دوره اختراع شده برای احماق مردم ساده لو. ولی لباس شخصی ها در جمعیت امروز بخاطر حضور خش و خاک بیش از حد صرفا یه عمامه کروبی احتیاج داشتند که صورتهای خود را حفاظت کنند.!!

-- بدون نام ، Jul 17, 2009

Motasefaneh chandi az in roasaye tazeh be dooran reside yadeshan rafteh ke be dahan in sag hayeshan poozehband bezanand ke be afrad pir jamaeh Iran be hormati nakoonand. Yademan naravad ke Ahmadi Nejad ha va Mortazavi Ha dar in Enghelab hich sahmi nadarand va Moosavi ha Kahroobi ha Behzad nabavi ha,....... zahmat anra keshidand. Aghaye Khamenei bayad bedanand ke in malijak ha ayandeh rah Iran va Shia nistand

ba Sepas
Mazdaq

-- Mazdaq ، Jul 17, 2009

سلام به هموطنان عزيز
سلام برملت سرافراز-سلام برمردان وزنان غيرتمند ايران -سلام بر ملتي كه با اين همه ظلم ظالمان به نام دين وكشتن برادران وخواهرانمان قدمي به عقب پس نكشيدند.
صداوسيمارا هرچه زودتر تحريمي سخت بكنيم ازشركتهاي كه آگهي به صداوسيما ميدهند اصلا خريدنكنيم وليستي ازاقلام كه به نوعي از طرف اين دولت وصداوسيماحمايت مي شود تهيه شودبه اطلاع همه گان برسانيم وتاجايي كه مي شودازاين محصولات ولواساسي خريد ننماييم
طلوع روزهاي روشن نزديك است

-- هموطن ، Jul 17, 2009

جمعی از حقوقدانان اروپایی علیه رهبران ایران تاسیس کردند: کمیتۀ بین المللی حقوقدانان برای دفاع از قربانیان سرکوب قیام در ایران
گروهی از وکلای اروپایی روز پنجشنبه در پاریس کمیته ای را برای دفاع از "قربانیان سرکوب" در ایران و اقدام علیه رهبران این کشور به اتهام "جنایت علیه بشریت" تأسیس کردند. این تشکل، "کمیتۀ بین المللی حقوقدانان برای دفاع از قربانیان سرکوب قیام در ایران" نام دارد و از پشتیبانی سازمان مجاهدین خلق ایران بهره مند است.

ویلیام بوردون، یکی از وکلای فرانسوی شورای ملی مقاومت ایران، وابسته به سازمان مجاهدین خلق، در کنفرانس مطبوعاتی ای که به این مناسبت در پاریس برگزار شد هدف از تأسیس این کمیته را در گام نخست ایجاد یک شبکۀ بین المللی در اروپا و سپس فراتر از اروپا توصیف کرد که قصدش شکستن "مصونیت مطلقی" است که رهبران کنونی تهران از آن بهره مندند.

این وکیل فرانسوی خواستار آن شد که رهبران روحانی حکومت تهران که به اروپا سفر می کنند بازداشت و محاکمه شوند. ویلیام بوردون در ادامۀ اظهاراتش افزود که از آغاز اعتراض های جاری به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در ایران ٣٠٠ نفر از تظاهرکنندگان کشته و ۵ هزار تن دیگر بازداشت و زندانی و شکنجه شده اند.

یک وکیل بلژیکی عضو این کمیته با اشاره به همین موارد گفت : این اقدام ها از مصادیق جنایت علیه بشریت است و می توان به موجب آن عالیترین مقامات ایران را تحت پیگرد قضایی قرار داد.

ژان-پی یر سپتزر یکی دیگر از وکلای عضو این کمیته اظهار داشت که این کمیته قصد دارد تا دو روز دیگر با تسلیم بیانیه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواستار اعمال مجازات های شدید علیه رژیم ایران شده و شکایتی نیز علیه رهبران تهران به دیوان بین المللی عدالت لاهه ارایه کند

-- بدون نام ، Jul 17, 2009

man nemidoonam chera mardome ma inghadar khodkhahand va yad nagereftand be aghayede digaran ehteram begozarand harkasi dar har lebasi ke hast baraye khodesh mohtarame che lebase akhoonedi che gheire mohem vojdane bidar va ensaniyate inghadar be aghaye karroobi khorde nagirid

-- sara ، Jul 18, 2009

از راديو زمانه ميخواهم كه نظراتي مانند نظر اول اين صفحه را منتشر نكنند. شايد اين حرف به اين تعبير شود كه در اين صورت حقوق انسانها پايمال ميشود و هركسي حق اظهار نظر دارد. اما اينرا بدانيد كه امثال اينها "انسان" نيستند. اينها گرگ صفتاني هستند كه به جان و ناموس مردم حمله ميكنند. همان شخصي كه نظر اول را داده است، بي شك جز همين ...هاست. پس حقي براي اظهارنظر ندارند. از مديران محترم زمانه ميخواهم با اينكار كمكي به اين جنبش كنند. اين نه تنها نظر من، بلكه نظر تمامي ملت ايران هست. چيزي كه بايد باور كنيم اين هست كه اينها "انسان" نيستند كه حق اظهارنظر داشته باشند.

-- برديا ، Jul 18, 2009

نامه علی کاظمینی به آیت الله خامنه ای
بسمه تعالی


رهبر محترم جمهوری اسلامی


باسلام

من علی کاظمینی هستم،76 ساله خداوند تبارک تعالی 2 پسر به من عطا نمود که آنها را حسن و حسین نامگذاری کردم حسن 22 ساله به ندای رهبرانی که یکی از آنها حضرتعالی هستید روز 17 شهریور 57 به میدان ژاله رفت تا بهمراه سایر همفکرانش بر علیه رژیم شاه تظاهرات کند. در تجمعی که برای آن مجوز نداده بودند حاضر شد و عوامل سفاک شاه به ادعای آنکه تجمع غیرقانونی است با جمعیت برخورد کرد و حسن شهید شد. تا چند روز قبل، شاه را عامل ریختن خون فرزندم می دانستم. چند روز قبل نوه 19 ساله ام، پسر حسین که پدرش او را به یاد عموی شهیدش حسن نام گذاشته بود، به ندای رهبرانی به خیابان انقلاب رفت تا بهمراه همفکرانش بر علیه حقی که از کف داده بود، تظاهرات کند. در تجمعی که برای آن مجوز نداده بودند حاضر شد و عواملی به ادعای آنکه تجمع غیر قانونی است باجمعیت حاضر برخورد کرد و حسن دیگر به خانه برنگشت .حال که شما فرموده اید مسبب خونهای ریخته شده دعوت کنندگان مردم به خیابان ها هستند باید گفت: رهبر محترم کشور، قبول فرمائید که یک بام و دو هوا نمی شود اگرخونخواهی از دعوت کننده تظاهرات صحیح باشد، پس من بایستی خونخواهی پسرم که در 17 شهریور 57 خونش ریخته شد را از امام مطالبه کنم و اگر خونخواهی از سردمداران حکومتی که به مخالفین خود حتی اجازه ابراز مخالفت در یک تظاهرات آرام را هم نمی دهند، صحیح باشد، پس خونخواهی نوه 19 ساله ام از شما فقط معنی میدهد و لاغیر.

بیست و دوم تیر ماه 88-کاظمینی

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

هاشمی و مونا، خامنه ای ومجتبی
رهبری سیاسی در ایران، بعد از نمازجعه 26 تیر کاملا دوپارچه شد. اقلیتی کودتا گر و اکثریتی خواهان تغییر که در دو طرف گسل بزرگ تاریخی ایستاده اند. دیگر کسی نمی تواند،بیطرف بایستد؛ حتی هاشمی رفسنجانی که دریافتن صندلی وسط تبحری دیر سال را اندوخته دارد.

این اولین درس مهم بزرگترین رخداد بعد از کودتای ٢٢ تیر است. رخدادی که از متن سنت ، از درون نظام شروع می شود و تحولی راپایه می ریزد - روندی تاریخی و مکرر که درجامعه ایران از

" ویژگیهای " تحول در یک جامعه مسلمان شیعی بر خوردار است - جامعه ای که یک دستش دردست جهان نو و دست دیگرش، بندی سنت و به ویژه قرائت طالبانی از مذهب است.

هاشمی رفسنجانی در راه نماز جمعه ازمیان انبوه مردمی می گذردکه برای اولین بار به این مراسم سیاسی- عبادی آمده اند. رسمی که آیت اله محمود طالقانی ـ یکی از مهم ترین روحانیون پیشروشیعه- برپا کرد و به تدریج توسط کسانی قبضه شد که اکنون به پاره کودتا گر نظام تعلق دارند.

جوانانی که اتوموبیل هاشمی رفسنجانی را دوره کرده بودند و احتمالا در ذهن او یاد آور فرزندان ونوه هایش بودند، شعار می دادند:

- اگر سکوت کنی خائنی...

هاشمی رفسنجانی هم دست تکان می داد و لبخند معروفش را می زد. وقتی او رابا تاخیربه بالای کرسی خطابه رساندند ، برای اولین بار درتاریخ اسلام، زنان و مردان در کنار هم ایستاده بودند تا نماز را به امامت او اقامه کنند. دیگر نماز جمعه در تصرف صاحبان قدرت و مگسان گردشیرینی نبود که شعارهای دستوری " وزیر شعار" را تکرار کنند.

و این هم برای اولین بار درتاریخ جمهوری اسلامی بود که" وزیر شعار" نسخه های کوتاگران را تکرار می کرد و مردم که دیگر واقعا مردم بودند، فریاد خودشان راسر می دادند.

وزیر شعار می گفت:

- این خون که در رگ ماست ، هدیه به رهبر ماست..

جواب می گرفت:

- این خون که دررگ ماست، هدیه به ملت ماست.

"وزیر شعار" بهت زده ، گلو پاره می کرد:

- مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسرائیل

پاسخ می گرفت:

- مرگ بر روسیه ،مرگ بر چین...

هاشمی رفسنجانی وقتی خطبه ها را آغازکرد در برابرش گروهی از " تغییر خواهان" و" اصلاح طلبان " نشسته بودند و شاید درآن دورها مهندس میر حسین موسوی وهمسرش زهرا رهنورد را هم می دید که درمیان مردم نشسته بودند. احتمالا هم ایامی را بخاطر می آورد که روحانیون واقعی در کنار مردم بودند، نه بر تخت سلطنت. از دهانشان آیات قرآن تلاوت می شد نه فرمان به گلوله بستن گلهای سرخ جامعه ایران.

آنچه رفسنجانی گفت هم رهبری را نشانه رفته بود وهم کودتا را. در روزی که دولت کودتا در مشهد حتی ازاستقبال واعظ طبسی محروم شده بود، چه برسد به مردم؛ آنچه هاشمی خواست وگفت که موردتوافق مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت هم هست، معنائی جز جمع کردن بساط کودتا نداشت.

روز 26 تیر ١٣٨٨ و تقریبا یک ماه بعد ازکودتا ، شکاف درون حاکمیت کامل شد. در دو سوی

این شکاف دو نفراز سه نفری ایستاده اند که از جمع یاران اولیه آیت اله خمینی مانده اند. اولی آیت اله سید علی حسینی خامنه که در راس کودتاگران است وخودش وولیعهدش نشانه شعرهای مرگ خواهانه مردم. دومی علی اکبر هاشمی بهرمانی معروف به رفسنجانی که درعمل در راس ائتلاف عملی " تغییر خواهان" و" اصلاح طلبانی" قرار گرفت که تاریخ آنها را با بدنه جنبش مدنی ایران در یک مسیر قرار داده است.

مسیری که مرجع شجاعی چون آیت اله منتظری هم که حقیقت را قربانی قدرت نکرد، درمقام مرجع مسلم روحانی آن، محکم واستوار ایستاده است.

به گمانم آقای خامنه ای آن غبن تاریخی که مرد روشنی مثل اورا در راس کودتاگران قرار داد، وآن فرصت تاریخی را که توانست آقای هاشمی را درکنار جنبش نگاهدارد؛ این هر دو باید بد نامی وخوشنامی لحظه تاریخی را در فرزندان ونوه های خود جست و جو کنند.

شگفت است تاریخ، سخت عبرت آموز. " عاشق" رفسنجانی را در برابر " معشوق" خامنه ای قرار می دهد. معشوق در کنار مجتبی رو به دیروز نماز می گزارد. عاشق، چون فائزه و دخترش مونا به افق فردا می نگرد.

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

تایمز لندن: نيروی دريائی اسرائيل در کانال سوئز برای حمله احتمالی به ايران آماده ميشود
timesonline. co.uk
Israeli navy in Suez Canal prepares for potential attack on Iran نيروی دريائی اسرائيل در کانال سوئز برای حمله احتمالی به ايران آماده ميشود------------ - ------------ -- ------------ -- ------------ --- ------------ ------------ ---------- ------------ دو کشتی جنگی مجهز به تسليحات موشکی اسرائيل، ده روز پس ازعبور يک زيردريائی قادر به انجام يک حمله موشکی اتمی از کانال سوئز، اين کانال را در تدارک حمله ای احتمالی به تاسيسات اتمی ايران، پشت سر گذاشتند.تايمزلندن می نويسد تائيد ورود اين دو کشتی به دريای سرخ توسط مقامات اسرائيلی، علامتی واضح از توانائی اسرائيل برای مستقرساختن نيروی ضربتی اش به فاصله ای کوتاه در موضعی است که بتواند ايران را دربرد خود داشته باشد. اين استقرار در آستانه مانوری بزرگ انجام گرفت که قرار است نيروی هوائی اسرائيل اواخر اين ماه درآمريکا انجام دهد و يک سيستم سپر دفاع موشکی را بر فراز اقيانوس آرام به آزمايش بگذارد. تايمز لندن می نويسد اسرائيل مناسبات خود را با کشورهای عرب، که آنها نيز از يک ايران مسلح به اتم نگران اند، تقويت کرده است. به گفته يک ديپلمات اسرائيلی، بخصوص مناسبات با مصر در سال جاری در چارچوب بی اعتمادی مشترک به ايران، رو به گسترش گذاشته است. کشتی های اسرائيلی به احتمال قوی برای حمله به ايران از کانال سوئز خواهند گذشت.

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

محو شدن ویدئوهای نمازجمعه از یوتیوب، فیلم‌های خود را در فیس‌بوک آپلود کنید
بر اساس اخبار دریافتی از کاربران اینترنتی و نیز خبر تاییدشده شبکه سی.ان.ان به نظر می‌رسد گروهی ویژه از سوی مخابرات برای از بین بردن فایل‌های ویدئویی مراسم نمازجمعه امروز که توسط کاربران اینترنتی در سایت یوتیوب آپلود می‌شود، بسیج شده‌اند.
به گزارش«موج سبز آزادی» از ساعاتی پیش تعدادی فایل ویدئویی که توسط کاربران اینترنتی از مراسم نمازجمعه امروز بر روی سایت یوتیوب گذاشته شده بود، به طرز مشکوکی با فاصله چند دقیقه از صفحه اینترنت حذف شدند. بر اساس اخباری که توسط شبکه خبری سی. ان. ان هم تایید شد، ظاهرا حذف این فایل‌ها توسط گروهی خاص که مسوول این کار شده‌اند، صورت گرفته است. به نظر می‌رسد علت اصلی این اقدام ترسی است که در دل اقتدارگرایان پس از به نمایش درآمدن صحنه‌های اعتراضات اخیر به وسیله این فایل‌های ویدئویی افتاده است. در جریان اعتراضات پس از کودتای انتخاباتی، مردم ایران با در دست داشتن موبایل‌های دوربین‌دار به خیابان‌ها رفتند و از صحنه‌های مبارزات مردم فیلم‌برداری کردند. گفتنی است این فایل‌های ویدئویی آماتور، به جریان خبررسانی وقایع اخیر بسیار کمک کرد.
از آنجایی که آپلود فایل‌ها در یوتیوب با مشکل مواجه شده است، بهترین راه باقی‌مانده، آپلود کردن فیلم‌ها روی سایت فیس‌بوک است.

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

به آقا یا خانوم بدون نامی که اولین کامنت رو گذاشتن : آخرش چند؟

-- فرزاد ، Jul 18, 2009

برديا با نظرت موافقم.

-- بدون نام ، Jul 18, 2009

marg bar dictator zendeh bad mardom

-- mahram ، Jul 18, 2009

بگذار آقای کروبی هم یک بار که شده مزه برداشتن امامه از سرش را بچشد، من موافق این موضوع نیستم. اما به یاد جوانانی هستم که در زندان های رژیم جمهوری اسلامی شکنجه و اعدام شدند، جوانانی که خیلی از اینهائی که حالا دارند علیه جمهوری اسلامی شعار میدهند، علیه شان شعارمیدادند و اعدام آنان را تائید میکردند، کسانی که عمری از آنها میگذرد یادشان است. آقای کروبی و امثالهم میدانند که خیلی ها پشتیبان آنها هستند ولی آن جوان های اعدام شده در زیر شکنجه هیچ پناهی نداشتند. فراموش نکنیم یاد یاران گمنام را.یادشان همیشه زنده، و راهشان همیشه پاینده.

-- یک شکنجه شده ، Jul 19, 2009

درود بر موسوی

-- محسن ، Jul 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)