تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو درباره جلسه استیضاح کردان در مجلس

«آقای دانشجو در اندازه‌های وزارت کشور نیست»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز سه‌شنبه چهاردهم آبان‌ماه ۱۳۸۷ خورشیدی برابر با چهارم نوامبر ۲۰۰۸ میلادی در حالی که جهان متوجه‌ی انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا است، به نظر می‌رسید برای فضای سیاسی ایران، سرنوشت وزیر کشور، علی ‌کردان کمتر از باراک اوباما یا جان‌ مک‌کین اهمیت ندارد.

کیهان تهران در یادداشت سیاسی روز سه‌شنبه‌ی خود به قلم سردبیر‌ش حسین شریعتمداری، چهره‌ی سرشناس محافظه‌کاران نوشت که امروز در مجلس شورای اسلامی آزمون اصولگرایی برگزار می‌شود.

این یادداشت که بسیار تند و صریح نوشته شده بود با اشاره به ماجرای چک‌های پنج میلیون‌تومانی، در واقع نمایندگان را به پیگیری داستان آقای کردان تشویق کرده بود.

حسین شریعتمداری در این یادداشت نوشت: چه‌کسی باور می‌کند یک مدیر کل دولتی و تحت حمایت معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور از پیش خود و از کیسه‌ی خود در مقابل چک‌های پنج میلیون تومانی به نمایندگان استیضاح کننده، از آن‌ها برای پس گرفتن استیضاح امضا بگیرد.

مجلس سرانجام با عدم رای اعتماد به وزیر کشور به ماجرای دکترای جعلی کردان پایان داد تا چالش‌های تازه برای انتخابات سومین وزیر کشور در کابینه‌ی نهم را آغاز کند.

درباره‌ی این رویداد سیاسی با آقای مصطفی‌ کواکبیان، نماینده‌ی سمنان در مجلس و آقای احسان ‌محرابی، خبرنگار پارلمانی و همچنین صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی در تهران گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای کواکبیان، در مجموع جلسه‌ی استیضاح مجلس را چگونه دیدند؟

در مجموع جلسه‌ی روز سه‌شنبه خیلی خوب بود و مجلس تا حدودی اشتباه قبلی خود‌ش را تصیح کرد. من هم یک تذکر داشتم ولی فرصت نشد که تذکر من مطرح شود.

شما یک تذکر داشتید در مورد قانونی بودن یا نبودن این استیضاح که آقای لاریجانی جواب داد.

بله، در مورد حرفی بود که آقای رییس جمهور گفته بودند، وگرنه ما که استیضاح را قانونی می‌دانم.

تذکری که اجازه‌ی طرح پیدا نکرد چه بود؟

همین بود که چرا باید ۶- ۷ ساعت معطل شویم و افراد دیگری به ما بگویند که این استیضاح قانونی نیست. می‌خواستم در مورد اصل ۸۹ قانون اساسی و ۲۰۷ آیین‌نامه تذکری بدهم.

شما فکر می‌کنید که تاثیر این استیضاح در رابطه‌ی مجلس و دو لت چگونه باشد؟

امیدوارم که دولت خود را فرزند مجلس بداند و انشااله احترام بیشتری برای مجلس قایل باشد.

پیش‌بینی شما درباره‌ی وزیر آینده‌ی وزارت کشور چیست؟ آقای کامران دانشجو معرفی می شود؟

این موضوع دیگر دست ما نیست و آقای رییس‌جمهور یا باید برای این وزارتخانه سرپرست انتخاب کند و یا فردی را برای وزارت به مجلس معرفی کند.

بعضی از دوستان می‌گویند که آقای رییس‌جمهور می‌خواهد معاون سیاسی خود را برای این وزارتخانه معرفی کند. اما من از جزییات این موضوع خبر ندارم و باید از آقای احمدی‌نژاد سوال کرد.


مصطفی ‌کواکبیان، نماینده‌ی سمنان (عکس: وب‌‌سایت آفتاب)

آقای لاریجانی بعد از جلسه‌ی استیضاح به خبرنگاران گفت که دولت در مرز قرار دارد و اگر به هر دلیل یک وزیر دیگر جابجا شود کل کابینه باید رای اعتماد بگیرد.

بله، این موضوع در قانون اساسی آمده است که اگر نیمی ازکابینه تغییر کند دولت باید مجداداً از مجلس رای اعتماد بگیرد.

تا این‌جای کار بیش از ۱۰ نفر در کابینه‌ی دولت تغییر کرده است و اگر یک نفر دیگر هم جابجا شود آقای احمدی‌نژاد باید بر اساس قانون اساسی مجدداً از مجلس رای اعتماد بگیرد.

شایعاتی در باره‌ی مدارک جعلی برخی دیگر از مقامات وجود دارد. آیا مجلس قصد پیگیری آن‌ها را هم دارد؟

برای این مبحث باید کمیته‌ای پیش‌بینی و پیگیری شود. هر چند که من نمی‌دانم که چه کسانی مدارک جعلی دارند اما قبول دارم که باید پیگیری شود.

روز سه شنبه در یکی از کمیسیون‌های مجلس قرارداد کرسنت بررسی شد. قراردادی که آقای کردان در آن نقش دارد. آیا این مساله هم در استیضاح ایشان نقشی داشت؟

این بررسی در صحن علنی انجام نشد و در یکی از کمیسیون‌ها بوده و من در جریان دستور کار آن کمیسیون نبودم.

آقای احسان محرابی خبرنگار پارلمانی نیز در مجلس حضور داشتند. که به چند سوال ما درباره‌ی جلسه‌ی استیضاح پاسخ داده است.

آقای محرابی، با توجه به رویداد بزرگی که در مجلس جریان داشت، فضای کلی مجلس چه‌طور بود؟

از یک طرف فضای آرامی در مجلس وجود داشت چون هیچ‌کدام ازاعضای هیات دولت در جلسه شرکت نکرده بودند و با توجه به این‌که در این‌گونه جلسات رایزنی و گفت ‌و گوهایی بین اعضای هیات دولت با نمایندگان برای منصرف کردن آن‌ها از اعلام رای مثبت به استیضاح صورت می‌گیرد، عدم حضور اعضای هیات دولت فضای آرامی را در جلسه به‌وجود آورده بود.

ولی در بین سخنان آقای کردان و وقتی که ایشان به رادیو‌های بیگانه اشاره کرد و تخریب‌هایی که از سوی رادیو‌های بیگانه علیه وی صورت گرفت و از رادیو اسراییل نام برد و استیضاح خود را نتیجه‌ی القائات رسانه‌ای نظام سلطه‌ی جهانی ذکر کرد، یکی از نمایندگان تذکر داد.

وقتی هم که آقای کردان به سخنان آقای فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد که باز هم نمایندگان به وی اعتراض کردند.

هنگامی که یکی دو نفر از مخالفان آقای کردان هم صحبت می‌کردند چند نفر از موافقان ایشان به صحبت‌ها اعتراض می‌کردند اما در مجموع جلسه‌ی آرامی بود.

در مجلس پیش‌بینی‌هایی در مورد جانشین ایشان بود؟

بعد از عدم رای اعتماد به آقای کردان، رایزنی‌هایی شد برای این‌که اصطلاحاً جانشین ایشان مشخص شود اما طبیعتاً باید کسی باشد که بتواند رای موافق مجلس را جلب کند.

فضای مجلس نسبت به جانشینی آقای کامران دانشجو، قائم ‌مقام ایشان چگونه بود؟

در حال حاضر نگاه مثبتی نسبت به آقای دانشجو وجود ندارد و نمایندگان ایشان را در اندازه‌های وزارت کشور نمی‌بینند.

چرا؟ دلایلشان چیست؟

دلیل‌شان این است که وی قبل از دولت نهم سابقه‌ی اجرایی مهمی نداشته‌اند و با آغاز به کار دولت نهم استاندار شدند و تنها سمتشان قبل از دولت نهم هم استانداری بوده است.

مجلس، قبل از معرفی کردان به سید مهدی هاشمی که معاون وزیر کشور بودند و فعالیت‌های اجرایی‌شان بیشتر از آقای دانشجو بود و حتا سوابق حضور در جنگ و دفاع مقدس را در کارنامه‌شان داشتند مخالفت کرده بود.

در واقع شاید به این دلیل بود که آقای احمدی‌نژاد آقای کردان را معرفی کردند. به همین دلیل فعلاً آقای دانشجو جایگاهی در مجلس ندارد مگر آن‌که نظر نمایندگان تغییر کند.


صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی

از آقای صادق ‌زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی در تهران می‌پرسم آیا نتیجه‌ی این استیضاح در موقعیت انتخاباتی آقای رییس ‌جمهور در انتخابات آینده موثر خواهد بود یا خیر؟

من فکر نمی‌کنم در مساله‌ی انتخاب شدن یا نشدن آقای احمدی‌نژاد تاثیر خیلی زیادی بگذارد برای این‌که طی ماه‌های آینده این مساله در افکار عمومی فراموش می‌شود.

آقای احمدی‌نژاد هم آقای دانشجو را که الان معاون سیاسی ایشان است به عنوان سرپرست وزارت کشور تعیین خواهند کرد تا وزیری انتخاب و به مجلس معرفی کند تا در جریان انتخابات بتواند در صورت لزوم به نفع دولت یا نامزدی که نماینده‌ی دولت است کار بکند.

اگر این حادثه تاثیری دارد فکر می‌کنید که مهم‌ترین تاثیر‌اش در کجاست؟

فکر می کنم مساله‌ی اساسی‌تر و مهم‌تری که در رابطه با بحث استیضاح آقای کردان و ۱۸۸ رای که استیضاح آورد این باشد که از ابتدای دولت نهم یک مقداری از نگاه و رفتار آقای احمدی‌نژاد نسبت به مجلس گله‌مند شده بودند.

مثلاً وقتی آقای احمدی‌نژاد با رییس قبلی مجلس آقای دکتر حداد‌عادل آن‌گونه صحبت کرد و گفت که مصوبه‌ی مجلس خلاف قانون است و برای دولت غیر قابل اجرا است. یا همین داستان پنج میلیون تومان که به نمایندگان گفته شد که پرداخت شود و به یکی دو نفر پرداخت شده بوده که امضای خودشان را پس بگیرند.

این است که مقدار زیادی مجلس طی سه سال گذشته توسط دولت نهم و به خصوص آقای احمدی‌نژاد تحقیر شده است.

بنابراین فکر می‌کنم مجلس خواست از جایگاه خود دفاع کند و به قولی آب رفته را به جوی برگرداند و به خودش اعتبار و شانیت ببخشد و درمجموع از این رفتار تحقیر‌آمیزی که آقای احمدی‌نژاد با مجلس داشته است حرمت و آبرویی را برای خودشان بخرند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
علی کردان برکنار شد
خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسه استیضاح کردان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)