تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازخوانی واقعه دانشگاه زنجان، از آغاز تا به امروز

علیرضا فیروزی
سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه زنجان

می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند

دلایل زیادی برای مطرح کردن دوباره فاجعه زنجان وجود دارد؛ هر چند که سعی شد پس از اطمینان از پیگیری قضایی عمل قبیح معاون دانشجویی دانشگاه، این ننگ را بیش از پیش آشکار نکنیم. اما می‌بینیم که با گذشت زمانی کوتاه از پایان تحصن، موج برخوردها با این حرکت باعث شد، بار دیگر واقعه یا بهتر است بگوییم «فاجعه» بر سر زبان‌ها بیفتد.

اما این‌که تا کی مسئولان امر می‌خواهند برای عوض کردن سمت و سوی جریان و دیگرگون نشان دادن مسائل پاسخ‌گو نباشند، جواب مشخصی ندارد.

شاید تا زمانی که افراد صاحب منصب را نتوان برپای میز قضاوت عادلانه نشاند، ادامه خواهد داشت و شاید از این رو است که سخنان ضد و نقیض هیچ مسئولی مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد و اکنون که تنها دو ماه از آن فاجعه می‌گذرد، هر کس بر اساس تحلیل‌های شخصی، سخنان خود را تغییر می‌دهد، بدون ترس از این‌که زمانی مورد سوال قرار گیرد.


تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان (عکس: خبرنامه امیرکبیر)

در این میان، سخنان ضد و نقیض دکتر نداف، ریاست دانشگاه زنجان، گل محمدی، دادستان شهر زنجان، فیوجی، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان و همین‌طور دکتر زاهدی، وزیر علوم هر روز در رسانه‌ها پخش می‌شود و هیچ‌کس جرات نمی‌کند که دلیل تغییر نظر آن‌ها را بپرسد و حتی امروز که به طور محرز پرونده‌سازی و سناریو‌سازی در رابطه با دانشگاه زنجان را آغاز کرده‌اند، هیچ مسئولی زبان به سخن نمی‌گشاید؛ مگر به صورت سریالی مصاحبه هایی انجام می‌دهند که اگر هماهنگ شده نباشد، بدون زمینه فکری هم نیست.

این مطلب را زمانی می‌توان بهتر متوجه شد که این مصاحبه ها، بیانیه‌ها و نظرات را بر اساس تاریخ در کنار یکدیگر قرار دهیم. اما باید سوال کرد که حذف اساتید دگراندیش به بهانه‌های مختلف و بیان این‌که باید به جای ٱن‌ها استادانی متعهد در دانشگاه‌ها تدریس کنند، نتیجه‌‌ای جز انتصابی شدن مسئولان دارد؟ شاید از همین رو است که هیچ‌کس نمی‌خواهد در دفاع از هم‌فکر و همراه خود عقب بنشیند و این‌گونه فساد‌ها را بپذیرد.

برای روشن‌تر شدن مسأله، مصاحبه ها، بیانیه‌ها و اخبار مرتبط با دانشگاه زنجان که نشان‌دهنده موضع افراد ذکر شده در مورد این حرکت است را بر اساس تاریخ گرد‌آوردی کردم:

- آغاز تحصن در روز بیست و هفتم خرداد سال جاری

- شروع سناریوسازی و ارتباط دادن تحصن دانشگاه زنجان با عوامل خارجی توسط نشریات و خبرگزاری‌های حامی دولت، از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس

- انتشار بیانیه بیسج دانشجویی مبنی بر اعلام فساد اخلاقی دکتر مددی خطاب به رییس دانشگاه در روزنامه «موج بیداری زنجان»

- عذرخواهی رسمی دکتر نداف، رییس دانشگاه زنجان در بیست و هشتم خرداد: «از خدا و شما دانشجویان عذر می‌خواهم و امیدوار هستم که با حمایت شما و حمایت همه اقشار دانشگاه مانع از تکرار این‌گونه اتفاقات شویم.»
عذر خواهی رسمی دکتر نداف از دانشجویان به معنی پذیرش گناهکار بودن معاون وی است.

- امضای قطعنامه پایانی تحصن میان نماینده دانشجویان و دکتر نصیری، نماینده شهر زنجان در بیست و هشتم خرداد. یکی از بندهای قطع‌نامه پایانی درباره عدم برخورد با تحصن‌کنندگان، چه به صورت انضباطی و چه به صورت قضایی بود.

- تحصن در شامگاه بیست و هشتم خرداد پایان یافت. با پایان تحصن، موضع‌گیری مسئولان آغاز شد و برخورد با واقعه دانشگاه زنجان در فاز جدیدی قرار گرفت.

- وزیر علوم گفت فیلم واقعه زنجان غیر شرعی و اشاعه فحشا بود و دانشجویان را تهدید به بازداشت کرد. (خبرگزاری ایسنا، بیست و نهم خرداد)

- دادستان زنجان ارتباط ناصحیح عاملان حادثه دانشگاه زنجان را محرز اعلام كرد. (خبرگزاری فارس، سی‌ام خرداد)


- دانشجویان دانشگاه زنجان با آیت‌الله بیات زنجانی دیدار کردند. وی حمایت خود را از حرکت دانشجویان اعلام کرد. آیت‌الله بیات زنجانی گفت: «عمل خلاف معاون دانشگاه در محیط دانشگاه مانند عمل خلاف یک روحانی در مسجد است؛ من نمی توانم با خودم بگویم سهوی اتفاق افتاده است. خطای این فرد یا افرادی در این سطح اگر هم سهواً انجام شده باشد، در حکم عمد است و باید به صورت عمد با وی برخورد شود. پرده‌پوشی کردن و گذشتن از کنار مسائل این‌چنین، تجاوز به حریم امت و ملت است و این را هیچ‌کس نخواهد پذیرفت.» (ششم تیر)

- پایان امتحانات دانشجویان و تعطیلی کامل دانشگاه و خروج کامل دانشجویان از خوابگاه‌های دانشگاه. (یازدهم تیر)

- وزیر علوم در یازدهم تیرماه در جمع خبرنگاران گفت که ممکن است کل داستان دسیسه باشد.
وزیر علوم با سخنان خود بعد از پایان امتحانات دانشجویان و خروج دانشجویان از دانشگاه، فاز جدید برخوردها را اعلام کرد.

- پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی در هجدهم تیر بازداشت شدند.

- گل‌محمدی دادستان زنجان ادعا کرد صیغه محرمیت میان دانشجوی قربانی حادثه و دکتر مددی جاری شده بود. خبرگزاری دانشجویان ایران. (هفتم مرداد)

- بهرام واحدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در شانزدهم مرداد در شهر تبریز و در منزل پدری‌اش بازداشت شد.

- دادستان زنجان خبر آزادی دکتر مددی و همچنین احتمال بازداشت سایر دانشجویان را اعلام کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران. (هفدهم مرداد)

- بازداشت سورنا هاشمی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان. (بیست و دوم مرداد)

- جمال انصاری، رئیس كل دادگستری استان زنجان با مقصرین و مسببین اتفاقات دانشگاه زنجان برخورد خواهد شد. (ایسنا، بیست و دوم مرداد)

- اعلام رأی هیأت بدوی انتظامی رسیدگی به تخلفات اساتید دانشگاه توسط فیوجی، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان مبنی بر اخراج دکتر مددی از دانشگاه زنجان. (ایسنا، بیست و سوم مرداد)

- فیوجی: بر اساس اظهار نظر دادستان زنجان، ‌معاون سابق دانشجویی این دانشگاه عمل خلاف شرعی مرتكب نشده اما عمل خلاف شأن و منزلت مقام استادی و جایگاه معاونت دانشجویی و فرهنگی صورت پذیرفته است. (ایسنا، بیست و دوم مرداد)

- فیوجی: با تعدای انگشت شمار از دانشجویان كه اقدام به طراحی و اجرای سناریوی حوادث اخیر با همكاری افرادی از بیرون دانشگاه نموده‌اند، صرف‌نظر از حضور یا عدم حضور در تحصن، به شدت برخورد خواهد شد، چراكه آن‌ها آبروی دانشگاه، استان و كشور را به بازی گرفته و آب به آسیاب دشمنان انقلاب ریخته و به نوعی اشاعه فحشاء نموده‌اند.

طراحان سناریوی حوادث اخیر دانشگاه زنجان در راستای نیات خود به دختر دانشجوی این حادثه، اطمینان داده بودند كه فیلم تهیه شده در اختیار ریاست دانشگاه قرار خواهد گرفت، در حالی‌كه این فیلم سر از سایت‌ها و رسانه‌های خارجی در آورد و از این طریق آبروی دانشجویان و اساتید به بازی گرفته شد. (ایسنا، بیست و سوم مرداد)

بر اساس این روند احتمال ادامه بازداشت‌ها وجود دارد که بر همین اساس باید راه کارهای مناسبی برای برخورد با این بازداشت‌های امنیتی ترتیب داده شود. زیرا آزاد کردن دکتر مددی و شکایت وی و همسرش از دانشجویان دانشگاه زنجان، نشان‌دهنده تبرئه او از اتهامات وارده است.

اما آن‌قدر مدارک در این‌باره مستند است که سعی می‌کنند با جا‌به جا کردن جای متهم و شاکی این پرونده را به نفع معاون انتصابی دانشگاه تمام کرده و راه را برای فشار هر چه بیشتر بر دانشجویان باز کنند تا مبادا گزندی به دیگر مسئولان انتصابی در سایر دانشگاه‌های کشور وارد شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تجمع در دانشگاه زنجان در اعتراض به «تعرض به یک دختر دانشجو»
معاون دانشجویی دانشگاه زنجان اخراج شد
تحصن دانشجویی برای پیشنهاد بی‌شرمانه
«تعرض به دانشجو، مسأله خصوصی نیست»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)