تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تحصن دانشجویی برای پیشنهاد بی‌شرمانه

کوهیار گودرزی

در حالی که تحصن و اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت معلم هفته گذشته با موافقت مسؤولان با خواسته‌های تحصن‌کنندگان پایان یافت، برخی دانشگاه‌های کشور کماکان با صحنه اعتراض دانشجویان روبه‌رو هستند.

دانشجویان دانشگاه بوعلی ‌سینای همدان که در روزهای اخیر از غذای دانشگاه استفاده کرده‌ بودند، به دلیل مسمومیت شدید غذایی در بیمارستان‌های این شهر بستری شدند.

وضعیت مسمومیت دانشجویان وخیم گزارش شده؛ تا آن‌جا که ظرفیت پذیرش بیمار اکثریت بیمارستان‌های همدان تکمیل شده است. تا کنون حدود ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر دانشگاه بوعلی سینای همدان به بیمارستان‌های مختلف این شهر مراجعه کرده‌اند.

در پی این اتفاق دانشجویان در داخل دانشگاه تجمع و تحصن کرده و خواستار پاسخگویی مسؤولان هستند. این در حالی است که رییس دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، دلیل مسمومیت دانشجویان این دانشگاه را «نفوذ فاضلاب به آب این دانشگاه» دانسته است.


تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان (عکس: خبرنامه امیرکبیر)

از سوی دیگر در حدود سه هزار نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان از ساعت هفت بعد از ظهر شنبه ۲۵ خردادماه در سالن ورزشی دانشگاه تحصن کرده و خواستار استعفای رییس دانشگاه زنجان و معاون دانشجویی این دانشگاه شده‌اند.

به نوشته خبرنامه امیرکبیر این تجمع در پی آن رخ داد که معاون دانشجویی دانشگاه زنجان که از اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه است، قصد داشت با تهدید یکی از دانشجویان دختر، وی را مجبور به ارتباط جنسی کند.

در این گزارش چنین آمده: «پس از آن که یکی از دانشجویان دختر دانشگاه زنجان به کمیته انضباطی احضار شد، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، این دختر دانشجو را تحت فشار قرار داد تا به خواسته‌های بی‌شرمانه وی تن دهد.»

بنا به گزارش این خبرنامه پس از ادامه تهدیدهای معاونت دانشجویی، دانشجویان دانشگاه تصمیم گرفتند نقشه این مسئول دانشگاه را فاش سازند.

«ساعت هفت بعد از ظهر روز گذشته این دانشجوی دختر در حالی که یک ضبط صوت نیز با خود به همراه داشت، با معاون دانشجویی در دفتر وی قرار گذاشت و هنگامی‌ که معاون دانشگاه در حال درآوردن پیراهنش بود، دانشجویان به دفتر وی یورش برده و ضمن جلوگیری از این عمل، از وی فیلم‌بردای نموده و پس از آن اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی نمودند.»

چند روز پیش از این اتفاق، هیأت نظارت دانشگاه طی ابلاغیه‌ای مجوز انجمن اسلامی دانشگاه را لغو کرده بود.

بهرام واحدی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه زنجان در توضیح این مسأله می‌گوید: «انجمن اسلامی دانشگاه که از سوی دانشگاه تعطیل شده بود، در بهمن‌ماه سال گذشته بازگشایی شد. طبق اساسنامه ما موظف بودیم انتخابات اعضای شورای مرکزی را در دهه‌ی سوم اردیبهشت برگزار کنیم. اما یک ماه پیش، هیأت نظارت دانشگاه با استناد به بند چهار ماده سه آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی اعلام کرد که انتخابات انجمن غیرقانونی است؛ چرا که انجمن اسلامی لیست اعضای خود و هم‌چنین اساسنامه را به هیأت نظارت تحویل نداده است.»

بهرام واحدی می گوید: «ما این مدارک را تحویل داده بودیم و مهر تایید هیات نظارت را در اختیار داریم. پس از آن، سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۱ خردادماه معاون دانشجویی و دبیر هیأت نظارت دانشگاه، طی نامه‌ای، مجوز انجمن اسلامی را لغو و اعلام نمود که دفتر انجمن اسلامی بایستی تا ۲۷ خرداد تخلیه شود.»

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه زنجان گفت که معاون دانشجویی «تلویحاً ما را به فساد اخلاقی متهم کرد.»

چنین ادعا می‌شود که سوء استفاده معاون دانشجویی و رییس کمیته بدوی انضباطی دانشگاه از مقام خود و اعمال فشار بر دانشجویان، سابقه‌ای طولانی داشته است. یکی از فعالان دانشجویی با بیان این مطلب می‌افزاید: «بارها دانشجویان دختر با چشمان گریان از خواسته‌های غیراخلاقی رییس کمیته انضباطی صحبت کرده بودند. ما اصرار می‌کردیم که شکایت کنید؛ اما آن‌ها به خاطر مسایل عرفی و خانوادگی حاضر به این کار نبودند.»

> فیلم منسوب به تعرض یکی از اساتید دانشگاه زنجان به دانشجوی دختر را ببینید.

گفته می شود که معاون دانشجویی در سال اخیر دختران دانشجوی بسیاری را به دلیل پوشش نامناسب به کمیته انضباطی فرا خوانده است.

به گفته یکی از اعضای شورای متحصنین، دانشجویان خواستار اخراج معاون دانشجویی، استعفای رییس دانشگاه و کناره‌گیری و استعفای حراست دانشگاه هستند. عدم سرکوب تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی، بررسی مجدد پرونده‌های رسیدگی شده در زمان تصدی معاون دانشجویی فعلی و هم‌چنین عدم برخورد با تحصن‌کنندگان، از دیگر خواسته‌های دانشجویان است.

آقای واحدی می‌گوید: «مهم‌ترین خواسته‌ متحصنین در داخل دانشگاه برگزاری انتخابات پس از استعفای هیأت رییسه به منظور انتخاب رییس جدید است. در خارج از دانشگاه نیز خواستار سؤال و استیضاح وزیر علوم در مجلس هستیم.»

در پی حوادث دانشگاه زنجان دفتر تحکیم وحدت نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن برشمردن حوادث مشابه در دانشگاه‌های کشور خواستار استعفای وزیر علوم شد. در این اطلاعیه چنین آمده:

«هر روز اخبار متعددی از محرومیت از تحصیل دانشجویان منتقد و عدم ارائه کارنامه به آن‌ها برای تحصیل در مقاطع بالاتر انتشار می‌یابد و همچنین تشکل‌های مستقل تعلیق یا منحل می‌شوند. از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی، سوء مدیریت مدیران و در نهایت سقوط اخلاقی برخی از حامیان دولت، من‌جمله برخی از مسؤولان دانشگاه‌ها هر روز فاجعه می‌آفریند و البته در این میان بیکاری، گرانی، فساد اداری و سوء مدیریت گسترده در کشور در سایه حکومت مهروزان نهم خود تکرار مکررات است.»


مهدی ‌عربشاهی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم در رابطه با این بیانیه می‌گوید: «اخیرا شاهد وقایع زیادی از این دست در دانشگاه‌های کشور هستیم.»

وی با اشاره به «تجاوز یکی از مأموران حراست دانشگاه کرمانشاه به یکی از دانشجویان دختر» و نظیر همین اقدام از سوی یک کارمند در دانشگاه صنعتی سهند تبریز می‌افزاید: «توجه به این نکته مهم است که کسانی که خود از امنیت اخلاقی و اجتماعی دم می‌زنند و به این منظور به نقض حقوق شهروندان مبادرت می‌ورزند، امروز، خود به مهم‌ترین بر هم زنندگان امنیت روانی دانشگاه مبدل گشته‌اند. همین شخص چند روز پیش حکم به انحلال انجمن اسلامی منتخب دانشجویان داده است؛ چرا که حذف تشکل‌های منتقد در دانشگاه باعث خواهد شد تا نظارت و بازخواستی در قبال عملکرد مسؤولان وجود صورت نگیرد و به نوعی دست آن‌ها را برای سوء استفاده باز خواهد گذاشت.»

عربشاهی می‌گوید: «همه جای دنیا مرسوم است یک مقام اجرایی زمانی که در حوزه‌ی مسؤولیت خود چنین اتفاقی می‌افتد، از مقام خود استعفا می‌دهد. به ویژه که وزیر علوم در ابتدای انتخاب خود اعلام نمود که با طرح انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از سوی هیأت علمی مخالف است و حالا بایستی پاسخ‌گوی اقدامات مسؤولان منتصب به خود باشد. بر این اساس ما خواستار عذرخواهی و استعفای وزیر علوم هستیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بهتر است حضرات طرح ارتقای اجتماعی را اول در دوایر دولتی و نیروی انتظامی و مجلس اجرا کنند. حسابی گند زده اند و خجالت هم نمیکشند

-- ramin ، Jun 15, 2008

جای تاسفه برای نظام آموزشی کشور،بیچاره پدرها و مادرانی که به چه امیدهایی جگر گوشه هاشون و به نیت ادامه تحصیل به دست باد می سپارن.

-- ندا ، Jun 16, 2008

shame on them.

-- saeideh ، Jun 16, 2008

این حرکات خیلی بی شرمانه است . اون هم در مراکز فرهنگی و علمی جامعه.

-- بدون نام ، Jun 16, 2008

age in etefagh oftade ke chera sardar radan kari nemikone.bah bah

-- aramis ، Jun 16, 2008

نظر دوست بالايي دقيقاً‌ بجا است. اينان فقط قصد دارند جوانان ايراني را خفه و تحت فشار نگه دارند تا به امورات خود برسند.
اين گونه افراد را بايد در ملاء عام آبرويشان را برد.

-- يك ايراني ، Jun 16, 2008

منصوب را با سین مینویسند

-------------------
دوست گرامی
سپاس از تذکر شما
زمانه

-- وحید ، Jun 16, 2008

حکم اعدام گرچه کم است اما بالاتر از این حکم چون نداریم به آن قناعت می کنیم.اجرای حکم هم بایستی با حضور مردم و دانشجویان دانشگاه زنجان در میدان مرکزی شهر باشد

-- s.g.n(birjand) ، Jun 16, 2008

این مملکت پر از فساد است خدا به دادمون برسه.

-- بدون نام ، Jun 16, 2008

dar bi sharmane bodane in kar shaki nist, amma man be on doste azizi ke pishnehade eedam dar malae amm dadan bayad goft ke ba khshonat age mikhast moshkeli hal beshe ta hal shode bood.lotfan ingone tarze fekraye tond va khashen ro kenar begzarim.

-- hamed ، Jun 16, 2008

اين فيلم خيلی بی معنی است و چيزی را افشا نمی کند.

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

این غیرتی بازی های امل وقتی اعتقاد سنتی به ناموس و شرف و شرم و این برنامه ها در کار نباشه کار کثیف و ریاکارانه ای است. اشکال این آقای معاون دانشجویی سو استفاده اش از قدرت اش بوده نه پیشنهاد بی شرمانه. هر کسی حق داره به هر کی دل اش خواست پیشنهاد بده! لطفن از ارزش های خودتون پا پس نکشید.

-- نیم ، Jun 17, 2008

من به این اتفاق مشکوک هستم. در فیلم به هیچ وجه نشانی از تعرض دیده نمی شود. این احتمال وجود دارد که برنامه مورد نظر تنها توطئه ای از طرف دانشجویان و یا افراد دیگر باشد

-- علیرضا ، Jun 17, 2008

هر دم از اين باغ بري ميرسد...

-- رنگين كمان ، Jun 17, 2008

az daneshgahi ke ostadash in bashad az daneshjooyash che entezari darid

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

چه جالب که این مطالب مردم ما را عصبانی می کند!
انگار که تا به حال از این مسایل ندیده و نشنیده بودند!!!

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

مفسد اخلاقی, اعدام باید گردد.

-- مجید ، Jun 17, 2008

مملکت متجاوز پرور دینی که تجاوز به دیگران هر روز مثل آب خوردن در آن انجام می شود و باز اخلاقی ترین جامعه است فقط باید مواظب جوان هایش باشد که عاشق نشوند که عاشق شدن جرم است و ممکن است خدشه یه اسلام وارد آورد سلب ابتدایی ترین حقوق مردم مهم نیست فقط باید مواظب بود تار مویی پیدا نباشد اگر دو جوان عاشق هم شوند کاری ضد اخلاقی مرتکب شده اند و دین لطمه دیده اما هر روز متجاوزین عقده ای به عنف کسی را لگد مال می کنند و آب از آب تکان نمی خورد
اینجا حرمت تجاور از عشق بیشتر است! و دین بالاتر از انسانیت!

-- نیکمهر ، Jun 17, 2008

من از شما دانشجویان پسر می پرسم با دختری که چنین شهامتی از خود نشان داد و این آدم رذل را افشا کرد،برای مثال می گویم ،حاضرید ازدواج کنید؟ یا این دختر مهری روی پیشانی خود زد،که کسی به طرفش نرود، من کار این دخترخانم شجاع را ارج می گذارم، که توانست به کمک همکلاسی هایش این استادنما را افشا کند.
در مورد اعدام ،ما انسان های قرن ۲۱ نباید با اعدام موافق باشیم، افشای این رسوایی و اخراج این فرد از دانشگاه و مرکز آموزشی اقدام خوبی است.

-- فریده ، Jun 17, 2008

به هیچ وجه قصد دفاع از فساد را ندارم، ولی من و امثال من که در اروپا زندگی می کنیم تقریبا به طور روزانه از اخبار بروز چنین مسایلی در محیط های کاری، آموزشی و حتی در خانواده ها توسط ریانه ها مطلع می شویم. آن چه مهم است، آزادی در انتشار این اخبار و حق قانونی آن خانم و کل جامعه در استیفای حقوق اش است. والا ، در هیچ جای دنیا به جرم معاون فلان قسمت، وزیر عوض نمی شود مگر این که وزیر از جرم اثبات شده ای دفاع کند.
فرهاد

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

واقعاً باید این بی پدر و مادر رو به همون قصدی که داشته ... دار زد تا عبرت عام و خاص بشه!

-- بدون نام ، Jun 17, 2008

chera mardi keh mikhast be dokhtarr zanoom tajavoze koneh, behesh tajavoze nemikoneed

-- babak ، Jun 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)