تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با ‌دومینک افینیتا، نایب رییس بخش ایتالیای ‌سازمان گزارشگران بدون مرز:

«جنگ تازه شروع شده است»

شهزاده سمرقندی

دیروز یکشنبه ‌صدها ‌نفر رو به روی سفارت ‌روسیه در واشنگتن گرد هم آمدند و با شعار‌های ضد جنگ روسیه و گرجستان، ساعت‌ها اعتراض خود را به گوش کارمندان این سفارتخانه رساند.

این‌گونه تضاهرات در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهند، اما از این که آیا روسیه جنگنده‌های خود را از خاک ‌کشور گرجستان بیرون بکشد،‌ خبری نیست.

شاهدان می‌گویند که روسیه‌ ‌برعکس آن‌چه ‌در رسانه‌ها اعلام شد سربازان خود را بیشتر به داخل خاک این کشور وارد کرده است.

در‌باره وضع مردم گرجستان و اوستیا در رسانه‌ها می‌شنویم. اما از آن‌چه‌ کم‌تر می‌شنویم با ‌دومینک افینیتا، نایب رییس بخش ایتالیای ‌سازمان گزارشگران بدون مرز گفت و گو کردم. آقای دومینیک ایفنیتا به رادیو زمانه گفت:

Download it Here!

ما بسیار نگران مردم گرجستان و اوستیا هستیم چون ما خود شاهد آن شدیم که سربازان گرجی و هم سربازان روسیه با روزنامه‌نگاران برخورد شدید دارند و روزنامه‌نگاران را از رساندن خبر درست و واقعیت دور نگه می‌دارند. حتا شاهد بودیم که به خبرنگاران شلیک انداختند.


نهادهای حقوق بشری نگران وضعیت آوارگان گرجستانی هستند/ عکس‌ها از رویترز

همین‌طور سربازان روسیه خبرنگار تلویزیون ترکیه را ساعت‌ها نگه داشتند و همین‌طور یکی دیگر از خبرنگاران ترک را با تیر گلوله کشتند.

حتا واتیکان نیز تایید کرد که وضعیت در گرجستان بسیار وخیم است، به خصوص برای خبرنگارانی که در میدان جنگ حضور دارند.

آقای دومینیک افینیتا، در سایت خود نوشته‌اید «جنگ نه تنها در خاک گرجستان صورت می‌گیرد، بلکه در میدان اینترنت نیز جنگ شدیدی در حال رخ دادن است» و همین‌طور ‌به حمله روسیه به مراکز اطلاع رسانی مثل سایت و مرکز‌های انترنتی اشاره کرد‌ید. می‌شود در این‌باره برای ما بیشتر توضیح دهید؟

چیزی که شما به آن اشاره می‌کنید کاملاً درست است. همیشه در دوران هر جنگی اطلاع دقیق و درست قربانی، اصلی است.

ما می‌دانیم که امروز در گرجستان به سختی می‌شود با کشور های خارجی تماس گرفت و گاهی اصلاً نمی شود با کشور‌های خارجی از داخل این کشور تماس برقرار کرد.

گذشته از این که وب‌سایت ها از طریق ‌سرور‌ها و یا دومین‌های‌شان و خط‌های تلفن صدمه دیده‌اند. هر دو طرف، هم روسیه و هم گرجستان از ورود خبرنگاران خارجی به این کشور جلوگیری می‌کنند.


ما با هر دو طرف تماس گرفتیم و درباره این موضوع صحبت کردیم که برای خبرنگارانی که در این کشور هستند و به آن‌هایی که می‌خواهند وارد این کشور شوند، شرایط کاری منا‌سبی فراهم کنیم. اما به نظر می‌رسد که هنوز موفق نشده‌ایم.

‌بر طبق مشاهدات همکاران خود در میدان جنگ، هیچ نشانه از آن می‌بینید که روسیه به گفته خود عمل کند و سربازان خود را از خاک گرجستان بیرون کشد؟

از روی گفته و مشاهده‌های همکاران خود که اکنون در گرجستان به سر می‌برند، می‌دانم که وضعیت در گرجستان بسیار گیج ‌و‌ پیچیده است و ارتش روسیه از اوستیای جنوبی بیرون رفته، اما که ‌هنوز داخل خاک گرجستان قرار دارد و تا مر آبخازیا به چشم می‌رسند.

همین‌طور می‌دانیم که روسیه به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکرده و ما بیش از همه نگران رسیدن کمک غذایی به پناهندگان و آسیب‌دیده‌گان این جنگ هستیم.

تمام راه‌ها برای دسترسی به این مردم آسیب دیده و پناهندگان بسته است و به گفته سازمان ملل و سازمان حقوق بشر، تعداد این پناهندگان به ۱۲۰هزار ‌نفر می‌رسد.

ما فکر می کنیم که جنگ تازه شروع شده و شرایط ما را به یاد شروع جنگ چچن می‌‌اندازد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تنها چیزهائی که در جنگ فراموش میشوند حقوق مردمانند . مردم جنگ زده نیاز به کمک دارند از آنها دریغ میشود . مردم اوستیا خواهان استقلال هستند و حقوقشان نادیده گرفته میشود . غرب از تمامیت ارضی حرف می زند در حالی که از جدائی همین گرجستان از شوروی حمایت می کرده است از تمامیت حرف میزند یوگسلاوی را چند پاره کرد اما وقتی پای اوستیا به میان می آید استقلال ملتها را به رسمیت نمی شناسد . وقتی پای تهدید آمریکا باشد به عراق و افغانستان و ویتنام و ... حمله میکند وقتی از دموکراسی در گرجستان دفاع میکند فکر میکند دفاعش از پینوشه را مردم نمی دانند آیا حکومت افغانستان دموکراتیک است . حکومتی که بر مبنای بنیانهای فکری دینی پی ریزی شوند هیچ گاه نمی تواند دموکراتیک باشد . جنگ طلبی های روسیه و گرجستان را محکوم می کنیم و خواهان به رسمیت شناخته شدن حق استقلال مردم اوستیا هستیم که با روشهای دموکراتیک رهبرانش را تعیین کرده است .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 17, 2008

من فکر نمی کنم علت جنگ استقلال اوستیا یا ... باشد. به نظر من این روسیه است که در برابر پیشروی های جهان غرب از خود دفاع میکند. و با خانم سمرقندی کاملاً موافقم که جنگ تازه شروع شده است.

-- رضا ، Aug 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)