تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روسیه آتش‌بس را امضا کرد

دیمیتری مدودوف، رییس‌جمهوری روسیه امروز شنبه طرح شش‌ماده‌ای پیشنهادی فرانسه را برای برقراری آتش‌بس با گرجستان و پایان درگیری‌ها در اوستیای جنوبی امضا کرد.

این در حالی است که به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای ارتش روسیه با ادامه عملیات خود در خاک گرجستان، تا ۳۰ کیلومتری تفلیس، پایتخت این کشور پیشروی کرده‌اند.

این قرارداد روز جمعه در خلال سفر کاندولیزا رایس، به گرجستان به امضای میخاییل ساکاشویلی، رییس‌جمهور این کشور رسیده بود.

پیشنهاد آتش‌بس که از سوی نیکولای سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا مطرح شده، شامل سه مرحله توقف جنگ میان طرفین، احترام به تمامیت ارضی گرجستان و بازگشت به وضعیت پیشین است.

بی‌بی‌سی نیز خبر داد با این که مقامات آمریکا به گرجستان قول داده‌اند از حفظ یکپارچگی این کشور حمایت خواهند کرد، روسیه اصرار می‌ورزد که به دلیل خشونت‌های اخیر تفلیس در اوستیای جنوبی، ساکنان این مناطق دیگر حاضر به زندگی در قلمرو گرجستان نیستند.

خانم رایس نیز در دیدار با ساکاشویلی با انتقاد از روسیه به خاطر ادامه عملیات نظامی در گرجستان، بر عقب‌نشینی نیروهای نظامی و شبه نظامی روسیه از خاک این کشور تأکید کرد.

بحران میان روسیه و گرجستان ۹ روز پیش، متعاقب تلاش‌های تفلیس برای کنترل حاکمیت اوستیای جنوبی رخ داد.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد قرار است با سفرای طرفین درگیر در اوستیای جنوبی و سفیر آمریکا، دیدار و مذاکره کند.


در همین رابطه:
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه

نظرهای خوانندگان

توقف جنگ یعنی توقف کشتار و خرابی توقف آن باعث توقف کشتار میشود پس مایه ی خوشبختی ست امیدوارم روزی دیگر انسان کلمه ای بنام جنگ نداشته باشد.

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008 در ساعت 02:29 PM

روسیه تا قبل از انقلاب اکتبر 1917 در جنگها و تجاوزات بسیاری شرکت کرده بود در قرن بیستم در مدت هفده سال در حال جنگ با ژاپن و جنگ جهانی اول مشغول بود پیروزی بلشویکها سوسیالیزم را در روسیه به پیروزی میرساند کمونیستها غول جنگ افروزان را خواب میکنند در مدت هفتاد سال روسیه در جنگ جهانی دوم خدمات شایانی به بشریت میکند و دیگر بعد از 1917 در هیچ جنگ تجاوزکارانه شرکت نمیکند . یلتسین با از بین بردن کمونیزم دوباره غول جنگ افروزان روسیه را بیدار میکند عظمت طلبی روسیه در دستور کار کرملین قرار میگیرد گرجستان در زمان گورباچف با یک پیمان همراه سایر ملیتها از روسیه مستقل میشوند اما پس از گذشت 17 سال این غول در حال عرض اندام است کشورهای غربی که سرمست از شکست سوسیالیزم در روسیه بودند خطر غول خفته را نادیده انگاشتند . خود کرده را تدبیر نیست .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008 در ساعت 02:29 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)