تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»

طبق اعلام مقامات مسئول روسیه، قرار است خروج نیروهای ارتش این کشور از گرجستان، فردا دوشنبه هجدهم اوت آغاز شود.

این قولی است که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه بر اساس توافق‌نامه شش ماده‌ای صلح به نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه داده است.


دیمیتری مدودوف، رییس‌جمهور روسیه (عکس: AFP)

پیش از این یک فرمانده نظامی ارشد ارتش روسیه در گرجستان از عقب‌نشینی تدریجی نیروهای نظامی این کشور از اوستیای جنوبی خبر داده بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال ویاچیسلاو بوریسف افزود که وی، دستور جایگزینی سربازان ارتش روسیه با صلح‌بانان روس را صادر کرده است.

بنا به گزارش‌ها، ارتش روسیه تا ۳۵ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان پیشروی کرده و هم‌چنان شاهراه‌های این کشور را در کنترل دارد.


میخائیل ساکاشویلی و آنگلا مرکل، رؤسای جمهور گرجستان و آلمان (عکس: رویترز)

امروز آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز برای گفت و گو با مقامات گرجستان پیرامون جزئیات برقراری روند کامل صلح بین گرجستان و روسیه، وارد تفلیس شد.

با این حال روسیه از زمان‌بندی عقب‌نشینی کامل نیروهای این کشور از گرجستان سخنی نگفته و بنا به اعلام سخنگوی ارتش روسیه ممکن است «برای جمع‌آوری تجهیزات و مهمات به جای مانده از جنگ» حضور خود را در این کشور هم‌چنان حفظ کنند.

آتش‌بس میان گرجستان و روسیه با پذیرش پیشنهاد شش‌ماده‌ای نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا صورت گرفت.

آقای سارکوزی از روسیه خواسته است بر اساس توافق‌نامه آتش‌بس، به طور کامل از قلمرو گرجستان خارج شود و به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.


فشار غرب برای عقب‌نشینی مسکو از گرجستان، پس از قرارداد آتش‌بس که میان دیمیتری مدودوف رییس‌جمهوری روسیه و میخائیل ساکاشویلی همتای گرجی وی به امضا رسیده، افزایش یافته است.

ایالات متحده و فرانسه، روسیه را به تحریک کردن کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی متهم کرده‌اند.

اتحادیه اروپا هم از روسیه و گرجستان درخواست کرده است به مناطق پیش از آغاز درگیری‌ها در هفتم ماه اوت (هفدهم مردا) باز گردند.


سربازان گرجستانی (عکس: AFP)

در عین حال رویترز خبر داده است که در حالی که یکی از ژنرال‌های ارشد ارتش روسیه، آغاز عقب‌نشینی نیروهای تحت امرش از خاک گرجستان را اعلام داشته است؛ اما یکی از سخنگویان وزارت دفاع این کشور، آن را تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش، یکی از سخنگویان وزارت دفاع اوستیای جنوبی نیز گفت که نمی‌تواند آتش‌بس را تأیید کند؛ اما از جایگزینی نیروهای صلح روسیه با پلیس اوستیا در تسخین‌والی خبر داد.


در همین رابطه:
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)