تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه دو عضو تحکيم وحدت به صادق لاريجانی

در حالی که گروه‌های مختلف دانشجويی با انتشار بيانيه‌هايی به استقبال روز دانشجو می‌روند مرتضی سمياری و علی قلی‌زاده نامه سرگشاده‌ای به رئيس قوه قضائيه نوشته و خواهان آزادی دانشجويان زندانی شدند.

به گزارش وب‌سايت جنبش راه سبز (جرس)، مرتضی سمياری، عضو شورای مرکزی و دبير اجتماعی دفتر تحکيم وحدت و علی قلی‌زاده، عضو شورای عمومی اين تشکل در نامه خود به آيت‌الله صادق آملی لاريجانی آزادی زندانيان سياسی و به‌ويژه دانشجويان را در روز دانشجو «کوچک‌ترين مطالبه از سوی هزاران دانشجو در سراسر کشور» دانستند.


مرتضی سمياری و علی قلی‌زاده

اين دو فعال دانشجويی در نامه سرگشاده خود خواسته‌اند تا قانون اساسی ملاک برخورد با مخالفان باشد و هر کسی «برانداز» تلقی نشود.

آن‌ها نوشته‌اند: «بر اين اساس اگر گروه‌های سياسی به دنبال راه‌کاری برای تحزب، آزادی بيان و آزادی مطبوعات و... بودند، نمی‌تواند نيروی برانداز لقب بگيرند ونمی توان با قياس به اين که خواستن آزادی‌های مصرح در قانون اساسی (فصل سوم) قرار گرفتن در پازل دشمن است مانع از هر عمل سياسی از گروه‌های مخالف و منتقد شد.»

اين دو فعال دانشجويی در نامه سرگشاده خود خواسته‌اند تا قانون اساسی ملاک برخورد با مخالفان باشد و هر کسی «برانداز» تلقی نشود

اين دو فعال دانشجويی همچنين از آزادی انتقاد در محيط آزاد و آکادميک دانشگاه دفاع کرده و نوشته‌اند: « اگر دانشگاه روحيه منتقد بودن را داشته باشد کشور قدرتمند می‌شود و شکوفايی شکل ميگيرد و توسعه اجتماعی، سياسی و اقتصادی در راستای منافع ملی و بدون کمترين هزينه سياسی برای مردم و حکومت محقق می‌گردد.»

آن‌ها آورده‌اند که زندانی شدن ده‌ها تن از دانشجويان «نه در جهت مصالح کشور و نه در راستای منافع ملی است ونه آن‌که در جهت تأمين امنيت ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی است .»

مرتضی سمياری و علی قلی‌زاده راديکال شدن و شکل «براندازانه» گرفتن جنبش دانشجويی را خواست «گروه‌های خشونت‌طلب» دانسته و پرسيده‌اند: «آن‌هايی که تمام سرمايه و جوانی خود را صرف مبارزات قانونی مسالمت‌آميز و علنی کرده‌اند و دردانشگاه مبلغ اين نظريه بوده‌اند امروز در زندان به‌سر می‌برند آيا ناخودآگاه جذب انديشه‌های پر زرق و برق براندازانه نخواهند شد؟»

مرتضی سمياری در دی‌ماه سال گذشته بازداشت و به تحمل شش سال حبس تعزيری در دادگاه بدوی محکوم شد که دادگاه تجديدنظر حکم سه سال حبس تعزيری برای وی را تأييد کرد.

علی قلی‌زاده نيز چند روز پيش و پس از نزديک به يک ماه بازداشت از بند ۲۰۹ زندان اوين آزاد شد.


پيش از اين نيز چند تن از دانشجويان زندانی به‌مناسبت فرارسيدن ۱۶ آذر، روز دانشجو، پيام‌هايی از زندان منتشر کردند.

در روزهای پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران ده‌ها دانشجو بازداشت شدند و چند تن از آنان احکام سنگين قضايی دريافت کردند.

گروه‌های دانشجويی در دانشگاه‌های مختلف ايران در روزهای اخير به‌مناسبت روز دانشجو بيانيه‌هايی منتشر نمودند و ضمن انتقاد از «محدوديت‌ها و فشارهای حاکم بر دانشگاه‌ها» دانشجويان را به «استقامت» در برابر اين فشارها دعوت کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)