تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آغاز مذاکرات ايران و گروه ۱+۵

مذاکرات ميان نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و نمايندگان گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ايران، پس از ۱۴ ماه توقف، صبح امروز در ژنو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از مسئولان وزارت امور خارجه سوئيس اعلام کرد که سرانجام مذاکرات دو روزه جمهوری اسلامی ايران با نمايندگان آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان، معروف به گروه ۱+۵ تحت نظارت اتحاديه اروپا آغاز شد.


سعيد جليلی و کاترين اشتون

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به همراه سعيد جليلی، رئيس هيئت نمايندگی جمهوری اسلامی و مسئولان هيئت‌های شش کشور مذاکره‌ کننده، امروز در ميزگرد سالن وزارت امور خارجه سوئيس حاضر بودند.

اين مذاکرات در حالی آغاز شد که از آخرين دور آن بيش از يک سال می‌گذرد و ايران همچنان هرگونه توقف غنی‌سازی اورانيوم را رد می‌کند.

روز گذشته علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران از «خودکفايی» اين کشور در توليد کيک زرد خبر داد.

خبرگزاری های ايران نوشتند که جليلی گفت‌وگو با کاترين اشتون و نمايندگان ۱+۵ را با ياد مجيد شهرياری و محکوميت اقدام تروريستی عليه وی آغاز کرد

صالحی با خودداری از اعلام ميزان اولين محموله‌ کيک زرد وارد شده به سايت هسته‌ای اصفهان، اظهار داشت: «ما بخش قابل توجهی از کيک زرد را از طريق بندرعباس تأمين می‌کنيم و اميدواريم در چند سال آينده بتوانيم تأمين تمامی موجودی مورد نيازمان در داخل کشور دست يابيم.»

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران همچنين اعلام کرد که می‌خواهيم در عرض چهار تا پنج سال آينده به خودکفايی در توليد «نيازهای مواد اوليه برای توليد سوخت هسته‌ای» برسيم.

اين اظهارات علی‌اکبر صالحی نگرانی‌های کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ايران را افزايش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک منبع نزديک به گروه ۱+۵ گفت: «ما در انتظار پاسخ‌های جدی ايران هستيم.»

اين منبع آگاه گفته است که دستور کار جلسه هنوز مشخص نيست و موضوع مذاکرات امروز صبح نيز همين خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری‌ فارس اعضای هيئت مذاکره کننده آلمان، فرانسه، انگليس و چين در مذاکرات امروز تغيير کرده است.

اين خبرگزاری‌ نوشته است تنها ويليام برنز و سرگئی ريابکوف افراد قديمی هستند که در اين مذاکرات شرکت دارند و نام شرکت‌کنندگان آلمانی، فرانسوی، انگليسی و چينی هنوز مشخص نيست.

فارس نوشت پيش از اين يک تيم مشخص در مذاکرات با ايران شرکت داشت و اين ترکيب برای نخستين بار است که در مذاکرات شرکت می‌کند.

اين خبرگزاری به نقل از ديپلمات‌های ايران آورده است که اين موضوع نشان می‌دهد چون چهار عضو اين تيم تازه کارند «قادر به ورود به مسائل جدی نخواهند بود.»

خبرگزاری های ايران نوشتند که جليلی گفت‌وگو با کاترين اشتون و نمايندگان ۱+۵ را با ياد مجيد شهرياری و محکوميت اقدام تروريستی عليه وی آغاز کرد.

مجيد شهرياری استاد دانشگاه بهشتی تهران که گفته می‌شود از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ايران بود، هفته گذشته در پی انفجار بمبی در تهران کشته شد.

هيلاری کلينتون در گفت‌وگويی اظهار داشت که در صورت اعتمادسازی، ايران می‌تواند در آينده به غنی‌سازی اورانيوم هم بپردازد

نمايندگان ايران در روزهای اخير بارها اعلام کرده‌اند که هرگونه مذاکره بر سر «حق قانونی» ايران در برنامه هسته‌ای خود را رد خواهند کرد. بنا بر نظر کارشناسان غرب اين اظهارات همه درخواست‌های کشورهای ۱+۵ در مورد توقف غنی‌سازی اورانيوم را از پيش رد می‌کند.

علی باقری، عضو هيئت نمايندگی ايران، امروز در گفت‌وگو با تلويزيون ايران بار ديگر اين موضع را تکرار کرد و گفت: «کشورهای ديگر حق دخالت در برنامه‌های هسته‌ای ايران را ندارند.»

وی افزود نتيجه اين ديدار بستگی به رفتار ديگر کشورهای حاضر در مذاکرات دارد.

موضوع غنی‌سازی اورانيوم مسئله مرکزی مخالفان برنامه هسته‌ای ايران به‌شمار می‌رود که آن را گام جدی‌ای در راه دستيابی اين کشور به سلاح هسته‌ای تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آميز می‌دانند.

ايران هرگونه اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند. با اين‌حال منابع غربی می‌گويند اورانيوم غنی شده در ايران در طول سال گذشته افزايش يافته و از اورانيوم ۱.۵۸۰ کيلوگرم در سال ۲۰۰۹ به اورانيوم %۳,۵ که از ۳.۱۸۳ کيلوگرم فراتر رفته، رسيده است.

پس از پشت سر گذاشتن يک هفته پرماجرا با ترور دو استاد دانشگاه در تهران و افشای اسناد ويکی‌ليکس در مورد درخواست حمله نظامی به ايران از سوی اسرائيل و برخی از کشورهای عربی، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا تهران را فراخواند تا با «روحيه‌ای سازنده و گفت‌وگويی جدی» در مذاکرات شرکت کند.

هيلاری کلينتون در سخنرانی خود در منامه، بر حق ايران برای داشتن انرژی صلح‌آميز هسته‌ای تأکيد کرده بود، وی همچنين در گفت‌وگويی اظهار داشت که در صورت اعتمادسازی، ايران می‌تواند در آينده به غنی‌سازی اورانيوم هم بپردازد.

منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز اظهارات هيلاری کلينتون را «يک گام به‌پيش» توصيف کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)