تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سحرخیز: «محسنی اژه‌ای را محاکمه کنید»

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران خواهان برپایی دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌هايش از غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران و دادستان کل این کشور شده است.

به گزارش تارنمای کلمه، سحرخیز در نامه‌ای به تاریخ ششم آذر ٨٩ خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با بیان اینکه محسنی اژه‌ای، شکنجه در زندان‌های ایران را تکذیب کرده، وی را به همراه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوی اسلامی ایران به عنوان «عاملان مستقیم و غیر مستقیم شکنجه‌ در زندان‌ها» معرفی کرده و خواهان رسیدگی به شکایتش از این افراد شده است.


غلامحسین محسنی اژه‌ای

محسنی اژه‌ای، دوشنبه اول آذر ٨٩ در یک نشست خبری در تهران، شکنجه در زندان های ایران را تکذیب کرد. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره نامه عبدالله مومنی به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اظهارات وی درباره «شکنجه فیزیکی، فروبردن سر در فاضلاب، دادن فحش‌های رکیک و اینکه بازجویان وی اعلام کرده‌اند قاضی و دادگاه هیچ نقشی ندارد»، گفته بود: «هیچکدام از این مسائل صحیح نیست.» مومنی چند روز بعد اعلام کرد که آنچه را در مورد شکنجه‌ در زندان نوشته، واقعیت دارد.

این روزنامه‌نگار زندانی در یکی از شکایت‌هایش علیه دادستان کل ایران، خواهان برگزاری دادگاهی برای رسیدگی به «گاز گرفته شدنش از سوی محسنی اژه‌ای و پرتاب قندان منجر به جراحت و کبودی و به‌کار بردن الفاظ قبیح و تهمت و افترا» شده است.

سحرخیز می‌گوید در چهارم خرداد ١٣٨٣ در نشست هفتگی هيأت نظارت بر مطبوعات ايران، محسنی اژه‌ای که به عنوان نماینده قوه قضائیه در این نشست حضور داشته، وی را که آن زمان نماینده مدیران مسئول نشریات در این هیأت بوده، گاز گرفته است.

سحرخیز پیش‌بینی کرده که «بعید» است دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌هایش برگزار شود

سحرخیز در ادامه نامه‌اش به دادستان تهران، همچنین به شکایت دیگرش علیه محسنی اژه‌ای در زمانی که وزیر اطلاعات بود، اشاره کرده و وی را مسئول اعمال ماموران این وزارت‌خانه خوانده است. این روزنامه‌نگار، محسنی اژه‌ای را درباره «شکستگی در قفسه سینه اش» به «آمریت در ضرب و جرح» متهم کرده است.

علامحسین محسنی اژه‌ای که در دولت پیشین محمود احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات بود، یک ماه پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران توسط منحمود احمدی‌نژاد برکنار شد.

سحرخیز در نامه‌اش، پیش‌بینی کرده که «بعید» است دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌هایش برگزار شود. وی افزوده حق خود می‌داند که شکایت‌هایش را از طریق مجامع جهانی و بین‌المللی پیگیری کند.

همچنین عیسی سحرخیز، ٢٧ تیر ٨٩ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران گفت که از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران به اتهام «سکوت در برابر شکنجه زندانیان» شکایت خواهد کرد.

مدیرمسئول ماهنامه توقیف شده آفتاب در این دادگاه گفت که در روز بازداشت‌اش در ١٢ تیر ١٣٨٨ از سوی مأموران امنیتی مورد «شکنجه و ضرب و جرح» قرار گرفته است.

سحرخیز همچنین افزود که آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل این‌که در حق مردم ایران «ظلم» کرده باید «برکنار» شود. وی گفت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای، قانون اساسی و مفاد و اصول مربوط به ولایت فقیه را زیر پا گذارده و از راه عدالت و انصاف و بی‌طرفی در انتخابات منحرف شده است، به‌گونه‌ای که خود به ‌صورت علنی و آشکار می‌گوید که یک نامزد را به نامزدهای دیگر ترجیح می‌دهد و دلش برای پیروزی او می‌تپد.» سحرخیز این رویکرد رهبر ایران را «زمینه‌ساز انتخابات مهندسی‌شده» خواند.

اشاره وی به انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در ٢٢ خرداد ١٣٨٨ است که در نتیجه آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد. مخالفان دولت اما می‌گویند که احمدی نژاد با «تقلب» رئیس جمهور شده است. اما حکومت ایران همواره گفته‌های مخالفان را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)