تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد از «نقض» حقوق زندانیان در ایران

برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی ایران، امروز در دیدار با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران به طرح مواردی از «نقض» حقوق زندانیان پرداختند.

به گزارش تارنمای کلمه، در این دیدار خانواده‌های زندانیان سیاسی از «محدودیت» تماس تلفنی، ملاقات حضوری، مرخصی، امکانات بهداشتی و پزشکی تخصصی، «بداخلاقی و بدرفتاری» با برخی خانواده‌ها و زندانیان،«عمال تنبیهاتی مانند انتقال به سلول انفرادی و تبعید به زندان‌های دیگر» ابراز شکایت کردند. سخنان محمد خاتمی در این دیدار هنوز منتشر نشده است.


شماری از بازداشت‌شدگان پس از وقایع انتخابات در ایران می‌گویند که مورد «شکنجه های شدید فیزیکی» قرار گرفته‌اند و یا در زندان با آن‌ها «بدرفتاری» شده است.

رضا خندان همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران هشت آذر گفت که همسرش در دادگاه به «بدرفتاری» مأموران زندان اعتراض کرده است.

شماری از بازداشت‌شدگان پس از وقایع انتخابات در ایران می‌گویند که مورد «شکنجه های شدید فیزیکی» قرار گرفته‌اند

رضا خندان در گفت‌وگو با تارنمای فارسی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران افزوده که خانم ستوده، حبس در سلول انفرادی را «بزرگ‌ترین فشار» برخود اعلام کرده است.

عبدالله مومنی و حمزه کرمی، دو تن از زندانیان سیاسی نیز با انتشار نامه‌هایی گفته‌اند که در زندان «شکنجه» شده‌اند.
اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، دوشنبه اول آذر ٨٩ در یک نشست خبری در تهران، شکنجه در زندان های ایران را تکذیب کرد. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره نامه عبدالله مومنی به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اظهارات وی درباره «شکنجه فیزیکی، فروبردن سر در فاضلاب، دادن فحش‌های رکیک و اینکه بازجویان وی اعلام کرده‌اند قاضی و دادگاه هیچ نقشی ندارد»، گفت: «هیچکدام از این مسائل صحیح نیست.»

چند روز پس از سخنان محسنی اژه‌ای، مصطفی تاج‌زاده از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی که در زندان اوین به سر می‌برد، در ملاقات کابینی با همسرش با ابراز تعجب از تکذیب شکنجه توسط محسنی اژه‌ای گفت که علاوه بر خودش محسن صفایی فراهانی، داوود سلیمانی، فیض‌الله عرب سرخی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، حمزه کرمی، عبدالله مؤمنی و مهدی محمودیان مورد «شکنجه و آزار» واقع شده‌اند.

وی افزود: «می‌خواهم بدانم آقای اژه‌ای برچه مبنایی همه این موارد را تکذیب کرده است و اساساً مصادیق شکنجه از نظر ایشان چه هست؟»

همچنین عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) که در زندان اوين زندانی است به اظهارات اخير غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه پاسخ داد و نوشت هر چه در نامه قبلی خود در مورد شکنجه‌ها نوشته بود واقعيت دارد.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، ده‌ها فعال سیاسی و روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و دانشجویان و صدها شهروند معترض به نتیجه انتخابات بازداشت شدند. بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زنان به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)