تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: ‌اسناد ویکی‌لیکس ارزش ندارد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، اسناد انتشار یافته از سوی ویکی‌لیکس را «شیطنت» دانسته و آن‌ها را «فاقد ارزش حقوقی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی‌نژاد امروز در یک نشست خبری در تهران گفت: «دولت آمریكا این اسناد را منتشر كرده و طی یک بازی اطلاعاتی و جنگ روانی، این اسناد منتشر شده است كه البته فاقد ارزش حقوقی است و اثر سیاسی به آن شكل كه آن‌ها می‌خواهند، نخواهد داشت. ملت ما آگاه است و این بازی‌ها در مناسبات ما تأثیر ندارد.»


اسناد ويکی‌ليکس: «آمريکا مانع حمله نظامی به ايران شد»

بر اساس اسناد جديدی که ويکی‌ليکس در روز يکشنبه منتشر کرد، با وجود درخواست‌های مکرر اسرائيل و همچنين پادشاه عربستان برای حمله نظامی به ايران، آمريکا با اين اقدام مخالفت کرده است.

ويکی‌ليکس سندی را نيز منتشر کرده است که بر اساس آن عادل‌الجبير، سفير سابق عربستان سعودی در آمريکا گفته است: «ملک عبدالله، پادشاه عربستان، بارها از آمريکا خواسته که با حمله به ايران به برنامه هسته‌ای اين کشور پايان دهد.» به گفته عادل‌الجبير، پادشاه عربستان از آمريکا خواسته است «سر اين مار را ببريد.»

احمدی‌نژاد:‌دولت آمریكا طی یک بازی اطلاعاتی و جنگ روانی، این اسناد را منتشر کرده است

اما احمدی‌نژاد این بخش از اسناد ویکی‌لیکس را «بازی گذرا و بی‌ارزش و بی‌اهمیت» خواند و افزود: «روابط ما با همسایگان‌مان در حوزه خلیج فارس بسیار خوب است. ما برادریم و با هم زندگی می‌كنیم. روابط‌ ما رو به رشد و توسعه است. این كاغذها اعتباری ندارد.»

اسرائیل و دولت‌های ‌غربی، «متهم» بمب‌گذاری
امروز بر اثر دو انفجار بمب در دو نقطه تهران، مجيد شهرياری و فريدون عباسی، دو استاد فیزیک دانشگاه بهشتی مورد سوء قصد قرار گرفتند که مجيد شهرياری جان خود را از دست داد و فريدون عباسی زخمی شد.

این بمب‌گذاری که هنوز مسئولیت آن را هیچ گروهی نپذیرفته، یکی از سوال‌های خبرنگاران از احمدی‌نژاد بود. وی ترورهای امروز را به «دولت‌های غربی و اسراییل» نسبت داد و افزود: «امیدوارم مسئولین امنیتی كشور علت این حادثه را كشف كنند و به مردم معرفی كنند.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران
دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است ١٤ آذر (پنج دسامبر) برگزار شود. احمدی‌نژاد در این نشست درباره این مذاکرات گفت: «ما همیشه آماده گفت‌وگو بوده‌ایم، اما در این مرحله گفتیم چند ماه گفت‌وگوها عقب بیفتد كه آثار تصمیمات آن‌ها برای خودشان به صورت مشخص روشن شود.»

وی افزود: « امیدواریم كسانی كه در مذاكرات آینده شركت می‌كنند، شرایط را بفهمند و بفهمند كه زور، ارعاب و رفتار خلاف قانون نتیجه نمی‌دهد و این رفتارها را كنار بگذارند و بر اساس عزت و قانون، مذاكره كنند و اگر بر اساس این نگاه مذاكرات انجام شود، نتایج خوب حاصل می‌شود.»

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

كاترین اشتون، رییس سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا، روز پنج شنبه ٢٠ آبان جاری اعلام کرد که با پیشنهاد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای برگزاری مذاکرات در تاریخ پنج دسامبر (١٤ آذر) موافق است اما پیشنهاد کرد که مذاكرات نه در استانبول، بلكه در كشوری دیگر (احتمالاً سوئیس یا اتریش) برگزار شود.

احمدی‌نژاد در نشست خبری امروز گفت: «دو زمان را برای مذاكرات پیشنهاد داده بودیم كه یكی از آن‌ها را پذیرفته‌اند اما راجع به مكان مذاكرات در حال گفت‌وگو هستند و فكر نمی‌كنم مشكلی باشد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از نکات جالب این جریان موضع مشترک دول به ظاهر متخاصمی مثل جمهوری اسلامی و امریکا و فرانسه در قبال انتشار عمومی این اسناد هست.

-- ... ، Nov 30, 2010

کرم استاکسنت هم ارزش حقوقی ندارد، اما گرانقدر است.

-- اکرم ، Nov 30, 2010

حالا چند روز دیگه خودش به همین سندها استناد می کنه،میگی نه فقط چند روز صبر کن

-- فرزاد ، Nov 30, 2010

به نظر منم اسناد ویکی لیکس ارزش حقوقی نداره ،توهمات آقای ا.ن ارزش حقوقی دارن .
دقت کنید به حرفای ایشون با اینکه نه کسی مسئولیت بمبگذاری رو قبول کرده و نه اینا هنوز چیزیو کشف کردن میگه کار کار غربیا و اسرائیله !!!
نابغه مردم حدسای دیگه ای هم غیر از اونچه شما بخوردشون میدین میزنن ، ازکجا معلوم کار شما نباشه؟!!!

-- پوریا ، Nov 30, 2010

ویکی لینکس ، پیامد دروغها و فریبهای تمامی دولتمداران امروز است ، رسوایِی تان مبارک باشد . درود بر ویکی لیکنس وtecnology که سلاحی بر علیه قدرتها شده است.

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)