تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

روزنامه‌نگاری افشاگرانه
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «افشاگران» در مورد افشای اسناد تازه از سوی سایت ویکی‌لیکس است.

در این سرمقاله آمده است: «ویکی‌لیکس یقه آمریکا را گرفته و ماجرا را خاتمه نمی‌دهد و پس از آمریکا، عزم آن کرده سراغ کشورهای دیگر هم‌پیمان آمریکا هم برود. برخی ناظران عدم انتشار اسنادی جدی درباره فساد رژیم صهیونیستی را مشکوک می‌دانند اما اقدام آسانژ نشان داد روابط بین‌المللی تا چه حد مسموم است و لبخندها و حمایت‌های سران جهان تا چه حدی زهرآگین است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اقدامات ویکی‌لیکس صرف‌نظر از صحت و سقم آن- که البته مطالبی که مرتبط با ایران بوده با واکنش جدی مقامات کشورمان مواجه شده و تردید جدی در مورد آن وجود دارد- یک موضوع را به رخ رسانه‌ها کشید و آن هم بحث روزنامه‌نگاری افشاگرانه است. خبر که در اصل یک خدمت اجتماعی است برای بسیاری از فعالان عرصه رسانه متاعی است برای ترقی و پیشرفت اقتصادی.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «رسانه‌ها فراموش کردند وظیفه اصلی آن‌ها اطلاع‌رسانی صحیح، جامع و کامل است و آن‌ها نباید با وجه‌المصالحه قرار دادن رویکرد خود به جامعه خیانت کنند. روزنامه‌نگاری افشاگرانه در واقع ابزاری برای آگاهی و حکومت مردم بر مردم است.»

نویسنده سرمقاله مردم‌سالاری ادامه داده است: «روزنامه‌نگاران افشاگر در واقع با کشف رابطه‌های فاسد، خود را به کام مرگ یا زندگی در سایه رعب و وحشت می‌فرستند. آسانژ با افشای اسناد محرمانه آمریکا در آینده نه چندان دور شاهد اتهامات جدی در دادگاه‌های برخی کشورهای هم‌پیمان آمریکا خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

«فهرست ترور در قصعنامه ١٧٤٧»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «لیست تحریم یا ترور؟» در مورد ترور دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران در روز گذشته است.

در این سرمقاله آمده است: «بامداد دیروز دو استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی هدف یک عملیات تروریستی كور قرار گرفتند. دكتر مجید شهریاری و دكتر فریدون عباسی از اعضای برجسته دانشكده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در دو نقطه متفاوت ولی به شكلی كاملاً مشابه مورد رصد جنایت تروریست‌ها بودند. متأسفانه دكتر مجید شهریاری به شهادت رسید و دكتر عباسی از این ترور جان سالم به در برد.»

این سرمقاله افزوده: «با توجه به اینكه نام دكتر فریدون عباسی در فهرست قطعنامه ١٧٤٧ شورای امنیت آمده است این سئوال در وهله اول به ذهن می‌رسد که لیست منتشره در قطعنامه شورای امنیت، لیست تحریم است یا لیست ترور؟ چندی پیش رئیس سرویس امنیت خارجی انگلیس صریحاً گفته بود دیپلماسی برای متوقف كردن برنامه هسته‌ای ایران كافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد.
ترور دیروز دو استاد دانشگاه شهید بهشتی ثابت كرد كه فعالیت سرویس امنیتی (ام‌آی٦) در تهران فراتر از فعالیت جاسوسی و اطلاعاتی، به ترور روی آورده‌ است.»

در ادامه سرمقاله رسالت آمده است: «غرب از تحریم و تهدید طرفی نبسته است و اكنون به ترور رو آورده است. ترور آخرین گزینه برای جلوگیری از جهش‌های علمی و نهضت نرم افزاری در ایران است. اكنون در زیر سقف كلاس‌های درس دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و پژوهشكده‌های مراكز آموزش عالی یک جهاد عظیم علمی در جریان است. غرب برای توقف این روند رو به رشد و برای مقابله با گفتمان پیشرفت، خدمت و عدالت به ترور دانشمندان ایرانی روی آورده است. لذا بخشی از بودجه‌های نجومی مصوب كنگره آمریكا برای نبرد نرم با ملت ایران به نبرد سخت اختصاص یافته است.»

سرمقاله افزوده است: «شورای عالی امنیت ملی باید در خصوص حفاظت از جان دانشمندان مسلمان و متعهد چاره‌ای بیندیشد. اكنون كه مثل روز روشن است فهرست شهروندان ایرانی مندرج در قطعنامه ١٧٤٧ یک فهرست ترور است، باید با دقت و سرعت نسبت به حفاظت از جان این عزیزان اقدام شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آلودگی هوا و جان مردم»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و لحظه‌های ارزشمندی که می‌گذرد»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دانش ترور نمی‌شود»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)