تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
اسناد ويکی‌ليکس:

«آمريکا مانع حمله نظامی به ايران شد»

بر اساس اسناد جديدی که ويکی‌ليکس در روز يکشنبه منتشر کرد، با وجود درخواست‌های مکرر اسرائيل و همچنين پادشاه عربستان برای حمله نظامی به ايران، آمريکا با اين اقدام مخالفت کرده است.

روز گذشته بر وب‌سايت ويکی‌ليکس اسنادی از مذاکرات مختلف آمريکا و اسرائيل بر سر حمله نظامی به ايران به‌منظور جلوگيری از برنامه هسته‌ای اين کشور منتشر شدند.


طبق اين اسناد، در مدارک ديپلماتيک ارسال شده از سفارت آمريکا در تل آويو به دولت باراک اوباما، نکته برجسته اختلاف نظر دو کشور بر سر مسئله ايران است.

اين اسناد نشان می‌دهند که اسرائيل به آمريکا فشار می‌آورده تا دولت اين کشور را برای يک حمله پيشگيرانه به تأسيسات هسته‌ای ايران متقاعد سازد و آمريکا نيز سعی می‌کرده اسرائيل را از اين حمله بازدارد.

اين اسناد همچنين نشان می‌دهند که اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل در سال ۲۰۰۹ از يک فرصت ۱۸ ماهه سخن گفته و تأکيد کرده بود: «سرنوشت جهان ايجاب می‌کند که برنامه هسته‌ای ايران متوقف شود.»

اسناد منتشر شده نشان از شدت اين مکالمات در سال ۲۰۱۰ می‌دهند که بر اساس آن‌ها «سالی بحرانی برای مقابله با تهديدات هسته‌ای ايران به‌شمار می‌رود.»

اهود باراک معتقد بود که در مقابل کره شمالی بايد «سياست بسته»ای را پيش برد چرا که هرگونه ضعف در برابر حکومت کيم جونگ ايل به معنای تشويق ايران به ادامه سياست‌های خود خواهد بود؛ موضوعی که ديپلمات‌های آمريکا آن را کاملأ دريافتند.

عادل‌الجبير، سفير سابق عربستان سعودی در آمريکا گفته است: «ملک عبدالله، پادشاه عربستان، بارها از آمريکا خواسته که با حمله به ايران به برنامه هسته‌ای اين کشور پايان دهد.»

سايت ويکی‌ليکس همچنين سخنان ژنرال آموس يادلين، رئيس اطلاعات نظامی اسرائيل را افشا کرده است که به آمريکاييان هشدار داده: «اسرائيل نمی‌تواند ايران را دست‌کم بگيرد برای اين‌که نبايد به واقعه غافلگير کننده‌ ديگری چون ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تمکين کرد.»

اين اسناد تکنيک‌ها و ابزار نظامی‌ آمريکا را که اسرائيل در نظر داشت در حمله نظامی خود به ايران به‌کار برد نيز افشا کرده‌اند.

سندها می‌گويند، «تساهال»، نيروی نظامی ويژه اسرائيل در نظر داشت ۲۴ بمب از نوع BLU-113 و ۲۴ بمب BLU-109 با هدايت ليزری GBU-109 را به‌منظور ايجاد خسارات سنگين به سه مجتمع اصلی هسته‌ای ايران در نطنز، اراک و اصفهان، به‌کار برد.

در اين سندها آمده است که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفته است نتيجه‌ای که هر حمله اسرائيل به ايران در پی خواهد داشت تنها تأخير چند ماهه در برنامه هسته‌ای ايران خواهد بود.

از سوی ديگر اسرائيل دستوری دريافت کرد که بر مبنای آن بايد هرگونه اتهامی که بر اساس آن «آمريکا در حمله نظامی اسرائيل به ايران به اسرائيل کمک کرده است» را متوقف کند.

ويکی‌ليکس اسنادی از جلسه اول دسامبر ۲۰۰۹ ميان آموس گيلاد، مدير امور سياسی ـ نظامی وزارت دفاع اسرائيل و الن تاوشر، معاون وزير امور خارجه آمريکا را منتشر کرده است.

در اين بخش آمده است: «گيلاد گفت مطمئن نيست که ايران تصميم ساختن سلاح هسته‌ای را گرفته است اما از اين‌که مصمم است چنين گزينه‌ای را انتخاب کند مطمئن است. ديپلماسی رئيس جمهور اوباما ايده خوبی است اما روشن است که اين سياست پيش نخواهد رفت.»

بر اساس اسناد ويکی‌ليکس، همچنين سندی از گفت‌وگوهای سفارت آمريکا در تل‌آويو با مير دگن، رئيس موساد، سازمان امنيت اسرائيل و بدبين‌ترين مقام اسرائيلی نسبت به مسئله ايران، منتشر کرده است که طبق آن وی در نهايت سياست تحريم‌ها و عمليات مخفی عليه ايران را به‌منظور بی‌ثبات کردن اين کشور، پذيرفته است.

رئيس موساد اعلام کرده است که اسرائيل و آمريکا می‌توانند «رژيم حاکم بر ايران را با در نظر گرفتن نقاط ضعف آن همچون بيکاری و نرخ بالای تورم و همچنين مخالفت شهروندان ايران با گسترش نزديکی اين کشور به گروه حماس، تغيير دهند.»

مير دگن بارها تأکيد کرده است که «ايران باور به مذاکره را دامن می‌زند تا زمان لازم را برای ساخت سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۱۱ – ۲۰۱۰ به دست آورد.»

اسناد ويکی‌ليکس در مورد رفتار روسيه با مسئله ايران نيز منتشر شده‌اند. طبق اين اسناد آمريکا رفتار اين کشور را «مرموز» خوانده است. آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل گفته است که اين کشور هنوز تلاش چندانی برای پيوستن روسيه به ديپلماسی غرب انجام نداده است. آموس گيلاد در مذاکرات خود با الن تاوشر گفته است که «مسکو درخواست کرده بود که در قبال تحويل هواپيماهای پيشرفته بدون سرنشين از اسرائيل، فروش موشک‌های اس۳۰۰ به تهران را متوقف کند.»

اين ديپلمات اسرائيلی افزوده است که «روس‌ها غير پيشرفته بودن هواپيماهای بدون سرنشين خود را دريافته‌اند و به همين خاطر حاضرند يک ميليارد دلار برای دريافت نوع پيشرفته اين هواپيماها به اسرائيل بپردازند.» گيلاد گفته است که اسرائيل پيشرفته‌ترين تکنولوژی خود را در اختيار ديگران قرار نمی‌دهد.

در پايان ويکی‌ليکس سندی را نيز منتشر کرده است که بر اساس آن عادل‌الجبير، سفير سابق عربستان سعودی در آمريکا گفته است: «ملک عبدالله، پادشاه عربستان، بارها از آمريکا خواسته که با حمله به ايران به برنامه هسته‌ای اين کشور پايان دهد.» به گفته عادل‌الجبير، پادشاه عربستان از آمريکا خواسته است «سر اين مار را ببريد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)