تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

امتیازدهی به روسیه؟
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «توافق‌نامه جدید ناتو و روسیه و تأثیر آن در مسائل ایران» در مورد استقرار سیستم دفاع موشکی ناتو در ترکیه است.

در این سرمقاله آمده است: «پیش کشیدن بحث استقرار پایگاه راداری در کشور چک و پایگاه موشکی در لهستان از جانب آمریکا کاملاً با مخالفت روسیه مواجه شد، چرا که مکان تعیین شده برای استقرار این سامانه در شرق اروپا در نزدیک‌ترین نقطه به غرب روسیه قرار داشت و از آن جایی که عمده تجهیزات نظامی و پایگاه‌های هسته‌ای حساس روسیه در غرب این کشور قرار گرفته است، طرح برقراری چنین سیستمی برای روس‌ها خیلی حساسیت برانگیز بود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «روی کار آمدن اوباما در ایالات متحده، استراتژی این کشور را در قبال سپر تهاجمی تغییر داد و اوباما برای اینکه بتواند مناسبات بهتری را با روسیه داشته باشد، این طرح را موقتاً به حالت تعلیق در آورد. در نتیجه این امتیازدهی آمریکا به روسیه، این موضوع با استقبال مقامات کرملین مواجه شد و فضای جدیدی در روند مناسبات روسیه و آمریکا شکل گرفت. لذا بعد از این نرمش ایالات متحده، رهیافت‌های جدیدی در رابطه روسیه و آمریکا به وجود آمد. به طوری که روسیه که قبلاً با استفاده از فضای هوایی خود تنها برای ترابری غیر نظامی آمریکا موافقت کرده بود، قرار داد جدیدی را امضا کرد که طبق آن آمریکا می‌توانست از فضای آسمان روسیه حتی برای ترابری و پشتیبانی نیروهای نظامی خود هم استفاده کند. روند رو به‌رشد روابط روسیه و آمریکا ادامه داشت تا اینکه مطالعات مربوط به سیستم دفاع موشکی روند جدیدی را طی کرد و قرار بر این شد که ترکیه محل استقرار این سامانه باشد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «ترکیه در شرایطی نامزد استقرار این سیستم شد که این کشور اخیراً مناسبات خود با ایران را به طور قابل مشاهده‌ای افزایش داده بود و در واقع می‌توان گفت که این کشور با بهبود مناسبات با ایران نقش خاورمیانه‌ای خودش را پررنگ کرده بود. به همین دلیل ترکیه با این مسأله مخالفت کرد و در برابر این خواست ایستاد. اما فشار آمریکا و اتحادیه اروپا به قدری زیاد شد که ترکیه مجبور شد عقب نشینی کرده و موضع خود را تعدیل کند.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «ترکیه اعلام کرد به شرطی که در بیانیه ناتو اسمی از ایران به عنوان یک تهدید آورده نشود، حاضر است با استقرار این سیستم در خاک کشورش موافقت کند. چون تصمیم‌گیری‌ها در ناتو باید به اتفاق آرا باشد، مخالفت ترکیه می‌توانست جلوی امضای چنین توافق‌نامه‌ای را بگیرد.»

متن کامل سرمقاله

قدرت رسانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «ایمان بیاوریم به آغاز فصل رسانه‌ها» در مورد سخنان اخیر محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد است که گفته بود ایران توانایی به «ورشکستگی کشاندن» کارخانه پژوی فرانسه را دارد.

در این سرمقاله آمده است: «در دو هفته گذشته، روستایی محروم در استان کهگیلویه و بویراحمد و انگشتان بریده کودکان و نوجوانانش در صدر خبرهای رسانه‌های داخلی وخارجی قرار گرفت. برخی از دولت‌مردان و نمایندگان مجلس مجبور به واکنش به اخبار و گزارش‌های مربوط به این روستا شدند. نمایندگان و مسئولینی که احتمالاً بارها با نامه‌ها و درخواست‌های اهالی این روستا برای بهبود شرایط زندگی مواجه شده بودند، اما هیچگاه آن‌گونه که این بار واکنش نشان دادند، عمل نکرده بودند.»

این سرمقاله افزوده: «در ماجرای رسانه‌ای شدن مشکلات مردم روستای گاودانه، تحلیل صاحبان رسانه‌های خارج از کشور این بود که این گزارش از دست رسانه‌های داخلی در رفته است و گرنه این همه تکرار و شاخ و برگ دادن به تصاویری که از رسانه‌های کشور منتشر شده، چندان طبیعی نمی‌نماید. گویی نمی‌توان هم رسانه‌ای داخلی بود و هم از مشکلات داخلی نوشت. این تلقی خارج‌نشینان، البته موازی برداشت داخل نشینانی است که طرح مشکلات کشور را سیاه‌نمایی می‌دانند و از این طریق سعی در ایجاد محدودیت‌های فراقانونی و بی‌دلیل در راه خبررسانی رسانه‌های داخلی دارند.»

در ادامه سرمقاله ابتکار آمده است: «بدون تردید مشکلات روستاهایی مانند گاودانه در گوشه گوشه این کشور پهناور می‌تواند حاصل غفلتی باشد که یادآوری رسانه‌ای آن به اولین گروهی که فایده می‌رساند، مسئولینی است که بانگ " انتقاد کنیدشان" رسانه‌ها را پر کرده است. اگر چه عصر رسانه‌ها، دهه‌ها است که آغاز شده اما تحولات حیرت‌انگیز تکنولوژیکی که از هر وسیله ارتباطی یک رسانه قدرتمند می‌سازد، هیچ فرد، گروه و یا حکومتی را بی‌نیاز از این یادآوری نمی‌کند که هر لحظه آغازی جدید در عصر رسانه‌ها است.»

سرمقاله افزوده است: «بدون تردید در کشور ما نمی‌توان با اتکا به قدرت بی‌رقیب رسانه ملی، چشم بر رسانه‌های ریز و درشت دیگر بست، چرا که بارها دیده شده است که این رسانه عریض و طویل در این ماراتن خبررسانی از رسانه‌های کوچک‌تر عقب مانده است. مگر در همین مورد، گزارش رسانه ملی چند روز بعد و البته در واکنش به گزارش رسانه‌های دیگر پخش نشد؟ گزارشی که می‌توانست از وبلاگ یک نوجوان از همان روستا آغاز شود. بدون تردید تقویت رسانه‌های دیگر همانند رسانه ملی می‌تواند چتری حمایتی بر سر منافع ملی کشور بگستراند. تقویتی که تنها به دادن امکانات مادی محدود نمی‌شود، بلکه باز کردن میدانی وسیع‌تر برای تمرین و مانور را می‌طلبد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کالبدشکافی جنگ ارزی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «روسیه، آمریکا و سپر دفاع موشکی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «كمیت انقلاب لنگ می‌ماند اگر ... »

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)