تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توافق در مورد انتقال امنیت به نیروهای افغانستان

نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با اعلام آغاز برنامه انتقال امنیت از نظامیان بین‌المللی به نیروهای افغان در سال ۲۰۱۱، به کار خود پایان داد.

محور اصلی این نشست دور روزه که در شهر لیسبون پرتقال برگزار شده بود، وضعیت افغانستان و ماموریت نظامیان ناتو در این کشور بود.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در راس هیأتی از وزرای خارجه، دفاع و مشاوران ارشد دولت این کشور دراین اجلاس شرکت کرده بود.


در خبرنامه‌ای که از سوی ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده، آمده‌است که ناتو با امضاء توافق نامه با دولت افغانستان، متعهد شده‌ است تا همکاری‌اش را در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهد و برعلاوه در تمام بخش‌ها همکاری نزدیک و دوام دار با دولت این کشور داشته باشد.

در حاشیه این نشست، اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در نشست مشترک خبری با حامد کرزی و بانکی مون دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که روند انتقال امنیت به نیروی امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۱ به صورت تدریجی آغاز و مطابق با شرایط این کشور اجرا خواهد شد.

به گفته وی ناتو در بلند مدت در افغانستان خواهد ماند اما هدف نهایی انتقال امنیت این است که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند تا سال ۲۰۱۴ امنیت سراسر این کشور را برعهده بگیرند و پس از آن نیروهای ناتو از حالت جنگی خارج و نقش حمایتی را عهده دار خواهند شد.

دبیر کل ناتو افزود: «شمار این نیروها تا سال آینده به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد و توانمندی این نیروها با کمک ناتو افزایش خواهد یافت.»

دبیر کل ناتو اعلام کرد که روند انتقال امنیت به نیروی امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۱ به صورت تدریجی آغاز و مطابق با شرایط این کشور اجرا خواهد شد

حامد کرزی نیز طی سخنانی از نقش ناتو در تامین امنیت و آوردن ثبات در افغانستان تشکر کرد و
گفت که کمک‌های ناتو تغییرات ملموسی را در زندگی عادی مردم این کشور داشته‌ است.

کرزی گفت که وی نگرانی‌اش را در مورد تلفات غیرنظامیان و عملیات شب هنگام نظامیان ناتو را با رهبران کشورهای عضو این سازمان در میان گذاشته‌ است و آنان نیز با وی هم نظر بوده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به برنامه صلح با مخالفین مسلح این کشور، گفت که سران کشورهای عضو ناتو پشتیبانی شان را ازاین تلاش‌ها اعلام کرده‌اند.

بانکی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز که دراین نشست خبری سخن می‌گفت با ابراز خرسندی از توافق نشست لیسبون در مورد افغانستان اعلام کرد که سازمان ملل از نزدیک با ناتو و افغانستان همکار خواهد بود.

وی افزود با وجود مشکلات در افغانستان، جامعه بین‌المللی متحد باقی مانده و سازمان ملل نیز همکاری‌اش را در امور غیر نظامی و سیاسی به خاطر یافتن راه حل بیرون رفت از مشکلات فعلی، ادامه خواهد داد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)