تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

محکومیت ٣٠ درویش گنابادی به حبس

٣٠ نفر از دراویش گنابادی شهر چرمهین از سوی دادگاه عمومی باغ‌بهادران اصفهان به پرداخت جریمه نقدی و یک سال حبس که به مدت پنج سال تعلیق شده، محکوم شدند.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور، ارگان رسمی دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی، اتهام این دراویش، «اخلال در نظم ‌و آسایش عمومی، تمرد نسبت به مأمورین و توهین و تخریب اموال دولتی» اعلام شده است. بنا بر این گزارش، این دورایش به دلیل اعتراض به «تخریب محل برگزاری مجالس مذهبی خود توسط شهرداری در سال ١٣٨٧» محاکمه شده‌اند.


پیشینه دراویش گنابادی به شاه نعمت‌الله ولی بر می‌گردد

بنا بر حکم دادگاه «دراویش محكوم همچنین مكلف شده‌اند در طول دوران تعلیق مجازات، از برگزاری جلسات دراویش خودداری کنند.»

شهر چرمهین از توابع بخش باغ‌بهادران شهرستان لنجان در استان اصفهان است.

هفته گذشته نیز ٢٤ درویش گنابادی از سوی شعبه ١٢ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به حبس، شلاق و تبعید محکوم شدند.١٤ نفر از این افراد به ٩١ روز حبس تعلیقی و ٢٥ ضربه شلاق و ١٠ نفر دیگر به اتهام «رهبری تجمع دروایش» به پنج ماه حبس تعزیری، پنجاه ضربه شلاق و تبعید محکوم شدند.

پیشینه دراویش گنابادی به شاه نعمت‌الله ولی، عارف قرن نهم هجری که هم‌اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزدیکی کرمان است، بر می‌گردد.

نورعلی تابنده، رهبر کنونی دراویش گنابادی است که «قطب مجذوب‌علی شاه» نامیده می‌شود. در مهر ماه سال ۱۳۸۵ قطب دراویش نعمت‌الهی گنابادی از سوی فرمانداری گناباد در ایام ماه رمضان مجبور به ترک این شهر شد. وی که در تهران سکونت دارد، بنا بر برنامه‌ای سالیانه، ماه رمضان را در «بیدخت» در نزدیکی گناباد می‌گذراند.

چند سالی است که دراویش از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی مورد «آزار و اذیت» قرار می‌گیرند.در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ حسینیه دراویش گنابادی در شهر قم هدف حمله قرارگرفت و تخریب شد و عده‌ای از دراویش بازداشت و محاکمه شدند.

بنا بر حکم دادگاه دراویش محكوم مكلف شده‌اند در طول دوران تعلیق مجازات، از برگزاری جلسات دراویش خودداری کنند

سالن اجتماعات دراویش نعمت‌اللهی اصفهان نیز بهمن ١٣٨٧ تخریب شد. همچنین سال آبان سال ١٣٨٦ حسینیه دروایش گنابادی در شهر بروجرد تخریب شد.

رسانه‌های ایران چند سالی است که بنا به دستور شورای عالی امنیت ملی این کشور از پوشش دادن اخبار دراویش گنابادی منع شده‌اند.با این حال مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت و آیت‌الله حسین‌علی منتظری از مراجع تقلید که سال پیش فوت کرد، بارها از تخریب حسینیه‌های دراویش و «آزار و اذیت» آن‌ها انتقاد کردند.

وزارت امور خارجه آمريکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۱۰، که روز چهارشنبه ٢۶ آبان ماه جاری منتشر شد، از برخوردهای دولت جمهوری اسلامی ايران با اقليت‌های مذهبی آن کشور انتقاد کرد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: «در دوره زمانی تهيه اين گزارش رويکرد دولت ايران در قبال احترام به آزادی مذهبی در کشور همچنان رو به وخامت نهاده است.»

در اين گزارش دولت ايران متهم شده است که با اقدامات خود برای همه گروه‌های مذهبی غير شيعه به‌ويژه اقليت‌های مذهبی، بهائيان، دراويش، مسيحيان و يهوديان «فضای تهديدآميز» ايجاد می‌کند.

ايران در واکنش به گزارش وزارت امور خارجه آمريکا در مورد آزادی‌های دينی در جهان، آمريکا را بزرگ‌ترين ناقض حقوق مذهبی دانست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)