تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

سرمایه اجتماعی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «تکالیف دولت و حقوق ملت» در مورد تکالیف دولت و ملت در قبال یکدیگر برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «هدفمند کردن یارانه‌ها با اتمام پرداخت سرانه نقدی وارد مرحله نهایی شده است. اینکه یارانه پرداخت شده، تناسبی با نرخ واقعی تورم ناشی از اجرای طرح خواهد داشت یا خیر، جای بحث دیگری دارد. نکته مهم از نگاه این قلم، این است که برای اولین بار، قبل از انجام تکالیف توسط مردم، دولت خود اقدام به پرداخت حقوق آنان نموده است. اهمیت موضوع در این است که هموراه رسم بر این بود که در نسبت تکالیف دولت و مردم، آنچه مسلم می‌نمود این بود که مردم مجبور به انجام تکالیف هستند و راه فراری هم ندارند اما هرگاه نوبت تکالیف دولت می‌رسد، به هزار اما و اگر، برخورد می‌کند و کسی هم قادر به پاسخگو نمودن دولت نیست.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «مسأله عدم تناسب بین تکالیف دولت و مردم، ریشه تاریخی دارد که خود در نتیجه استبدادزدگی تاریخی می‌باشد. بنابراین با توجه به این مقدمه، اقدام دولت در پرداخت پیش هنگام یارانه نقدی خانوارهای ایرانی به عنوان بخشی از تکالیف خود قابل توجه و تحسین می‌باشد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «اگر مناسبات دولت و مردم در کشور ما بر این اساس شکل گیرد که هر تکلیفی، حقی را به دنبال دارد و تا حقوق مردم پاس داشته نشود، امکان انجام تکلیف بدون رعایت حقوق آنان بیراهه روی است و انتظار انجام تکالیف یک‌طرفه بنیان اعتماد را بر باد خواهد داد. اگر دولت‌ها خود را در مقابل مردم پاسخگو ببینند و تکالیف قانونی دولت را در مقابل آن‌ها به انجام رسانند، بالاترین سرمایه اجتماعی را به‌دست آورده‌اند.»

نویسنده سرمقاله ابتکار ادامه داده است: «بزرگترین ضمانت اجرای طرح‌های بزرگ و مهم‌ترین انگیزه در همراهی مردم، انجام صادقانه تکالیف دولت می‌باشد. مردم اگر دولت را در انجام تکالیف خود، صادق بیابند، آنان نیز صادقانه همراهی خواهند کرد اگر عکس آن اتفاق بیفتد، با امنیتی کردن فضا هم نمی‌توان زمینه اجرای طرح را فراهم آورد. اکنون اقدام اول دولت خوب برداشته شده است اما هنوز گام‌های اساسی دیگری هم برداشته نشده است.»

متن کامل سرمقاله

همبستگی اجتماعی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «پهلوان این مردم باشید» در مورد پیروزی‌های اخیر تیم ایران در بازی‌های آسیاسی گوانگجو و نیاز ایرانیان به تقویت «همبستگی اجتماعی» است.

در این سرمقاله آمده است: «شاید هنوز برای قضاوت زود باشد اما در حالی‌كه هشت روز به پایان بازی‌های آسیایی باقی مانده است درخشش ورزشكاران ایرانی به‌خصوص در روزهای چهارشنبه تا جمعه لبخند و نشاط را بر چهره میلیون‌ها ایرانی نشانده است. فرقی نمی‌كند كه این میلیون‌ها در چه وضع اقتصادی یا درچه مختصات جغرافیایی زندگی می‌كنند. احساس رضایت را می‌توانستید طی این سه روز در برخوردها و دیالوگ‌های شهری احساس كنید. مردمی كه مشتاقانه خبر مبارزات قهرمانان و پهلوانان خود را دنبال می‌كردند و با امید و اضطراب نگران پیروزی‌ها و شكست‌های آنان بودند.»

سرمقاله افزوده: «این احساس رضایت، تقویت‌كننده شاخصه‌ای است كه در جامعه شناسی به آن احساس همبستگی اجتماعی می‌گویند؛ یک مولفه روانی بی‌نظیر در ایجاد امید به آینده. نمی توان نادیده گرفت كه برخی از سیاست‌مداران و مسئولان ما در جمود حاصل از منافع كوتاه مدت ابایی از نادیده گرفتن این عنصر مهم همبستگی اجتماعی ندارند و با تأكید بر نقاط افتراق خود با همتایان و رقیبان و یا استفاده از برخی اختیارات خود، مردم را از چشیدن طعم خوش هم‌گرایی محروم می‌سازند. موفقیت ورزشكاران ما در سه روز گذشته و موج نشاطی كه جامعه را فراگرفته است، نشان می‌دهد كه این مردم بزرگوار چگونه نیاز به لمس همبستگی اجتماعی دارند.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «این موج همدلی ربطی به شعارها و وعده‌ها ندارد. این موج حاصل كار و تلاش بی‌دریغ و فارغ از سیاسی‌كاری‌های مرسوم است و حالا موفقیت وزشكاران این احساس خوش‌آیند رضایت و همدلی اجتماعی را میان میلیون‌ها نفر دیگر تقسیم كرده است.»

سرمقاله افزوده است: «در روزهای حساس پیش رو، در پروژه‌های بزرگی كه فراروی كشور ماست، این وظیفه تمام مسئولان است كه هركدام در جایگاه خود بی‌توجه به منافع سیاسی تلاش بی‌دریغی را برای افزایش احساس رضایت و ایجاد همبستگی اجتماعی به خرج دهند. با روحیه ورزشكاری، با پشتكار ورزشكاری، به‌دور از نیرنگ و ریا، مرد و مردانه و خالص. با همت و كار مضاعف. تلاش كنید زندگی را برای این مردم كم توقع سهل‌تر سازید و شعله امید و رضایت را روشن نگه دارید كه در آن صورت فتح سكوهای پیشرفت و توسعه و عدالت نیز دور از دسترس نخواهد بود. بیاید پهلوانان واقعی این مردم باشید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مالیات خوب، مالیات بد»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «گوهر نقد»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «لزوم پاسداری مجلس از هویت سیاسی و کارشناسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)