تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تصويب قطعنامه محکوميت نقض حقوق بشر در ايران

کمیته سوم سازمان ملل متحد روز گذشته با تصويب پيش‌نويس قطعنامه‌ای عليه نقض حقوق بشر در ايران، جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کميته سوم سازمان ملل که کمیته «اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی» ناميده می‌شود، با ۸۰ رأی مثبت، ۴۴ رأی مخالف، و ۵۷ رأی ممتنع به پيش‌نويس قطعنامه‌ای درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، از «نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی» عميقأ ابراز نگرانی کرد.


اين قطعنامه با پشتيبانی آمريکا، اتحاديه اروپا و کانادا طرح گرديد که در آن به موارد نقض حقوق بشر در ايران پرداخته شده است.

«تشدید سرکوب مدافعان حقوق بشر، استفاده بیش از حد از زور، بازداشت‌های خودسرانه، محاکمات غیرعادلانه، شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار، افزایش شمار اعدام‌ها از جمله اعدام افرادی که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند، نابرابری گسترده جنسيتی، خشونت عليه زنان، نقض حقوق اقلیت‌های آذری، عرب، بلوچ و کرد، مسیحی، صوفی، یهودی و اهل تسنن» از جمله مواردی هستند که در اين پيش‌نويس آمده‌اند.

در اين پيش‌نويس نسبت به عدم پاسخگويی دولت ايران نسبت به اعزام نمايندگان ويژه سازمان ملل به ايران به‌منظور بررسی وضعيت حقوق بشر، انتقاد شده است

اين کميته «نگرانی ويژه» خود را از کوتاهی جمهوری اسلامی ايران نسبت به موارد نقض حقوق بشر پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در اين کشور اعلام کرد.

کميته سوم سازمان ملل همچنين از «محدودیت‌های جدی و سیستماتیک» در مورد آزادی گردهمايی و آزادی سازمان‌های مسالمت‌جو، آزادی انديشه و بیان در رسانه‌ها، آزادی مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، وکلا و روزنامه‌نگاران در ايران ابراز نگرانی کرده است.

در اين پيش‌نويس نسبت به عدم پاسخگويی دولت ايران نسبت به اعزام نمايندگان ويژه سازمان ملل به ايران به‌منظور بررسی وضعيت حقوق بشر، انتقاد شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران تصويب پيش‌نويس قطعنامه کميته سوم سازمان ملل را «قدم بسيار مثبت در راستای تلاش پيوسته برای تقابل با بحران در حال رشد ايران در زمينه حقوق بشر» دانست.

اين کمپين همچنين گفت که نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد «می‌بايد مکانيسم‌هايی را برای پاسخگوکردن ايران برای نقض حقوق بشر و اجرای مفاد قطعنامه به‌اجرا گذارند.»

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرد که محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه و مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه ايران که برای شرکت در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل به نيويورک رفته بود، تلاش نمود تا با «يک اقدام آيين‌نامه‌ای» مانع انجام رأی‌گيری شود؛ اما با ۹۱ رأی مخالف اقدام ايران و ۵۱ رأی موافق اين اقدام، اين تلاش بی‌ثمر ماند.

در روزهای اخير محمدجواد لاريجانی در نيويورک بارها عليه تصويب اين قطعنامه سخن گفت.

وی پيش‌نويس پيشنهادی سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق بشر توسط دولت ايران را «کاملأ غير حرفه‌ای» و مجموعه‌ای از «دروغ‌های بسيار شنيع» دانست و آن را يکی از «سياه‌ترين» اسناد سازمان ملل خواند.

آقای لاريجانی گفت مسئله حقوق بشر يک مسئله کاملأ فرهنگی است. وی در نقد مخالفان حکم سنگسار نيز گفت خشونت نيز يک مقوله فرهنگی است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران افزود: «ما افتخار می‌کنيم که می‌خواهيم اسلام را نه تنها در قوانين جزائی بلکه در همه امور زندگی خودمان پياده کنيم.»

قطعنامه تصويب شده در کميته سوم سازمان ملل از دبيرکل اين سازمان درخواست کرد که در ماه‌های آینده گزارش مقدماتی دیگری از وضع ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پيش‌نويس قطعنامه‌ای که روز گذشته تصويب گرديد را در ماه دسامبر به‌طور رسمی تأييد خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این چند صدمین قطعنامه بود خدایی من تعداد این قطعنامه ها رو یادم رفته

-- reza ، Nov 19, 2010

تبریک به مردم ایران که بار دیگر توانستند در جوامع بین المللی دجالیت رژیم اخوندی را کناری زده وحرف خودرا جهت دست یابی به حقوق بشر به کرسی بنشانند امیدواریم که این قطعنامه ها سرفصلی در احقاق حقوق مردم ایران در همه زمینه ها باشد. در ضمن از دست اندرکاران ایرانی وکمک کاران انها پیشا پیش سپاسگزاریم که ترفندهای رژیم ضد بشری را یکی پس از دیگری خنثی و بر سر خود رژیم اوار کردند.

-- Hamid ، Nov 19, 2010

خب كه چي؟
اين كه دردى از ما بدبخت بيچاره ها دوا نميكنه

-- بهرام ، Nov 19, 2010

اگر قتل،شکنجه،سنگسار و زندانی کردن افراد، فرهنگ نامیده میشود ،پس باید به اخلاق،آداب و رسوم، باورها و.... هر ایرانی‌ شک کرد و تعریف جدیدی از فرهنگ، در مکتب اسلام جان پرور (بخوانید پر پر)ناب محمدی پیدا کرد! امید است که برادران عراقی لاریجانی به داد و یاری برادران دینی خود در ایران برسند!

-- ایراندوست ، Nov 19, 2010

نا امید نباشید؛
ما تا همراه کردن رای دهندگان ممتنع و مخالف خیلی کار داریم...

-- محمد ، Nov 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)