تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: خواهان مذاکره «تحمیلی» نیستیم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید که مذاکره و گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را با «فشار و تحمیل» نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی‌نژاد امروز در یک نشست خبری در کشور آذربایجان گفت: «ما خواهان مذاكره بر پایه دوستی و عدالت هستیم نه گفت‌وگوهایی براساس تحمیل و فشار.»


به گفته رئیس‌جمهور ایران، برخی از اعضای گروه ۱+۵ دارای «اخلاق استعماری» هستند و می‌خواهند با «فشار» از ایران امتیاز بگیرند.

وی افزود: «وقتی تحریم‌ها را علیه ما صادر كردند، فكر می‌كردند كه ایران در عرض پنج ماه دگرگون می‌شود اما باید بدانند كه ملت ایران راه خود را می‌رود و تحت تأثیر بداخلاقی‌ها قرار نمی‌گیرد.»

شورای امنیت سازمان ملل خرداد ٨٩ تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای و صنایع نظامی ایران تصویب کرد.

به گفته رئیس‌جمهور ایران، برخی از اعضای گروه ۱+۵ دارای «اخلاق استعماری» هستند

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت: «در دور جدید، زمان گفت‌وگو مشخص شده است و مكان گفت‌وگو را ما استانبول می‌گوییم و آن‌ها ژنو را مطرح كرده‌اند. باید با هم صحبت كنیم تا به نتیجه برسیم.»

احمدی نژاد همچنین از طرف‌های مذاکره با ایران خواست برای نتیجه گرفتن از گفت‌وگوها از « تفكر استعماری» دست بردارند و بر پایه «عدالت و احترام متقابل و شرایط برابر» وارد گفت‌وگو شوند.

محمود احمدی‌نژاد ١٩ آبان جاری در جمع مردم قزوین گفته بود که ایران در مورد «حقوق اساسی» خود با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کند. احمدی‌نژاد همچنین از کشورهای غربی خواسته بود تا از «برج عاج و دماغ‌های پر باد و سرهای پر از نفرت» بیرون بیایند تا ایران در «شرایط برابر و احترام» در مورد مسائل جهانی با غرب گفت‌وگو کند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است ١٤ آذر (پنج دسامبر) برگزار شود. ایران می‌گوید که ترکیه موافقت کرده که مذاکرات در این کشور برگزار شود.

كاترین اشتون، رییس سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا، روز پنج شنبه ٢٠ آبان جاری اعلام کرد که با پیشنهاد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای برگزاری مذاکرات در تاریخ پنج دسامبر (١٤ آذر) موافق است اما پیشنهاد کرد که مذاكرات نه در استانبول، بلكه در كشوری دیگر (احتمالاً سوئیس یا اتریش) برگزار شود.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه ٢٢ آبان گفت که «توافق کلی» بر این است که دور نخست مذاکرات تازه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران در مرکز اروپا برگزار شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کراولی گفته است که «استانبول می‌تواند مكانی برای دور دوم مذاكرات باشد.»

اشتون، نمایندگی كشورهای عضو ۱+۵ را بر عهده دارد. آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)