تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست صدور حکم بازداشت مؤسس ویکی‌لیکس

مارین نی، رئیس دفتر دادستانی سوئد از دادگاهی در این کشور خواسته تا حکم بازداشت جولیان آسانج، مؤسس و بنیان‌گذار سایت «افشاگر» ویکی‌لیکس را صادر کند.

به گزارش شبکه الجزیره، خانم نی، دلیل این درخواست را «بازجویی از آسانج در مورد اتهام تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سوئد» اعلام کرده است.


جولیان آسانج، موسس ویکی‌لیکس

وی افزود: «لازم است ما از آقای آسانج بازجویی کنیم (اما) تاکنون نتوانسته‌ایم با او ملاقات کنیم تا بازجویی انجام شود.»

جولیان آسانج ٣٩ که استرالیایی است، در حال حاضر در سوئد نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه استکهلم قرار است امروز درباره درخواست خانم نی تصمیم‌گیری کند. رسانه‌های سوئدی نیز اعلام کرده‌اند که ممکن است این تصمیم دادگاه به صدور حکم بازداشت بین‌المللی آسانج منجر شود.

درخواست برای صدور حکم بازداشت آسانج پس از افشای اسناد محرمانه جنگ افغانستان مطرح شد

پیش‌تر نیز حکم بازداشت جولیان آسانج، مرداد ٨٩ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به سوئد سفر کرده بود، صادر شده بود اما این حکم یک روز بعد لغو شد.

تارنمای دادستانی سوئد همان زمان در خبری اعلام کرد که اوا فین، دادستان کل سوئد به این نتیجه رسیده اتهام «تجاوز جنسی» درباره آسانج وارد نیست.

درخواست برای صدور حکم بازداشت آسانج پس از افشای اسناد محرمانه جنگ افغانستان مطرح شد.

مقامات آمریکایی انتشار این اسناد توسط ویکی لیکس را برای جان سربازان آمریکایی و متحدان ایالات متحده در افغانستان خطرناک دانسته و هشدار داده است که انتشار این اسناد به اعتبار ایالات متحده در جهان لطمه خواهد زد.

وزارت دفاع آمریكا اعلام کرده که ویكی‌لیكس با انتشار ٧٦ هزار سند دولتی، قوانین آمریكا را نقض كرده و این نیتجه‌گیری می‌تواند به اتهاماتی علیه گروه افشاگر ویكی‌لیكس منجر شود.

جولیان آسانج اما در واکنش به این اظهارات گفته بود که دولت آمریکا قد دارد افکار عمومی را از کشته شدن هزاران نفر در جنگ افغانستان منحرف کند. كریستین هرافنسون همكار آسانج نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اتهام‌ها علیه او را «بی‌اساس» خوانده بود. به گفته وی «سازمان‌های قدرت‌مندی هستند كه می‌خواهند به سایت ویكی‌لیكس ضربه وارد كنند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)