تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«مخالفت جمهوری اسلامی با مراسم یادبود فروهرها»

پرستو فروهر می‌گوید که مأموران امنیتی ایران به وی گفته‌اند که اجازه ندارد مراسم یادبود والدين خود، داریوش فروهر و پروانه اسکندری (فروهر) را برگزار کند.

به گزارش تارنمای جرس، پرستو فروهر اعلام کرده که با وجود «تهدیدات امنیتی»، مراسم یادبود پدر و مادرش را در خانه آزادی (خانه داریوش و پروانه فروهر) برگزار می‌کند.


پرستو فروهر

داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران و همسرش پروانه اسکندری، اول آذر ١٣٧٧ در منزل‌شان در تهران با ضربات چاقو به قتل رسیدند. قتل فروها و همچنین قتل محمدجعفر پوینده و محمد مختاری که چند روز بعد رخ داد به «قتل‌های زنجیره‌ای» مشهور شد.

با گذشت ١٢ سال از آن زمان، مقام‌های جمهوری اسلامی به خانواده این قربانیان اجازه برگزاری مراسم سالگرد آن‌ها را نمی‌دهند. پرستو فروهر که ساکن آلمان است، هر سال برای برگزاری مراسم یادبود داریوش فروهر و پروانه اسکندری به تهران سفر می‌کند.

قتل‌های زنجیره‌ای که عنوان اقدام برخی اعضای وزارت اطلاعات ایران در سال ۱۳۷۷ است، باعث شد تا قربانعلی دری نجف‌آبادی، وزیر وقت اطلاعات در دولت محمد خاتمی، «ناچار» به استعفا شود. وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای در دی‌ماه ٧٧ مسئولیت آن را بر عهده برخی از اعضای «خودسر» خود دانست.

با گذشت ١٢ سال از قتل‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی به خانواده قربانیان اجازه برگزاری مراسم سالگرد آن‌ها را نمی‌دهند

پس از افشای دست داشتن وزارت اطلاعات ایران در قتل چهار نفر از مخالفان سیاسی و روشنفکران، سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران از «سعید امامی، مصطفی موسوی، مهرداد عالیخانی و خسرو براتی» به عنوان متمهان این قتل‌ها نام برد اما خرداد ١٣٧٨ این سازمان اعلام کرد که سعید امامی با خوردن داروی نظافت «خودکشی» کرده است اما مخالفان حکومت ایران می‌گویند که سعید امامی برای جلوگیری از افشای برخی اطلاعات، در زندان به قتل رسیده است.

دادگاه متهمان قتل‌های زنجیره‌ای در دی ماه سال ٧٩ بدون حضور خانواده مقتولان و وکلای آن‌ها به ریاست محمدرضا عقیقی، رئیس شعبه یک دادگاه نظامی تهران به صورت غیرعلنی برگزار شد و در نتیجه آن «مصطفی کاظمی، قائم مقام وقت معاونت امنیتی وزارت اطلاعات و مهرداد عالیخانی یکی از مدیران کل وزارت اطلاعات به جرم صدور دستور چهار قتل به چهار بار حبس ابد، علی روشنی، مسئول وقت حراست بهشت زهرای تهران به جرم مباشرت در قتل محمدجعفر پوینده و محمد مختاری به دو بار قصاص، محمود جعفرزاده، عضو اداره عملیات وزارت اطلاعات به جرم مباشرت در قتل داریوش فروهر به یک بار قصاص، علی محسنی عضو اداره عملیات وزارت اطلاعات به جرم مباشرت در قتل پروانه فروهر به یک بار قصاص، حمید رسولی و محمد عزیزی از مدیران وزارت اطلاعات به جرم صدور دستور قتل داروش و پروانه فروهر به دو بار حبس ابد، خسرو براتی به جرم معاونت در قتل به ١٠ سال زندان و اصغر سیاح نیز به شش سال زندان محکوم شد.»

دادگاه همچنین سه متهم دیگر را تبرئه کرد و برای «ابوالفضل مسلمی، مصطفی هاشمی، محمدحسین اثنی‌عشر، علی صفایی‌پور و علی ناظری»‌ که همگی از کارکنان وزارت اطلاعات بودند، دو تا چهار سال حبس صادر کرد.

این احکام اما با اعتراض خانواده کشته‌شدگان روبرو شد و مجازات اعدام آن‌ها نیز به دلیل گذشت خانواده مقتولان به ١٠ سال حبس تبدیل شد.

همچنین خانواده‌های کشته‌شدگان قتل‌های سال ٧٧ می‌گویند که دادگاه آمران اصلی قتل‌ها را محاکمه نکرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام آقای نوری زاده
من از اهالی ی سبزم و مطلبی را می خواستم با شما در میان بگذارم . شما در برنامه ی پنجره ای رو به خانه ی پدری - گمانم پریشب بود- گفتید : این رژیم جمهوری اسلامی به هیچ چیزی اعتقاد ندارد.نه به خدا ، نه به دین ، نه به شرف و حیثیت انسانی .و شما دلیل آوردید و این مطلب را ثابت کردید که از بالا تا پایین این رژیم یک مشت دزد و غارتگر اند و برای غارت ایران به هر کاری دست میزنند. گفتار خوب و روشنی بود .
اما دیشب درهمین برنامه تان حرف دیگری میزنید. حرفی که گفته های شب گذشته را بکلی رد میکند.شما دلیل آوردید و این مطلب را ثابت کردید که این رژیم یک رژیم عقیدتی است و صاحب ؟؟؟؟؟ ایده لوگی ؟؟؟؟؟ اسلامی است . و آنرا با کره ی شمالی مقایسه میکردید . خب اینجا تناقضی پدید می اید .من به کدام گفته ی شما بیاویزم این قبای کهنه ی خود را؟حرفهای دیشب را قبول کنم یا گفته های پریشب تان را.بی اعتقادی رژیم را یا با اعتقادی اش را ؟
من برنامه ی شما را از طریق نت هر شب می بینم می بخشید که این گونه صاف و پوست کنده انتقاد میکنم .خوشحال میشوم جوابی هرچند کوتاه به من بدهید. قربان شما

-- بدون نام ، Nov 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)