تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پنج کشته در خشونت‌های تازه در افغانستان

همزمان با عيد قربان براثر يک انفجار کنترل از راه دور در شمال افغانستان، شهردار قندوز زخمی شد، برادر وی و يک نامزد انتخابات پارلمانی افغانستان کشته شدند.

همچنين در دو رويداد خشونت‌آميز ديگر در شهر ترينکوت مرکز ولايت ارزگان در جنوب افغانستان؛ يک تن از بزرگان محلی و دو محافظ والی پيشين اين ولايت کشته و پنج تن ديگر مجروح شدند.


به گفته سرهنگ عبدالرحمان آق‌تاش، فرمانده پليس ولايت قندوز، غلام‌محمد فرهاد، شهردار قندوز هنگامی هدف انفجار قرار گرفت که بعد از ادای نماز عيد قربان بر مزار بستگانش حضور يافته بود.

در اين انفجار که در شهرک خان‌آباد در ۴۰ کيلومتری شرق اين ولايت به وقوع پيوست علاوه بر زخمی شدن شهردار قندوز، حاجی بسم‌الله، برادر وی و قاری نجيب، يکی از نامزدان انتخابات پارلمانی کشته و چهار تن از همراهان شهردار مجروح شدند.

ملا عمر رهبر طالبان در پيامی به‌مناسبت عيد قربان از ادامه جنگ با نيروهای دولت افغانستان و نظاميان خارجی سخن گفته است

از سوی ديگر فرماندهی پليس ولايت ارزگان اعلام کرد که صبح سه‌شنبه بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس در شهر ترينکوت دو محافظ معلم رحمت‌الله، والی پيشين اين ولايت کشته شدند و يک محافظ ديگر مجروح گرديد.

افزون بر اين، در نتيجه يک حمله انتحاری در اين شهر معلم صادق، يکی از بزرگان محلی کشته و پنج تن از همراهان وی مجروح شدند.

گفته می‌شود حمله‌کننده انتحاری به بهانه ديد و بازديد عيدانه وارد خانه معلم صادق شده و سپس خود را منفجر کره است.

معلم صادق، برادر عبدالخالق مجاهد، نماينده ارزگان در مجلس نمايندگان افغانستان است.

تاکنون مسئوليت اين رويدادها را کسی برعهده نگرفته است اما در گذشته شبه نظاميان طالبان مسئوليت اين‌گونه رويدادها را برعهده می‌گرفتند.

حملات خشونت‌آميز در روز عيد قربان در حالی صورت می‌گيرد که ملا محمد عمر رهبر طالبان در پيامی به‌مناسبت اين عيد از ادامه جنگ با نيروهای دولت افغانستان و نظاميان خارجی سخن گفته و هر گونه مذاکره در راستای صلح را تا خروج نيروهای خارجی رد کرده است.

همچنين در تنشی تازه، حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، خواستار توقف عمليات شبانه نظاميان خارجی در اين کشور شده است اما آمريکا و ناتو با بيان اين‌که اين‌گونه عمليات ضربات «مهلکی» را بر رهبری شورشيان وارد کرده است، از اين درخواست کرزی اظهار تعجب کرده و آن را باعث يأس خوانده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)