تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تشویق به تنبیه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «آتش‌سوزی و تنبیه بدنی دانش‌آموزان را توجیه نکنید» در مورد دو رخدادی است که در هفته‌های گذشته برای دانش‌آموزان نیک‌شهر و چاه بهرام در استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران روی داده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «وزیر آموزش و پرورش گفته است که برای جلوگیری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان و آتش‌سوزی در مدارس نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد، هرچند که این اتفاق‌ها باعث تأثر شدید او می‌شود. حاجی بابایی گفته است که معلمان ما با شیوه‌های جدید، نوین، موثق و با عشق کار می‌کنند اما به هرحال در هر کشوری ممکن است اتفاقی بیفتد‌.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «با رعایت استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس می‌توان ضریب ایمنی مدارس را بالا برد و از وقوع این‌گونه حوادث پیشگیری کرد. در حادثه آتش‌سوزی شبانه‌روزی چاه بهرام که ٩٧ دانش آموز را در خوابگاهی با مساحت ٤٨ متر جا داده بودند، اگر ساختمان خوابگاه از نظر مساحت استاندارد بود، اگر سیم‌های برق پوسیده نبودند، اگر فیوز برق سالم بود و به‌موقع برق را قطع می‌کرد، اگر سرپرست مجتمع یا معاون او به عنوان کشیک شب حضور داشتند، اگر کپسول آتش نشانی در دسترس بود و دانش‌آموزان آموزش لازم برای این‌گونه حوادث دیده بودند، آتش سوزی رخ نمی‌داد و اگر هم رخ می‌داد قابل کنترل بود و به مرگ یک دانش‌آموز و مصدوم شدن تعداد زیادی منجر نمی‌شد.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «در سال ٨٥ اگر در مدرسه درودزن مرودشت به جای والور از بخاری استاندارد استفاده می‌شد ، قطعاً بخاری واژگون نمی‌شد و هشت دانش آموز در آتش نمی‌سوختند. در خصوص حادثه دوم، عمل تنبیه بدنی توسط معلمان با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست. این گفته وزیر که معلمان با شیوه‌های جدید، نوین، موثق و با عشق کار می‌کنند، به نوعی برای به‌دست آوردن دل معلمان است. شیوه‌های جدید آموزشی و تربیتی را کجا به معلمان آموزش داده‌اید؟ این ٤٠ هزار نفری که جدیداً از طریق آزمون آزاد استخدام شدند کجا و چگونه آموزش معلمی دیدند؟»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «یکی از معیارهای معلمی، داشتن صبر و حوصله است. کسی که در مقابل خطای دانش‌آموز بردباری و خونسردی خود را از دست می‌دهد و عصبانی می‌شود و به دانش آموز حمله می‌کند به درد کار معلمی نمی‌خورد‌. آقای وزیر بهتر بود در این مصاحبه مطابق مقررات و آیین نامه انضباطی، یادآور می‌شد که تنبیه بدنی مطلقاً و با هر توجیهی ممنوع است. این شیوه کج دار و مریز، برخی معلمان را تشویق می‌کند که با این دست‌آویز که همه جا چنین اتفاقی می‌افتد به تنبیه دانش‌آموز دست بزنند.»

متن کامل سرمقاله

استقلال بانک مرکزی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «اهمیت یک استقلال» در مورد مصوبه روز گذشته مجلس است که در صورت تصویب نهایی، بانک مرکزی را از دولت جدا می‌کند.

در این سرمقاله آمده است: «در مدتی بسیار کوتاه حجم نقدینگی در نظام پولی کشور به میزانی افزایش یافت که به گفته کارشناسان نظام بانکی از هنگام پیدایش پول در ایران بیش‌تر بوده است. این حجم بی‌سابقه نقدینگی یکی از دلایل اصلی به هم خوردن تناسب قیمت‌ها و همچنین انباشت بی‌سابقه مطالبات بانکی در اتمسفر به‌شدت ملتهب نظام پولی است که رهاورد سیاست‌زدگی محض این ساختار و مسلوب‌الاختیار بودن روسای بانک مرکزی است.»

این سرمقاله افزوده: «اگر بانک مرکزی در کشور مستقل بود، چنان که اکنون نمایندگان مجلس در برنامه پنجم آن‌را تصویب کردند، قطعاً چنین اتفاقاتی در نظام بانکی کشور رخ نمی‌داد و هزینه‌های بسیاری را به مردم و اقتصاد کشور تحمیل نمی‌کرد. اتفاقی که در این مدت رخ داد چیزی شبیه به آزمون و خطا کردن با حجم نقدینگی بود، به‌طوری که در یک دوره بسیار کوتاه و با در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی حجم نقدینگی به‌طور سرسام‌آور افزایش و سرعت گردش پول به شدت بالا رفت و به تبع آن تورم نیز بالا کشید.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «اکنون مجلس شورای اسلامی این کار مهم تاریخی را انجام داده است و حتی اختیار انتخاب رئیس این بانک را نیز از رئیس‌جمهور ستانده و او را از مجمع عمومی بانک نیز حذف کرده تا راهی باشد برای طی مسیری تازه در تاریخ نظام پولی و مالی کشور.»

سرمقاله افزوده است: «نکته جالب این مصوبه آن بود که رئیس کل بانک مرکزی نیز بر اهمیت استقلال تأکید کرده و گفته است اگر همین نیمچه استقلال را هم نداشتیم، امروز شرایط دیگری داشتیم. آیا از این گویاتر می‌توان از اعمال سیاست‌های غیرکارشناسی و تبعات سنگین آن بر اقتصاد کشور سخن گفت؟ نظام پولی و بانکی ما چالش‌های بسیاری دارد که قسمت عمده آن مربوط به تصمیماتی است که خارج از ساختارهای معمول تهیه می‌شود. حجم عظیم و بی‌سابقه مطالبات معوق در نظام بانکی برآمده و دست‌آورد چنین سیاست‌هایی است که اکنون باید به‌طور شایسته و مناسبی به حل آن پرداخت. بدون شک یکی از این راه‌ها استقلال بانک مرکزی از دولت‌هاست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «ترغیب به ازدواج با حل مشکلات ساختاری»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «توسعه برای همه»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «زمین دشمن از منظر اصولگرایی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)