تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمدجواد لاريجانی:

«حقوق بشر مسئله‌ای کاملأ فرهنگی است»

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران در نيويورک اعلام کرد که پيش‌نويس قطعنامه جديد سازمان ملل متحد عليه وضعيت حقوق بشر در ايران «غيرحقوقی» است و «وجاهت قانونی» ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، شصت و پنجمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اوايل ماه جاری در نيويورک آغاز به کار کرده است. در اين اجلاس، گروهی از کشورها پيش‌نويس قطعنامه‌ای با عنوان موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران را برای تصويب مطرح کرده‌اند.


به همين منظور محمد جواد لاريجانی به همراه هيئتی از مقامات ايرانی به نيويورک سفر کرده است تا در اين اجلاس از مواضع جمهوری اسلامی ايران دفاع کند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران در بدو ورود خود به نيويورک در اظهارنظری اين اقدام را «سوء استفاده سياسی» دانست و طرح اين پيش‌نويس را «به منظور انحراف تعامل و همکاری سازنده با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» ارزيابی کرد.

جواد لاريجانی گفت از آن‌جايی که مسلمانان از جمعيت بالايی برخوردارند «بايد فرهنگ اصيل و عميق اسلامی» در اين زمينه «نقش‌آفرينی جدی» داشته باشد

لاريجانی گفت اين پيش‌نويس زمانی طرح می‌شود که ايران در بهمن‌ماه سال گذشته «تعاملی سازنده با شورای حقوق بشر» داشت و در خردادماه «با موفقيت»، گزارش خود را «با اجماع» به تصويب رساند.

آقای لاريجانی در حالی اين سخنان را بيان می‌کند که در روز ۲۵ خردادماه امسال، ۵۶ کشور عضو سازمان ملل طی بيانيه‌ای نگرانی عميق خود را از بحران وضعيت حقوق بشر در ايران، به‌ويژه پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در اين کشور، ابراز داشتند و اين بيانيه در محل شورای حقوق بشر سازمان ملل خوانده شد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در روز برگزاری اجلاس خردادماه، گزارش داد که «نمايندگان دولت ايران به همراه شماری از کشورهای حامی آن برای جلوگيری از قرائت بيانيه با ادعای آن‌که مغاير آئين‌نامه شورا می‌باشد، تلاش کردند از خواندن آن جلوگيری کنند، اما رياست شورا اعتراض هيجانی آن‌ها را قبول نکرد و پس از چندين ساعت تعليق جلسه بيانيه قرائت شد.»

محمدجواد لاريجانی امروز تأکيد کرد که کشورهای پيشنهاددهنده قطعنامه جديد عليه ايران، «کارنامه‌ای بسيار ننگين از موارد نقض آشکار حقوق شهروندان خود و ساير کشورهای دنيا دارند.»

لاريجانی گفت: «امروز جوامع غربی مملو از تبعيض، اسلام‌هراسی و مجازات‌ها و دستگيری‌های غيرقانونی و بازجويی‌های همراه با شکنجه هستند که همه را به بهانه حفظ امنيت و مبارزه با تروريسم سرپوش می‌گذارند.»

وی گفت جمهوری اسلامی ايران حقوق بشر را «مسئله‌ای کاملأ فرهنگی» می‌داند و معتقد است «همه کشورهای دنيا با فرهنگ‌های مختلف خود بايد در اين فرايند حضور فعال داشته باشند.»

جواد لاريجانی افزود از آن‌جايی که مسلمانان از جمعيت بالايی برخوردارند «بايد فرهنگ اصيل و عميق اسلامی» در اين زمينه «نقش‌آفرينی جدی» داشته باشد.

وی تأکيد کرد حقوق بشر و نهادهای مربوط به آن نبايد به ميدانی برای «سوء استفاده سياسی و تحميل و فشار بر کشورهای ديگر از سوی غربی‌ها» تبديل شود.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل نيز در روز ۱۶ آبان‌ماه جاری در گفت‌وگوئی با آسوشیتدپرس گفته بود که برای جلب پشتیبانی سازمان ملل متحد در راستای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن نقض حقوق بشر از سوی دولت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، به نیویورک سفر کرده است.

شيرين عبادی از جامعه بین‌المللی خواست صدای مردم ایران و زندانیان سیاسی این کشور را به گوش جهانیان برساند.

وی تأکید کرد که حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وضعیت بدی دارد و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)