تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«اصلاحات تنها راه نجات جهان اسلام است»

حامد عبدالصمد، اندیشمند مصری در کتابی که به‌تازگی با نام «سقوط جهان اسلام» منتشر کرده اعتقاد دارد که تنها راه نجات جهان اسلام از نابودی، اصلاحات است.

به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD)، حامد عبدالصمد در این اثر پژوهشی که به‌تازگی از زبان عربی به آلمانی ترجمه و توسط انتشارات معتبر «درومر» در آلمان منتشر شده، بر اصلاحات مذهبی در جهان اسلام به‌عنوان تنها راه نجات از نابودی تأکید می‌کند.


حامد عبدالصمد، پژوهشگر مصری و «سقوط جهان اسلام»

ین پژوهشگر مصری اعتقاد دارد که دین اسلام به‌‌خاطر توانایی‌اش در بسیج مردم مسلمان به‌ظاهر یک دین قدرتمند است، اما در واقع فرهنگ اسلامی به دلیل ناتوانی‌اش در درونی کردن مظاهر تجدد در حال تلاشی است و به همین جهت اگر اصلاح نشود روزی از بین خواهد رفت.

حامد عبدالصمد در گفت و گو با شبکه‌ اول تلویزیون آلمان (ARD) به تلاقی تجدد و سنت اشاره می‌کند. او اعتقاد دارد که بسیاری از کشورهای عقب‌مانده‌ اسلامی و از جمله مصر از نظر فرهنگی در دوران قرون وسطی به‌سر می‌برند، اما هم‌زمان از دستاوردهایی مانند تلفن‌های همراه و اینترنت برخوردار شده‌اند.

حامد عبدالصمد در اثر پژوهشی «سقوط جهان اسلام» خشونت در جوامع اسلامی را به‌شکل ناتوانی مسلمانان در رویارویی با فرهنگ‌های متکامل‌تر ارزیابی می‌کند. او می‌گوید تنها راه نجات جهان اسلام از نابودی، اصلاحات است

او می‌گوید: «این‌که مذهب در زندگی روزانه انسان‌ها تا این حد تعیین‌کننده باشد، معاصر زمان ما نیست. این امر موجب می‌شود که دیواری میان جهان مسلمان و دنیای غرب حائل شود، در حالی‌که جهان اسلام، امروزه بیش از هر وقت دیگری به رویارویی با فرهنگ‌های دیگر نیاز دارد تا بتواند خود را از نابودی نجات دهد.»

پس از انتشار «سقوط جهان اسلام» به زبان آلمانی، این کتاب توسط انتشارات «مریط» در قاهره هم در شمارگان اندکی منتشر شد. محمد هاشم، ناشر مصری این کتاب به انتشار چنین کتاب‌های مناقشه‌انگیزی در مصر اشتهار دارد و تاکنون چندین بار او را تهدید به مرگ کرده‌اند.

اسامه جمال، منتقد مصری در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون آلمان گفت به‌نظر او هر چند که برخی فصل‌های این کتاب بیش از حد نادقیق است، اما در مجموع وقت آن رسیده بود که نویسنده‌ای بنیان‌های اندیشه‌ اسلامی را به چالش بکشد.

حامد عبدالصمد اما در پاسخ می‌گوید: «برای به چالش کشیدن بنیان‌های اعتقادی راهی جز عمومیت دادن به مشکلات وجود ندارد. باید سوءتفاهم‌ها را به جان خرید و فشارها را تحمل کرد.»

این اندیشمند مصری اعتقاد دارد که اصلاح مذهبی در جهان اسلام به معنای از میان برداشتن حکم جهاد، حذف قوانین شرعی و برابری زن و مرد و احترام گذاشتن به آزادی‌های فردی از جمله آزادی بیان و آزادی پوشاک و حقوق مدنی مردم است.

سال گذشته کتاب دیگری از حامد عبدالصمد با نام «وداع با آسمان» منتشر شد. پس از انتشار این کتاب فتوای قتل او صادر گشت و او ناگزیر مدتی زیر نظر پلیس آلمان به‌سر برد.

«وداع با آسمان» بر اساس زندگی نویسنده در مصر و خشونت‌هایی که متحمل شده نوشته شده است. نویسنده در این کتاب فرهنگ اسلامی در مصر را به چالش می‌کشد و گزارشی از دو مورد تجاوز جنسی که در نوجوانی متحمل شده به‌دست می‌دهد.

حامد عبدالصمد به دعوت توماس دمیزیر، وزیر کشور آلمان در دومین کابینه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در کنفرانس اسلامی که چندی پیش در آلمان تشکیل شد، شرکت کرد.

حامد عبدالصمد در دانشگاه ارفورت، در آلمان تدریس می‌کند، و در دانشگاه مونیخ جزو هیأت پژوهش‌های تاریخی پیرامون یهودیت است. او از بیست و سه سالگی در آلمان زندگی می‌کند.

عبدالصمد ابتدا عقاید ضدیهود داشت، اما به‌تدریج و در طی پژوهش‌هایش پیرامون تاریخ و تمدن اسلامی متحول شد و به اصلاح‌طلبان مسلمان گرایش یافت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی نیست به این عبدالصمد خان تازه از راه رسیده که اقلا گویا نفرت اش از یهود را تازگی ول کرده بگه بابا جان ، عمو ، اسلام مطلقا امکان و راه اصلاح نداره.

قبل از تو ، خیلی با شعور تر از تو و خیلی خوش بیان تر از تو ، خیلی ها در همین ایران بودند که می گفتند "قرائت" ما از اسلام چیز انسانی و شریفی است و ملیونها جوان بیچاره را گول زدند. از مولانا 700 سال پیبش بگیر گه گفته بود "هر چه می خواهد دل تنگ ات بگو" ، تا علی شریعتی ، و امروز هم که سروش و کدیور و روشنفکران اسلامی باندازه کافی داریم.

نه پدر جان، تنها راه نجات جهان اسلام، دفن این نجاستی است که به صورت قران کریم و اسلام گرامی به یک میلیارد و خورده ای انسان بی گناه به طور ارثی تحمیل شده و راه نجات از ان هم ندارند چون اگر از آن بخواهی بیرون بیایی حکم محارب و مرتد و اعدام داری.

-- ق ق ، Nov 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)