تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کروبی: «قتل‌های خودسرانه نتیجه سخنان جنتی است»

مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت می‌گوید که «قتل‌های خودسرانه» در ایران، نتیجه سخنان آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان این کشور است.

به گزارش سحام‌نیوز، تارنمای رسمی حزب اعتماد ملی، کروبی در پاسخ به اظهارت روز جمعه گذشته احمد جنتی که گفته بود به «زندانیان فتنه‌گر» مرخصی داده نشود، وی را متهم به «تشویق دادگاه‌ها برای اعمال خشونت» کرد.


جنتی: به زندانيان «فتنه‌گر» مرخصی ندهيد

کروبی در این مصاحبه گفته که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به احمد جنتی «مشاوره» می‌دهند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در مصاحبه با سحام‌نیوز، سخنان احمد جنتی را باعث «ضربه‌زدن به استقلال قوه قضائیه» خوانده و افزوده است: «حرف‌های شماست که باعث می‌شود بازجوها به زندانیان بگویند که قاضی کاره‌ای نیست و همه کاره ما هستیم.» مخالفان دولت می‌گویند که قوه قضائیه ایران «تحت نفوذ نهادهای امنیتی» است.

کروبی همچنین جنتی را متهم کرده که با سخنانش «هیولای زشت و پلیدی» را از روحانیت در ذهن مردم و خانواده‌های آنان به وجود آورده است.

کروبی: سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به احمد جنتی «مشاروه» می‌دهند

وی خطاب به دبیر شورای نگهبان با طرح این پرسش که آیا می‌دانید بر خانواده‌های زندانیان سیاسی چه می‌گذرد، به ماجرای بازداشت فرزند جنتی که عضو سازمان مجاهدین خلق ایران بوده، در دهه ٦٠ اشاره کرده است.

کروبی افزوده است: «مگر حسین شما زندانی و جزو مجاهدین خلق نبود؟ مگر بعد از زندان در خانه شما نبود؟ مگر همسر و زندگی برایش فراهم نکردید؟ اما وی و همسرش در همان سال‌های اولیه انقلاب درخانه تیمی و در درگیری با نیروهای انقلاب کشته شدند. فرزند ایشان را خود شما گرفتی و بزرگ کردی. مگر کسی به شما خرده گرفت؟ من قصد سرزنش ندارم اما می‌خواهم حس و حال پدر بودن را برایتان زنده کنم.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه «روحانیت و علما» در دوران حکومت محمدرضا پهلوی، «پناهگاه» مردم بودند، افزوده «مگر خودمان در دوران خفقان وقتی عده‌ای زندانی می‌شدند و در خطر اعدام بودند به خانه علما و مراجع نمی‌رفتیم؟... حالا چه شده که چون حاکمیت از خود ماست باید تشویق کنیم که مردم را بکشند و یا زندان کنند.»

به گفته کروبی، هم اکنون نیز برخی از مراجع تقلید در ایران مانند آیت‌الله وحید خراسانی، وعده پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی را به خانواده‌های‌شان داده‌اند.

کروبی افزوده که «اگر یک دستگاه عادلانه‌ای در کشور وجود داشت و یک هیأت منصفه‌ای تشکیل می‌شد آن وقت به شما نشان می‌دادیم که طی این ۲۱ سال چه کرده‌اید و چقدر حقوق مردم را ضایع کرده‌اید.»

به گفته این رهبر مخالف دولت، احمد جنتی با «نظامیان و اطلاعاتی‌ها» می‌نشینید و «هر کسی را بخواهند، رد می‌کنند و یا تأیید می‌کنند. همین‌ها اعضای مجلس خبرگان را تعیین می‌کنند.»

وی همچنین گفته است احمد جنتی با «تهدید» نمایندگان مجلس، قصد دارد بازوهای نظارتی نمایندگان را بر دولت «قطع» کند.

اشاره کروبی به سخنان اخیر جنتی است که گفته بود شورای نگهبان اقدامات نمایندگان را زیر نظر دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

.کروبی می گويد (آقای جنتی به شما یادآور می شوم که برخی از این افرادی که اکنون در زندان هستند و نیز افرادی که شما همکنون آنان را فتنه گر می خوانید و تقاضای برخورد شدیدتر با آنان را دارید، کسانی بودند که در سال های آغازین انقلاب در مقابل امثال فرزند تروریست شما مبارزه و ایستادگی کردند. متاسفانه سخنان تان آنقدربه دور از انصاف و منطق است که از دیدگاه برخی افراد مغرض این شائبه بوجود می آید که شما می خواهید انتقام خون پسرتان را از این زندانیان، جبهه رفته ها و مبارزین سابق بگيريد،)اولا شما معتقد هستيدکه تمامی کسانيکه در اين سی ساله در راه ازادی ومخالفت با ديکتاتوری اخوندی وحق ازادی مردم برای يک زندگی معمولی مبارزه کردندوبه ظلم وديکتاتوری نه گفتند از جمله ايت الله طالقانی بازرگان بني صدر جبهه ملی مجاهدين کمونيستها وازاديخواهان وديگر مبارزان همه انها تروريست ومستحق اعدام بودند.اما خود شما يک کلمه از اعدامها سال شصت که اول اعدام می کردند بعد عکس انها را در روزنامه ها ميزدند ومی گفتند هر کسی که انهارا می شناسد بيايد جنازه انها را تحويل بگيرد يا قتل عام کشتار شصت وهفت تمامی زندانيان را بفرمان امام عزيزتان ظرف چند روز قتل عام کردندوحتا ايت الله منتظری که جلوی امام عزيزتان ايستاد چه بلائی که شما ودوستانتان سر او نياورديد.حکم حصر اورا خاتمی نوشت وشما در مجلس چه علم شنگه ای که در نياورديد.شما اخوندنها چه اصول گرا چه اصلاح طلب همگی در کشتار مردم دست داشد يد پس بيخودی کسی را متهم نکنيد

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

آقای کروبی هر چه در گذشته کرده اند چه خوب و چه بد ولی‌ امروز از ایشان بسیار سپاسگزارم به خاطر زحمات، رنجها و سختی‌هایی‌ که تحمل میکنند.

-- TEHRANI ، Nov 15, 2010

آقای بی نام: بارها این استدلال شما را در سرکوبی آقای موسوی و کروبی در سایت های مختلف دیده ام. بنظر میرسد شما افرادی از خانواده و دوستانتان اعدام شده اند. شاید خودتان هم تا پای اعدام رفته اید و با یک معجزه و علیرغم دستور موسوی و کروبی آزاد شده اید. چه خوب میشود پرده از رنجهای خود بردارید و ما را هم به آگاهی رهبری کنید.

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)