تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی سفیر ربوده شده افغانستان در پاکستان

عبدالخالق فراهی سفير افغانستان در پاکستان پس از گذراندن بيش از دو سال اسارت، از بند ربايندگان آزاد شد.

آقای فراهی در اول مهر سال ۱۳۸۷ خورشيدی از منطقه حيات‌آباد پيشاور پاکستان ربوده شده بود. ربايندگان در تلاش برای ربودن اين ديپلمات ارشد افغانستان، راننده‌اش را به قتل رسانده بودند.


عبدالخالق فراهی

اختر محمد ابراهيمی، رئيس اداره امنيت ملی ولايت خوست در جنوب شرق افغانستان صبح يک‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه تأييد کرد که عبدالخالق فراهی به آنان سپرده شده است.

اين مسئول امنيتی ولايت خوست گفته است که عبدالخالق فراهی به کابل انتقال داده شده است اما از ارائه جزئيات در مورد طرف مقابل، محل و زمان دقيق تحويل دادن آقای فراهی خودداری کرده است.

دولت افغانستان در گذشته هر گونه مذاکره با ربايندگان را رد کرده بود اما تاکنون جزئياتی در مورد چگونگی رهايی عبدالخالق فراهی منتشر نشده است

هفت ماه قبل و برای نخستين بار ويدئوی از سفير ربوده شده افغانستان از يک تلويزيون محلی پاکستان پخش شد.

ديپلمات ربوده شده افغانستان در اين ويدئو که با نشان يک گروه شبه نظامی« کتيبه صلاح‌الدين ايوبی» نشان داده می‌شود از دولت افغانستان و جامعه بين‌المللی تقاضا کرد برای رهايی وی تلاش کنند درغير اين صورت زندگی‌اش با خطر مواجه خواهد شد.

در اين ويدئو ربايندگان که سر و صورت‌شان را با نقاب پوشانده بودند از بی‌نتيجه بودن مذاکرات‌شان با دولت افغانستان سخن گفتند.

دولت افغانستان در گذشته هر گونه مذاکره با ربايندگان را رد کرده بود اما تاکنون جزئياتی در مورد چگونگی رهايی عبدالخالق فراهی منتشر نشده است.

پاکستان طی دو سال گذشته همواره از سوی دولت افغانستان تحت فشار قرار داشت تا به صورت جدی در رهايی اين ديپلمات افغان اقدام کند.

آقای فراهی پيش از ربوده شدن به عنوان سرکنسول افغانستان در پيشاور کار می‌کرد و به تازگی به عنوان سفير افغانستان در اسلام‌آباد معرفی شده بود.

شهر پيشاور پيش ازاين شاهد موارد متعدد آدم‌ربايی و حتی ترور بوده است که از آن جمله يک ديپلمات ايرانی نيز ربوده شد که سپس وزارت اطلاعات ايران اعلام کرد رهايی اين ديپلمات در نتيجه عمليات مأموران اطلاعاتی ايران صورت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)