تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

لاريجانی: يونسکو کنگره فلسفه را سياسی کرد

در پی انتشار خبر عدم پشتيبانی يونسکو از کنگره روز فلسفه در ايران، آيت‌الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ايران گفت يونسکو با سياسی کردن مباحث، حيثيت علمی و فرهنگی‌ خود را زير سوال می‌برد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، رييس قوه قضاييه درباره اقدام سازمان يونسکو مبنی بر عدم پشتيبانی از کنگره روز فلسفه در ايران گفت: «متأسفيم که سازمانی که مدعی فعاليت‌های علمی و فرهنگی است به بهانه‌های سياسی و با سياسی کردن اين مباحث، رفتارهايی می‌کنند که حيثيت علمی و فرهنگی‌ آنان را زير سوال می‌برد.»


سازمان يونسکو، نهاد علمی- فرهنگی سازمان ملل متحد، در روز سه‌شنبه ۹ نوامبر اعلام کرد که در برگزاری کنگره فلسفه در تهران مشارکت ندارد، زيرا به اين نتيجه رسيده که شرايط تشکيل چنين اجتماعی در ايران هنوز فراهم نشده است.

يونسکو دلايل مشخص خود را برای عقب‌نشينی از همکاری در برگزاری کنگره فلسفه در ايران اعلام نکرده است. در گزارشی از خبرگزاری کانادا (سی پی) از پاريس در اين مورد آمده است که علت اصلی پا پس‌کشيدن يونسکو، فشارهايی است که بر علوم انسانی در ايران اعمال می‌گردد.

آيت‌الله لاريجانی: رفتارهايی می‌کنند که حيثيت علمی و فرهنگی‌ آنان را زير سوال می‌برد

خبرگزاری کانادا گزارش داد که دولت ايران در نظر دارد در مورد محتوای آموزشی ۱۲ رشته دانشگاهی تجديد نظر کند، چون آنها را با اسلام سازگار نمی‌داند. يکی از اين رشته‌ها فلسفه است.

نهاد علمی- فرهنگی سازمان ملل متحد دو سال پيش پذيرفت که ايران ميزبان برگزاری کنگره‌ جهانی فلسفه در ايران باشد. کنگره جهانی فلسفه هر سال در روز جهانی فلسفه، که سومين پنج‌شنبه از ماه نوامبر است، در يکی از کشورها برگزار می‌شود. سال گذشته ترکيه ميزبان کنگره جهانی روز فلسفه بود.

از يونسکو به خاطر آنکه پذيرفته بود کنگره‌ جهانی فلسفه در ايران برگزار شود، به شدت انتقاد شده بود. اخيراً بيانيه‌ای به زبان فارسی با امضای «جمعی از دانش آموختگان، دانشجويان و استادان فلسفه در داخل و خارج از کشور» منتشر شد و در آن به تحريم کنگره‌ی فلسفه در تهران فراخوانده شد. پيش از آن بيانيه‌ای با امضای جمعی از فيلسوف سرشناس از کشورهای مختلف جهان به زبان انگليسی منتشر شده بود و خواهان تحريم کنگره‌ فلسفه در ايران شده بود.

پس از اين‌گونه اعتراض‌ها يونسکو تصميم گرفت که در روز جهانی فلسفه کنگره‌های ديگری در کشورهای ديگر جهان برگزار شود تا تهران مرکز اصلی تصور نشود. اما اکنون يونسکو تصميم گرفته است کنگره‌ی تهران را کاملاً بی‌ارتباط به خود اعلام کند.

تصميم جديد يونسکو با استقبال مواجه شده است. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده که آنچه در ايران می‌گذرد با ارزش‌هايی چون انسان‌گرايی و رواداری، که يونسکو، يک نماد آنها است، همخوانی ندارد.

نمايندگی ايالات متحده‌ آمريکا در يونسکو نيز اعلام کرده است که اميدوار است شرکت‌کنندگان در برنامه‌های روز جهانی فلسفه از اين فرصت استفاده کنند و ياد آموزگاران و فيلسوفانی را گرامی دارند که در کشورهای استبدادی به دفاع از آزادی برخاسته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این خود حکومت است که با این همایشها می خواهد بهره برداری سیاسی برای مشروعیت خودش کند.در ضمن باید بگویم که به عنوان یک دوستدار فلسفه از همکاری روشنفکرانی مانند ضیا موحد ویوسف اباذری با این کنفرانس بشدت متاسف واندوهگینم.

-- سبز ، Nov 14, 2010

يكي نيست به اين ... بگه شماها كه ريشه علوم انساني را داريد درمي‌آوريد حالا مي‌گي حيثت علمي يونسكو زير سوال رفته؟

-- بدون نام ، Nov 14, 2010

راستی کدام کار خدمت به فلسفه و علوم انسانی در ایران است؟
تلاش برای ورود فیلسوفان کشور های دیگر به ایران و ایجاد تعامل و گفتگویی به امید درگیری بیشتر ایرانیان با فضای جهانی فلسفه
و یا تحریم دانشجویان و اساتید فلسفه ایران تنها به این علت که رئیس این جلسه حداد عادل است.
عمل یونسکو به حکومت ایران برای محدودیت علوم انسانی و به ویژه فلسفه دلایل خوبی می دهد.
این همایش می توانست به فضایی برای تعامل ایرانیان با فلسفه روز تبدیل و رخوت علمی ما را در این رشته ها بکاهد .
متاسفم برای کسانی که خود را کارشناس علوم انسانی و احمقانه تر فیلسوف می نامند و هنوز این حقیقت اولیه را نمی دانند که شنیدن سخنان کسی و حتی وارد گفتگو شدن با کسی برای نظر و عقیده او مشروعیت نمی اورد.
متاسف برای کسی که نمی فهمد که موحد و اباذری را باید فیلسوف گفتگو نامید نه جهانبگلو و نیک فر و نه هابرماس.

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)