تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تحریم بازی‌های آسیایی
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «مقابله با جعل نام خلیج فارس یک‌بار برای همیشه» در مورد استفاده از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس در افتتاحیه بازی‌های آسیایی گوانگجو است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «بعضی مسائل اندک اندک برای‌مان تبدیل به عادت می‌شود و ترک عادت هم که کاری است مشکل. اما مبادا در مورد مسائلی که با حاکمیت و منافع ملی ما ارتباط مستقیمی دارد، شاهد ایجاد عادت باشیم. ادعاهای اماراتی‌ها در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی یا نام بردن از نام مجعول برای خلیج فارس که در تمامی کتب تاریخی هم به عنوان خلیج فارس ثبت شده، اگر چه طی سال‌های اخیر، بارها تکرار شده اما هیچ‌گاه برای ایرانیان تبدیل به عادت نشده و هر بار که شاهد سوء‌استفاده اعراب از این موضوعات بوده‌ایم، خیزش عظیمی از سوی ایرانیان در عرصه‌های مختلف رخ داده تا نشان دهند که ایرانیان در پاسخ به این ادعای دروغ، جدی و مصمم هستند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «نام بردن از نام مجعول برای خلیج فارس در افتتاحیه بازی‌های آسیایی گوانگجو در چین، آن هم در اجتماع عظیم ورزشکارانی از تمامی کشورهای آسیایی و در شرایطی که براساس آمار موجود، نزدیک به دو میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق تلویزیون شاهد مراسم افتتاحیه بودند، موضوع جدیدی است که یک پیام مهم برای ما دارد. اگرچه استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس برای ایرانیان هیچگاه عادت نشده اما متاسفانه بهره‌گیری از این نام جعلی اندک اندک فراگیرتر می‌شود و در میدانی فراگیر و در منظر دو میلیارد نفر از این نام جعلی استفاده می‌شود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «اما واکنش مسئولان ورزش کشور که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، در نوع خود عجیب و انتقادبرانگیز است. آن‌ها به نشانه اعتراض، مراسم را ترک می‌کنند و پس از مدتی گویا با توضیح و عذرخواهی مسئولان برگزاری بازی‌ها به محل استقرار خود باز می‌گردند و بعد هم قرار می‌شود اعتراض مکتوب خود را به مسئولان ارائه دهند و اعتراض خود را از طریق دستگاه دیپلماسی کشور هم پیگیری کنند اما آیا این واکنش در مقابل این جعل بزرگ، آن هم در مراسمی عظیم و پربیننده، کافی است؟ آیا نمی‌شد مسئولان برگزاری بازی‌ها را تهدید کرد و با کنار کشیدن کلیه اعضای تیم‌های ورزشی ایران از بازی‌های آسیایی و تحریم این مسابقات، پیام قاطعی در مورد نام خلیج فارس به همگان داد؟ عذرخواهی به این معناست که مقامات رسمی برگزارکننده مسابقات و میزبان باز‌ی‌ها در مقابل خبرنگاران حاضر شوند و بابت این اشتباه بزرگ، عذرخواهی کنند، نه آنکه در پستو، حرف ما را تأیید کنند و در عیان برخلاف آن عمل کنند.»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری ادامه داده است: «تحریم بازی‌های آسیایی گوانگجو تا زمان اصلاح این اشتباه، نخستین گام است و گام دوم، اصلاح این خطا در مراسم اختتامیه بازی‌ها است. تنها دیدن نام زیبای خلیج فارس در زمان برگزاری مراسم اختتامیه است که اندکی از ناراحتی ایرانیان می‌کاهد؛ هرچند که همه به خوبی می‌دانیم بینندگان مراسم اختتامیه چنین مسابقاتی، همواره کمتر از مراسم افتتاحیه است. اگر مسئولا ن، امروز کاری نکنند، فردا در پیشگاه تاریخ و امروز در مقابل ملت باید پاسخگو باشند.»

متن کامل سرمقاله

تصمیم‌گیری درباره جمعیت
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «جمعیت مطلوب» در مورد لزوم توجه به توانایی‌های کشور برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های جمعیتی است.

در این سرمقاله آمده است: «جمعیت مطلوب یک کشور جمعیتی است که بهترین تناسب را با منابع و امکانات و اهداف آن کشور داشته باشد. به عبارتی با توجه به اهداف، بیش‌ترین بهره‌وری را برای کشور ایجاد کند. این‌گونه نیست که جمعیت هر چه کمتر، الزاماً نقطه مطلوب یک کشور تلقی گردد و همه کشور‌ها همواره به دنبال کم کردن جمعیت خود بوده باشند بلکه کم جمعیتی نیز می‌تواند مشکلات خود را داشته باشد.»

این سرمقاله افزوده: «باید توجه داشت که جمعیت مطلوب یک کشور یک پدیده ایستا و ثابت نیست بلکه در گذر زمان و در طی نسل‌ها ممکن است تغییر کند و این پویایی بسیار حایز اهمیت است. مثلاً اختراع تکنولوژی جدید و بالا رفتن بهره‌وری در استفاده از منابع طبیعی خود می‌تواند جمعیت مطلوب کشوری را افزایش دهد یا مثلاً ترویج ارزش‌های مناسب دینی و ملی می‌تواند انسجام را بالا برده و نیاز به کنترل‌های اجتماعی را کاهش دهد و در نتیجه جمعیت مطلوب کشوری را افزایش دهد.»

در ادامه سرمقاله آرمان آمده است: «تصمیم‌گیری درباره جمعیت خصوصاً افزایش آن نیاز به بررسی دقیق توانایی‌های کشور در آینده دارد. زیرا این تصمیم از جمله تصمیم‌هایی است که اثرات آن ده‌ها سال در کشور باقی می‌ماند.»

سرمقاله افزوده است: «سرعت روند افزایش و کاهش جمعیت نیز مهم می‌باشد. افزایش و یا کاهش دفعی و ناگهانی می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند در حالی که در روندی آرام امکان تغییر و اصلاح بیش‌تری وجود دارد. به عنوان نمونه اگر کشوری جمعیت خود را افزایش دهد و بعدها متوجه شود که این میزان جمعیت مناسب منابع آن نبوده و دچار مشکلات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و روانی و ... گشته، حال برای اصلاح آن باز باید سیاست‌های کاهشی را در پیش گیرد که خود می‌تواند معضلاتی را ایجاد کند. مثلاً قانون تک فرزند برای هر خانواده می‌تواند باعث افزایش سقط جنین، کاهش انسجام خانوادگی و مشکلات روانی و موارد بسیاری دیگر گردد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «روابط ایران و روسیه در کشاکش تغییر رویکرد در سیاست خارجی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آفت معیارهای دوگانه»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ناسازه عامدانه اقتصادی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)