تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمریکا: مذاکرات هسته‌ای با ایران در اروپا برگزار شود

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که «توافق کلی» بر این است که دور نخست مذاکرات تازه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران در مرکز اروپا برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کراولی افزود: «استانبول می‌تواند مكانی برای دور دوم مذاكرات باشد.»


ایران پیش‌تر پیشنهاد داده بود تا مذاکرات هسته‌ای در ترکیه برگزار شود اما كراولی درباره اینكه چرا بهتر است مذاكرات در مركز اروپا انجام شود، توضیحی نداده و تنها گفته است: «ما فكر می‌كنیم این مكان (اروپا) بهتر است و برای دیدار اولیه مكانی مناسب‌تر است.»

كاترین اشتون، رییس سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا، روز پنج شنبه ٢٠ آبان جاری اعلام کرد که با پیشنهاد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای برگزاری مذاکرات در تاریخ پنج دسامبر (١٤ آذر) موافق است اما پیشنهاد کرد که مذاكرات نه در استانبول، بلكه در كشوری دیگر (احتمالاً سوئیس یا اتریش) برگزار شود.

روزنامه‌ آمریكایی نیویورک تایمز گزارش داده كه اشتون ممكن است پیشنهاد دهد كه مذاكرات به جای یک روز ، سه روز ادامه داشته باشد

اشتون، نمایندگی كشورهای عضو ۱+۵ را بر عهده دارد. آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

روزنامه‌ آمریكایی نیویورک تایمز چند روز پیش به نقل از یک دیپلمات اروپایی كه خواست نامش فاش نشود، گزارش داد كه اشتون ممكن است پیشنهاد دهد كه مذاكرات به جای یک روز ، سه روز ادامه داشته باشد.

شورای عالی امنیت ملی ایران، هفته گذشته در نامه‌ای به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا، از ادامه مذاکره با گروه ۱+۵ استقبال کرده بود. کاترین اشتون ۲۲ اکتبر، درنامه‌ای پیشنهاد داده بود که مذاکرات وین با ایران از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر از سر گرفته شود.

سعید جلیلی، ایران ١٨ آبان جاری در پاسخ به نامه اشتون، خواهان ادامه مذاکرات شده بود. جلیلی در نامه‌اش به اشتون گفته بود كه آماده است در تاریخ ٢٣ نوامبر (دوم آذر) یا پنجم دسامبر (١٤ آذر) در استانبول با مقامات كشورهای گروه ۱+۵ دیدار كند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ اعلام کرد که ایران در مورد «حقوق اساسی» خود با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کند.

احمدی‌نژاد از کشورهای غربی خواست تا از «برج عاج و دماغ‌های پر باد و سرهای پر از نفرت» بیرون بیایند تا ایران در «شرایط برابر و احترام» در مورد مسائل جهانی با غرب گفت‌وگو کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نشستند و گفتند و برخاستند.

از خبر تشكيل نشست ِ اتمي ِ قريب الوقوع ايران و پنج + چند بسيار شادمان شديم. مدتي اين مثنوي به تاخير افتاده بود و باعث ناراحتي ِ ي همه خانواده هاي مسئولان محترم ِ مادام العمر و ابد مدت ِ گفتگوها از هر دو طرف گرديده بود. انشالله تا روز ِ پنجاه هزار سال هر چه هست خبر ِ خوش و ادامه ِ همين نشست ِ مولكولي و الكتروني در سويس و اتريش و محله هاي خوب ِ امستـردام و سوهـو و جزايـر هاوايي و باهاماس و سيـشل توسط عياشان خوش شانس باشد.

خوشبختانه اين جلسه از همه جلسات ِ پر بار ِ قبلي هم با آرامش ِ بيشتري در فضاي صميمانه و ماچ و بوسه ِ نمايندگان طرف ِ دعوا تشكيل خواهد شد و سه روز كه هيچ، مذاكرات با تمام قوا يك هفته اي ادامه خواهد داشت، چون از همين حالا همه حضار مي دانند هدف فقط يك تعطيلات مفرح دو لوكس به هزينه دولت ايران و دادن وگرفتن ِ سوقاتي و دستبند برليان و رولكس ِ جواهر نشان از شهر بازل ِ سويس و قالي 70ِ رج و قاليچه ِ ابريشمي و خاويار و پسته از ايران است و البته براي خالي نبودن ِ عريضه حضار هر روز بطور جدي حرف هايي خواهند زد در باره اب و هواي كشورها و نرخ تورم و بالارفتن ِ غير منتظره ِ قيمت خاويار در ايران و مسكن در نقاط مركزي لندن، و توصيه هاي طرفين براي سرمايه گذاري هاي پرسود شخصي در شرايط اقتصادي فعلي .
والا، از حالا نتيجه نهايي و آخر و عاقبت ِ اين نشست مثل روز روشن است. به طور كلي اگر گوشه اي از نتيجه نشست هاي قبلي مطابق ميل چين و روسيه نبود و امتياز كافي گيرشان نمي امد كه همان جا تغـوّط مي كردند به نتيجه مذاكرات و به شركت كنندگان ِ عزيز ِ غربي ِي ديگر در جلسه.
حال كه وضع كاملا مشخص تر است و نيازي به زحمت ِ چين هم نيست. چون از هفته پيشش دولت فخيمه ايران از طرف خامنه اي گفته است كه يكشاهي و يك سانتيمتر از مزخرفات ِ ده سال ِ گذشته اش پائين نمي ايد، ولي اگر مذاكره مي خواهيد روي چشم. دولت اشغالگر عربي ما كه هرگز از مسخره كردن دنيا و دست انداختن همه جهانيان و خريدن وقت بيشتر براي ادامه سركوب ايرانيان و ريشه كن كردن همه ازاديخواهان داخلي بدش نيامده است و نمي ايد. چيزهايي كه ما زيادي داريم وقت است و زوُر است و پول نفت . . و ضمنا همگي خانواده هايمان هم از هوا خوري و خريد با ارز دولتي در سويس و اتريش بدشان نمي ايد.

تا بحال اين نشست هاي اتمي و مولكولي چند صد مليون دلار براي ملت ايران آب خورده باشد خوب است؟ تا حال قدمي نسبت به 6 سال پيش كسي جلوتر رفته است و مساله اي سر و ساما ن گرفته يا حتي كورسوي اميدي براي سروسامان گرفتن كسي مي بيند ؟ اصلا كسي هم بين سران كشورهاي 5 + چند اهميتي مي دهد كه جلوتر هم برويم ؟ ا صلا اگر اين معضل ِ !! ايران مولكولي حل شود آيا عربستان هنوز مي تواند 60ميليارد دلار اسلحه را مي تواند بخرد (كه حتي بلد نيست دگمه استارت و شليك ِ موشك ها را فشار دهد و براي همان كار پيچيده ِ دگمه فشار دادن هم كارشناس امريكايي بايد استخدام كند)، يا اين اشغال ها و بنجل ها كه معلوم نيست كار هم مي كند يا نه بيخ ريش صلاحبش مي ماند؟
( چون قرار نيست كه چيزي امتحان و شليك شود كه !!. اصلا صلاح نيست قابل استفاده باسشد و عربستاني كه روي پوست موز است و به يك فوت بند است و هر آن مي تواند دست ِ تند رو هاي طالباني بيفتد داراي جنگ افزارهاي بي نهايت مدرن كارا و خطرناك باشد. از سي سال پيش تا روزي كه يادم هست عربستان دارد اسلحه مي خرد. كِي مي خواهد استفاد ه كند؟؟ به طرف ِ چه كسي؟ اسرائيل را بزند مثلا !!! ؟؟؟؟ )

راستي،‌جناب البرادعي در چه حال است؟ در مدتي كه رئيس سازمان انرژي اتمي بود كسي پرسيد بالاخره نتيجه كارش چه بود؟ ادم زيبا روئي كه به طور عادي به عنوان پادوي هتل هم استخدامش نمي كردند، به مدت 6-5 سال عكس اش هر هفته روي جلد همه مجلات بين المللي بود كه دارد با ايران عزيز مذاكره مولكولي و پروتوني مي كند و تمام مدت يكي به نعل مي زند يكي به ميخ. با شهرتي كه حضرتش پيدا كرد حتي هوس كرد رئيس جمهور مصر شود و چرا كه نه؟ اگر احمدي نژاد رئيس جمهور كشور پر اهميتي مثل ايران بتواند بشود، مصر كه براي نوكر احمدي نژاد هم چيزي نيست.

الان كه رئيس جمهور مصر نشد لابد وارد تجارت فرش شده چون در مدت فعاليت گهربار و پر ثمرش مي دانستيم كه همه اطاق هاي خانه اش را با فرش هاي نفيس ايراني روي هم تا سقف چيده بوده.

همين موفقيت را براي رئيس فعلي سازمان براي 6 سال اينده آرزو مي كنيم.

ارادتمند: ققنوس در قفس

-- ق ق ، Nov 13, 2010

ما ایرانی هارا گذاشتید سرکار مذا کره مذاکره مذاکره هرروز که مذاکره نمی کنند یک بار واسه همیشه مذاکره کنید چند سال این مذاکره ها را می خواهید کشش بدهید بسه دیگه حوصلمه مان را سربردید

-- aftab ، Nov 13, 2010

بالاخره این آلمان بیچاره را جزو ادم ها حساب می کنید یا باید هنوز به صورت علامت بعلاوه یک (+1) به صورت افتخاری و نخودی در جلسات سران 6 گانه جهان شرکت کند.
اخر این همان آلمانی است که 60 سال پیش با رهبری یک دانه هیتلر کوتوله ( همان خامنه ای ان موقع ان ها) تمام شما ها را بدبخت و انگشت به دماغ گذاشته بود و فقط اشتباهش در حمله به روسیه باعث شکست اش شد(بجای تسخیر ایران و دسترسی خودش به نفت و در عین حال فلج کردن انگلیس) والا حالا حالا ها همه تان صف باید می بستید و هایل هیتلر می گفتید ( که البته اگر ان نشد، حالا چندی بعد باید زنده باد خامنه ای بگوئید.).

ولی خوب، 5+1 قافیه ای دارد و به دهن خوش می اید و اگر بگوئیم جلسات 6 که مسخره است. ولی چرا نمی کنیم اش 4+2 که معنی داشته باشد و به عقل هم جور می اید.
چون ان دو تا چین و روسیه هستند که دقیقا در همه جلسات تا منافع شان تامین نمی شود ( که تقریبا همیشه و همه جلسات است است) یک راست تغـّوط می کنند به همه 4 تای غربی دیگر و تصمیماتشان.

ارادتمند:ققنوس در قفس

-- ق ق ، Nov 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)