تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت سه وکیل دادگستری در ایران

سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری، ساعت چهار صبح امروز پس از بازگشت از ترکیه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شدند.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور، هنوز از محل نگهداری و علت بازداشت این سه وکیل اطلاعی در دست نیست.


نسرین ستوده یکی از وکلای بازداشتی است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد

سارا صباغیان یکی از وکلای حسین رونقی مالکی، وبلاگ‌نویس زندانی است. مریم کیان‌ارثی نیز وکیل کبری نجار، زن محکوم به سنگسار است.

در ماه‌های گذشته چندین وکیل دادگستری در ایران بازداشت یا به دادگاه احضار شده‌اند.

نسرين ستوده یکی از این وکلا است که در ایران عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را بر عهده می‌گیرد. وی ۱۳ شهريور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوين زندانی است.

تشکل‌های حقوق بشر از ایران خواسته‌اند تا به «حملات سیستماتیک و هدفمند علیه فعالان حقوق بشر و وکلا» پایان دهد

اين وکیل دادگستری به دو اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شده است.

نسرین ستوده که در مدت بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود، جمعه ٣٠ مهر ٨٩ پس از ٢٧ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد اما رضا خندان همسر ستوده ٢٠ آبان جاری اعلام کرد که همسرش دوباره دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان پس از ملاقات با همسرش گفت که نسرين ستوده اعلام کرده است به درخواست دوستان و وکلايش اعتصاب غذای خشک خود را شکسته اما تا رسيدن به خواسته‌های خود اعتصاب را به شکلی که فقط از آب استفاده کند ادامه خواهد داد.

به گفته رضا خندان، «نسرين که قبل از زندان ۵۷ کيلو بيشتر وزن نداشت در اين مدت زندان حدود ۱۳ کيلو لاغر شده بود و ديگر چهره‌اش قابل تشخيص برايم نبود.»

در همین حال محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز ١٠ آبان جاری به ٩ سال حبس و ١٠ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شد.

محمد سیف‌زاده در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، رأی دادگاه علیه خود را نشان‌دهنده «تنفر» حکومت ایران از حقوق بشر دانسته است.

محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی دو عضو دیگر کانون مدافعان حقوق بشر ایران هستند که قرار است محاکمه شوند. همچنین محمد اولیایی‌فرد از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هم‌اکنون در حال گذراندن یک سال حبس‌اش می‌باشد.

اخیراً جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به همراه شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای مشترک از قوه قضاییه ایران خواسته‌اند تا به «حملات سیستماتیک و هدفمند علیه فعالان حقوق بشر و وکلا» پایان دهد.

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، «چگونه می‌توان ادعای عادلانه بودن روند دادگاه‌ها را داشت، در حالی که وکیل به دلیل دفاع از موکلان خود به حبس‌های طولانی محکوم می‌شود؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)