تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مخالفت سناتورهای آمریکایی با خروج زودهنگام از افغانستان

هیأتی از سناتورهای آمريکايی در سفر به افغانستان راهبرد خروج تدريجی نيروهای آمريکايی از نيمه دوم سال ۲۰۱۱ را نابه‌هنگام خواندند و اعلام کردند هرگونه تصميمی در اين راستا وابسته به اوضاع اين کشور خواهد بود.

در ترکيب اين هیأت که تحت رياست جان مک کين به کابل سفر کرده‌اند؛ جو ليبرمن، ليندسی گراهام و گيل براند، اعضای حزب جمهوری‌خواه و دمکرات مجلس سنای آمريکا حضور دارند.


جان مک کين، سناتور حزب جمهوری‌خواه با ابراز نگرانی از فعاليت‌های شورشيان گفت که آمريکا نمی‌خواهد افغانستان به پناهگاهی امن برای تروريست‌ها تبديل شود.

وی به‌ويژه فعاليت شبکه تروريستی حقانی را نگران کننده خواند و افزود که هرچند در راستای مقابله با اقدامات اين گروه پيشرفت‌های ديده شده اما چالش‌های چشمگيری در پيش است و آن‌ها اين موضوع را با مقامات پاکستانی در ميان خواهند گذاشت.

جان مک کين: آمريکا نمی‌خواهد افغانستان به پناهگاهی امن برای تروريست‌ها تبديل شود

شبکه حقانی که مسئول حملات متعدد بر اهدافی در مناطق مختلف افغانستان از جمله پايتخت شناخته می‌شود از سوی سراج‌الدين حقانی، يک فرمانده شورشی افغان، رهبری می‌شود و گفته می‌شود مقر اصلی آن در مناطق قبايلی پاکستان است.

سناتور مک کين همچنين با اشاره با وضعيت حکومتداری در افغانستان گفت که آن‌ها نگران فساد گسترده اداری در اين کشور هستند و تلاش می‌کنند دستاوردهايی در اين زمينه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که «بدون مبارزه با اين مشکل بزرگ پيروزی درازمدت در خطر قرار خواهد داشت.»

جو ليبرمن، عضو ديگر مجلس سنای آمريکا نيز خروج تدريجی نيروهای آمريکايی از افغانستان را در ماه ژوئيه ۲۰۱۱ يک سوء تفاهم خواند و گفت که خارج شدن نظاميان آمريکايی به اوضاع افغانستان بستگی خواهد داشت.

ليبرمن افزود: «ما تا زمانی در اين‌جا خواهيم بود که مأموريت خود را به پايان برسانيم.»

در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر رياست جمهوری افغانستان منتشر شده، آمده است که حامد کرزی رئيس جمهور در ديدار با هیأت سنای آمريکا خواهان تجهيز و آموزش بيشتر نيروهای امنيتی اين کشور شده است.

آقای کرزی گفته است که نيروهای امنيتی افغانستان می‌بايست برای برعهده گرفتن مسئوليت تأمين امنيت کشورشان از امکانات و تجهيزات لازم برخوردار شوند و افزون بر اين، جامعه بين‌المللی برای از بين بردن ساختارهای موازی حکومت و هر عملی که باعث تضعيف نهادهای حکومتی شود، کمک کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)