تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مهم‌ترین تهيه‌کننده سینمای ایتالیا درگذشت

دینو دو لارنتی، تهيه‌کننده فیلم‌های ماندگاری مانند «جاده» ساخته فدریکو فلینی و «مخمل آبی» ساخته دیوید لینچ در سن ۹۱ سالگی در لس آنجلس درگذشت.


به گزارش خبرگزاری‌های جهان، دینو دو لارنتی از مهم‌ترین تولیدکنندگان سینمای ایتالیا در سال‌های دهه ۵۰ و تهيه‌کننده فیلم‌های ماندگاری مانند «جاده» ساخته فدریکو فلینی و «مخمل آبی» ساخته دیوید لینچ، پنجشنبه بیستم آبان‌ماه در لس آنجلس درگذشت.

دینو دو لارنتی که مردی بسیار قد کوتاه بود و منتقدان سینمایی به‌خاطر نفوذش در هالیوود به او لقب «حاکم هالیوود» را داده بودند، تا آخرین لحظات زندگی‌اش با شور و عشق در کار تولید فیلم‌های سینمایی بود.


در پاییز ۲۰۰۳ وقتی که در جشنواره فیلم ونیز از او به‌خاطر یک عمر فعالیت هنری قدردانی کردند، روی صحنه آمد و گفت: «فیلم‌هایی که من ساخته‌ام، همه مثل بچه‌هایم هستند.»

دینو دو لارنتی در سال ۲۰۰۱ به خاطر تولید بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در طول زندگی‌اش، جایزه‌ اسکار یک عمر فعالیت هنری را از آن خود کرد.

منتقدان سینمایی به‌خاطر نفوذ لارنتی در هالیوود به او لقب «حاکم هالیوود» را داده بودند. او با تولید فیلم «برنج تلخ» به شهرت جهانی رسید.

او که فرزند یک کارخانه‌دار ایتالیایی بود نخستین فیلم‌اش را در سن بیست سالگی تولید کرد. این فیلم که از نخستین فیلم‌های سینمای نئورئالیسم ایتالیا در آغاز سال‌های دهه ۵۰ بود، «برنج تلخ» نام داشت. او با تولید این فیلم به شهرت رسید و هم‌زمان با سیلویا مانجانو، همسر آینده‌اش هم آشنا شد. مانجانو که تا آن زمان یک هنرپیشه ناشناس بود، یک‌شبه با بازی در فیلم «برنج تلخ» به شهرت جهانی دست یافت. این زناشویی چهار دهه پایید و با مرگ سیلویا مانجانو در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید. دینو دو لارنتی که در آن زمان ۷۰ سال داشت، فقط چند ماه پس از مرگ همسرش با زنی که فقط ۳۵ سال داشت ازدواج کرد.

دینو دو لارنتی بزرگ‌ترین موفقیت‌هایش را در ایتالیا با تولید فیلم‌هایی مانند «جاده» ساخته فدریکو فلینی که جایزه اسکار را هم از آن خود کرد و همچنین فیلم به یادماندنی و عظیم «جنگ و صلح» به‌دست آورد.

او همچنین یک فیلم عظیم هم بر اساس قصص کتاب مقدس به کارگردانی جان هیوستن در رم تولید کرد و سپس در آغاز سال‌های دهه ۷۰ از ایتالیا به آمریکا مهاجرت کرد و فعالیت سینمایی خود را در هالیوود ادامه داد.

از مهم‌ترین ناکامی‌های سینمایی دینو دو لارنتی تولید فیلمی بر اساس فیلم کلاسیک کینگ کونگ بود. این فیلم با بازی جسیکا لانگ به یک شکست بزرگ مالی تبدیل شد. نقد منتقدان سینمایی از این فیلم چنان ویرانگر بود که فیلم به فروش نرفت و لارنتی مجبور شد اعلام ورشکستگی کند. با این حال توانست از نو به فعالیت‌هایش ادامه دهد و این‌بار با تولید فیلم‌هایی در سینمای هالیوود به یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان هالیوود تبدیل شود.

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که او در این دوره تولید کرده است، می‌توان از «مخمل آبی»، ساخته دیوید لینچ نام برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دو نکته:
1) اسمش هست دينو دو لورنتيس.
2) فيلم کينگ کونگ در بسياري از کشور ها از جمله ايران بسيار موفق بود.زماني که فيلمهاي خارجي(بجز فيلمهاي هاليوود که در تهران دفتر نمايندگي داشتند)به قيمتي حدود پنج تا بيست هزار دلار به پخش کننگان ايراني فروخته مي شد،يک پخش کننده هوشيار وآگاه ايراني فيلم کينگ کونگ را يکصد وپنجاه هزار دلار خريد وآنرا همزمان در چهار سينماي تهران و پنج شهرستان ديگر به نمايش گذاشت وسود بيسابقه اي هم برد.اين نشانگر نقش تجربه و هوشمندي وآگاهي براي موفقيت در هر کاري از جمله دنياي سينماست، چيزي که دست اندرکاران ايراني،چه بخش دولتي وچه بخش خصوصي، سي سال است از آن بي بهره اند
______________
نام دینو دو لورنتی ریشه فرانسوی دارد، هرچند که او ایتالیایی است. .
ممنون از راهنمایی شما

-- بدون نام ، Nov 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)