تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

صادق لاریجانی: علوم انسانی را تعطیل نمی‌کنیم

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران می‌‌گوید که مقامات این کشور به دنبال تعطیل کردن علوم انسانی نیستند بلکه می‌خواهند پیش‌فرض‌های علوم انسانی با پیش‌فرض‌های دینی هماهنگ باشد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آیت‌الله لاریجانی در دیدار با جمعی از استادان دانشگاه در یاسوج گفت:‌ «برخی از منتقدان چنین وانمود می‌كنند كه مقصود ما از علوم انسانی اسلامی این است كه می‌خواهیم از كتاب و سنت مجموعه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی در بیاوریم، در حالی كه اصلاً مقصود ما این نبوده و فقط بحث بر سر پیش‌فرض‌های علوم انسانی است.»


وی افزود:‌ «این تصور‌ كه اسلامی كردن علوم انسانی یک بحث سیاسی است، سوءتفاهم است. ما كه به دنبال اسلامی كردن علوم انسانی هستیم، هیچ انگیزه سیاسی در كار خود نداریم.»

به گفته آیت‌الله لاریجانی، یاد گرفتن علوم انسانی با «پیش‌فرض‌های غلط»، عیبی ندارد اما «عقل حكم می‌كند كه سرمایه‌ای به نام وقت و نیروی انسانی صرف علمی شود كه پیش‌فرض‌های آن صحیح باشد.»

مقامات ایران در یک سال گذشته خواهان تغییر در محتوای علوم انسانی بر اساس «مبانی اسلام» شده‌اند. رئیس قوه قضائیه ایران پیش‌تر نیز از گسترش علوم انسانی در این کشور انتقاد کرده بود.

رهبر ایران سال گذشته از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود

وی تیرماه ٨٩ گفته بود: «چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هایی در باب روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم که بر پیش‌فرض‌هایی استوار است که به هیچ وجه با پیش‌فرض‌های دینی ما هماهنگی و هم‌خوانی ندارد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز سال گذشته از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود.

همچنین در آغاز آبان ماه جاری، یک مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از توقف صدور مجوز جدید برای ١٢ رشته علوم انسانی در دانشگاه‌های این کشور خبر داد.

به گفته دکتر ابوالفضل حسنی، مدیر كل دفتر گسترش وزارت علوم، محتوای این رشته‌ها با مبانی دینی «هماهنگی» ندارد و بر اساس «مکاتب غربی» تنظیم شده است و «نیاز است كه محتوا و متون درسی این رشته‌ها با توجه به مبانی عقیدتی دینی و بومی بازنگری شود.»

دکتر حسنی از رشته‌های «حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربیتی، مدیریت و مدیریت فرهنگی و هنری» به عنوان رشته‌هایی که باید بازنگری شوند، نام برد.

میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت، تیرماه ٨٩ در واکنش به اظهارات مقامات حکومت درباره تغییر محتوای علوم انسانی، این اقدامات را با عملکرد حکومت توتالیتر شوروی سابق مقایسه کرد و گفت: «سرنوشت و روش‌های اقتدارگرایان در سراسر جهان شبیه به هم است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)