تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: جلوگيری از رشد جمعيت دستور غرب است

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران در سخنانی جلوگيری از رشد جمعيت را «اشتباه بزرگ» خواند و گفت اين موضوع دستور غرب است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، محمود احمدی‌نژاد که در جمع مديران استان قزوين سخن می‌گفت با انتقاد از موضوع جلوگيری از رشد جمعيت گفت: «کنترل جمعيت مربوط به دستور غربی‌هاست مال ما نيست.»


احمدی‌نژاد جلوگيری از رشد جمعيت را « يکی از اشتباهات بزرگ» دانست و افزود: «بعضی‌ها رشد جمعيت‌شان منفی شده و آن‌ها از ترس اين‌که کشورهايی مثل ما جمعيت‌شان سرازير شود در آن‌جا و آن‌ها تغيير جمعيتی بدهند موضوع اين دستور را به ما می‌دهند.»

محمود احمدی‌نژاد خطاب به کشورهای غربی گفت: «شما به فساد گرفتار شده‌ايد نسل‌تان در حال منقطع شدن است برويد فرهنگ‌تان را درست کنيد.»

احمدی‌نژاد خطاب به کشورهای غربی: شما به فساد گرفتار شده‌ايد نسل‌تان در حال منقطع شدن است برويد فرهنگ‌تان را درست کنيد

وی برای اثبات اين‌که افزايش جمعيت «ضرری ندارد» افزود: «۳۵ سال ما ۳۴ الی ۳۵ ميليون نفر جمعيت داشتيم چطور زندگی می‌کرديم. رفاه ما چگونه بود اکنون ما ۷۵ ميليون نفر جمعيت داريم وضعيت اکنون ما چگونه است. اکنون بهتر است يا آن موقع. وضعيت رفاه و آسايش چند برابر شده است.»

رئيس جمهور ايران اضافه کرد: « ما معتقديم روزی از ناحيه خداست و ما بايد تلاش کنيم نه اين‌که نسل‌ها را بکشيم تا بيشتر مصرف کنيم.»

محمود احمدی‌نژاد افزود: «ما نمی‌خواهيم مثل کشورهای غربی بشويم بنابراين نبايد در ريل آن‌ها قرار بگيريم.»

اين نخستين بار نيست که محمود احمدی‌نژاد جلوگيری از رشد جمعيت را به باد انتقاد می‌گيرند. وی در فروردين‌ماه امسال نيز همين سخنان را تکرار کرده و گفته بود: «امروز شاهد هستيم که متوسط بچه‌ در خانواده‌ها زير دو نفر است و اين سياست غلطی است که غربی‌ها انتخاب کردند و الان نيز برای حفظ فرهنگ و هويت خود يارانه سنگينی پرداخت می‌کنند. از همين رو چرا ما بايد اين راه را برويم.»

وی گفته بود «برخی‌ها خيال می‌کنند ما روزی مردم را می‌دهيم در حالی که اين بسيار اشتباه است و بنده تعجب می‌کنم که چرا علما در اين خصوص سکوت کرده‌اند. هر چند ما نيز بايد مديريت کرده و نگذاريم بهداشت و آموزش از بين برود.»

وی همين سخنان را چند روز بعد در هفتم ارديبهشت تکرار کرد و خطاب به مدافعان کنترل افزايش جمعيت گفت: «به شما چه که چند بچه کافی است؟ چرا قانون می‌گذاريد که کسی از سه بچه بيشتر حق ندارد داشته باشد؟»

اظهارات پی‌درپی محمود احمدی‌نژاد درباره افزايش جمعيت و لغو سياست‌های کنترل جمعيت، واکنش‌هايی را از سوی کارشناسان اقتصادی، بهداشتی و سياسی ايران به‌همراه داشت.

اما پشتيبانان دولت احمدی‌نژاد به دفاع از سخنان وی پرداختند حتا در خردادماه گذشته آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدی سياست کنترل جمعيت را «سياستی صهيونيستی» خواند.

سياست کنترل جمعيت از سال‌های ۱۳۲۵ خورشيدی به‌دنبال بهبود شاخص‌های بهداشتی و توسعه و با افزايش روز افزون نرخ جممعيت در ايران مورد توجه قرار گرفت اما آن‌چنان که بايد پيش نرفت.

در سال ۱۳۳۷ «انجمن راهنمايی بهداشت خانواده» به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و در جهت کنترل جمعيت فعاليت نمود اما جمعيت ايران در طول ۵۰ سال چهار برابر شد.

پس از انقلاب، سياست‌های کنترل جمعيت برچيده شد که با افزايش بی‌رويه جمعيت در نيمه دوم دهه ۶۰ و نيمه اول دهه ۷۰ سياست تنظيم خانواده و کنترل جمعيت بار ديگر در پيش گرفته شد.

سياست کنترل جمعيت با روی کار آمدن دولت اصلاحات با قدرت بيشتری پيگيری شد اما با آغاز کار دولت نهم سياست‌های گذشته کنار گذاشته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه فایده ای دارد تا ١٨ ساله شان می شود دنبال راه فرار از ایرانند بچه بزرگ می کنید واسه خارجی ها زاییدنش فقط مال مادرهاست به ثمر نشستن و میوه دادنش مال کشورها ی خارجی ست

-- amir ، Nov 11, 2010

...تاريخ ثابت کرده عمر دولت فرصت طلبان و دروغگويان وبی صلاحيت ها و عوام فريبان و متحجران و بي ريشه ها و بي هويت ها کوتاه است ..

-- Behrooz ، Nov 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)