تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تلاش اسرائیل برای «شکست» مذاکرات هسته‌ای
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «تلاش صهیونیست‌ها برای شکست مذاکرات آتی هسته‌ای» در مورد پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تأثیر آن بر نقش اسرائیل در «منحرف» کردن مذاکرات هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «از دید کارشناسان امور آمریکا، با به‌دست گرفتن مجلس نمایندگان توسط جمهوری‌خواهان و کاهش نفوذ دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا، قدرت اوباما در صحنه داخلی آمریکا ‌ کاهش یافته و در صحنه بین‌الملل نیز اوباما قادر نخواهد بود در همه زمینه‌هایی که در دو سال اول ابتکار داشت به کار خود با همان قوت ادامه دهد.»

به باور نویسنده این سرمقاله: «یکی از این موضوعات، نوع تعامل آمریکا و اسرائیل است که گفته می‌شود در دو سال آینده شدیداً تحت تأثیر قدرت یافتن دوباره جمهوری‌خواهان در صحنه سیاسی آمریکا قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر فشار جمهوری‌خواهان به اوباما برای ملایم برخورد کردن با اسرائیل از یک سو و نگرانی اوباما از فعالیت منفی لابی اسرائیل علیه وی در انتخابات سال ٢٠١٢ از سوی دیگر باعث خواهد شد که باراک اوباما در برخورد با رژیم اسرائیل در طول دو سال آینده کاملاً‌ با احتیاط برخورد کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «برای رهبران صهیونیست‌ها هیچ خبری خوشحال‌کننده‌تر از پیروزی جمهوری‌خواهان و به تبع آن کاهش فشار اوباما برآنان نبود. آن‌ها با علم به این موضوع بلافاصله فعالیت‌های دیپلماتیک و تبلیغاتی خود را آغاز کرده در این مسیر تحرک خود را بر تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده‌اند. نتانیاهو در سفر به شهر نیواورلئان آمریکا با جو بایدن ملاقات کرد و به وی گفت که تنها راه ترغیب ایران به دست برداشتن از برنامه هسته­‌ای‌اش تهدید نظامی صریح علیه ایران است. تحرکات جدید صهیونیست‌ها با چند هدف صورت می‌گیرد: ایجاد جو منفی بین‌المللی در خصوص موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات آتی ایران و ١+٥ قبل از آغاز مذاکرات، انحراف اذهان عمومی جهان از موضوع سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و لزوم برخورد با آن، از اولویت خارج کردن موضوع مذاکرات با فلسطینی‌ها و فشار بر آن‌ها برای شروع مذاکرات بدون توقف شهرک‌سازی.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «از دید صهیونیست‌ها نتایج انتخابات اخیر میان دوره‌ای آمریکا این فرصت را برای آن‌ها به‌وجود آورده که یک بار دیگر از موضع قدرت با آمریکایی‌ها برخوردکرده و تلاش کنند از شکست هم حزبی­‌های اوباما در انتخابات اخیر حداکثر بهره‌برداری را بنمایند. در چنین شرایطی که فشار صهیونیست‌ها و نئوکان‌‌‌های آمریکا برای به شکست کشاندن مذاکرات آتی هسته‌ای ایران و ١+٥ هر روز شدیدتر می‌شود. ضروری است جمهوری اسلامی ایران با حفظ اصول خود وارد مذاکره شده و با در نظرگرفتن حقوق بلامنازع کشورمان مذاکرات را تا به نتیجه رسیدن آن و لغو تحریم‌ها ادامه دهد. بدیهی است در صورتی که طرف مقابل هیچ نوع انعطافی از خود نشان ندهد و بر مواضع خود اصرار داشته باشد، ما هیچ مسئولیتی در قبال شکست مذاکرات به عهده نخواهیم داشت.»

متن کامل سرمقاله

تدبیر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مردم با هدفمند كردن یارانه‌ها چگونه همراه می‌شوند» در مورد موضع‌گیرهای «هشدارآمیز» مسئولان دولتی ایران در قبال قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: «برخی اخبار غیررسمی كه روزانه درباره پیامدهای هدفمندكردن یارانه‌ها از سوی رسانه‌های گوناگون منتشر می‌شود، فضای ذهنی و زندگی ایرانیان ساكن در سرزمین را پر كرده و به دغدغه اصلی شهروندان تبدیل شده است. این روزها، اما شمار و غلظت اخباری كه در آن هشدار، اخطار و نوعی تهدید دیده می‌شود بر اخباری كه از سوی مدیران اقتصادی بیان می‌شود، سبقت گرفته است كه نوعی تحول معنادار به حساب می‌آید.»

این سرمقاله افزوده: «مسئولان سیاسی و اقتصادی دولت و برخی مقام‌های خارج از حوزه‌های یاد شده، تأكید دارند، پیامدهای اجرای قانون باید گونه‌ای باشد كه كم‌ترین دردسر را داشته و شهروندان به ویژه ‌گروه‌‌های كم درآمد كم‌ترین آسیب احتمالی را تجربه كنند. بازگویی و اصرار مسئولان در توضیح انواع بسته‌های سیاسی و حمایتی كه از طرف كارگروه اصلی اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها تهیه شده است، نشان دهنده گستردگی نقاط مماس قانون با گروه‌های گوناگون اجتماعی است.»

در ادامه سرمقاله دنیای اقتصاد آمده است: «از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این خواسته‌ نهاد دولت و سایر نهادهای قدرت در همراه شدن مردم، یكی هم این است كه اطلاع‌رسانی دقیق، علمی، كارآمد و موثر صورت پذیرد كه تا این جای كار به نظر می‌رسد كامیابی چندانی حاصل نشده است. یک مساله دیگر این است كه شهروندان ایرانی را باید یك كل واحد دید و از تكه تكه كردن آن‌ها به اصناف، تولیدكنندگان، مصرف‌كنندگان، تجار و واردكنندگان و ... اجتناب شود.»

سرمقاله افزوده است: «اگر مسئولان سیاسی و اقتصادی می‌دانند كه در هر طرح و تحول بزرگی با گستردگی اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، دست‌كم در كوتاه‌مدت تحولاتی بعضاً غیرقابل پیش‌بینی در دخل و خرج و كسب‌وكار شهروندان ایجاد می‌شود، نباید واقعیت یاد شده را پنهان كرد و مدام از خوشی و شادمانی گفت. شهروندان ایرانی پذیرفته‌اند كه این قانون اجرا می‌شود و از مسئولان انتظار دارند كه در زمان اجرا، نهایت كارآمدی و تدبیر را به كار گیرند. تدبیر درست و كارآمد این است كه همه گوشه و كنارهای اجرای قانون و تأثیرات آن در حوزه‌های متفاوت دیده شده و از دمیدن روحیه اغراق‌ چه در شكل خوش‌بینانه و چه بدبینانه اجتناب شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «همه تقصیرها گردن مردم است نه مسئولان»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «توافق نخبگی و مشارکت مردمی در هدفمندکردن یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «عاقبت برنامه توسعه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)