تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

رژیم حقوقی دریای خزر
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «حق حاکمیت ٥٠ درصدی ایران بر خزر» می‌گوید که ایران در دریای خزر حق حاکمیت ٥٠ درصدی ندارد.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «درباره مسایل پیرامون حق مالکیت ٥٠ درصدی ایران بر دریای خزر باید گفت که در هیچ سندی بین‌المللی که میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسیده است، سخنی از مالکیت ٥٠ درصدی به میان نرفته است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «در معاهداتی که در مورد دریای خزر بسته شده است، هر جا سخن از حضور و همکاری رفته، اصلاً درصد لحاظ نشده است. فقط در یک مورد، ١٠ مایل دریایی برای هر کشور به عنوان منطقه انحصاری ماهیگیری تعریف شده ولی در مورد مابقی صحبت نشده است. در قردادهای ١٩٢١ و ١٩٤٠ هیچ کجا درباره مالکیت ٠ درصدی صحبت نشده است، اگر ١٠ مایل دریایی متعلق به شوروی سابق را حساب کنید، با توجه به طول سواحل شوروی سابق از آستارا تا حسین قلی‌خان ٢٠ تا ٢٥ در صد دریا را شامل می‌شود. بنابراین عملاً ٥٠ درصد تحقق نمی‌پذیرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «در واقع مسأله این است که تصمیمات مربوط به دریای خزر باید چگونه اتخاذ شود. پس باید در مورد مدل تصمیم‌گیری مذاکره کرد. بنابراین باید توصیه کرد که بحث بر روی حق حاکمیت و نحوه تصمیم‌گیری متمرکز شود تا بدون موافقت ایران توافقی حاصل نشود و رژیمی جدید شکل نگیرد.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «ما هزینه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را در حق حاکمیت خود در دریای خزر می‌پردازیم، بر اساس مدل تصمیم‌گیری در معاهدات ١٩٢١ تصمیم‌گیری توسط ایران و شوروی انجام می‌شد، یعنی ایران همیشه یک طرف تصمیم‌گیری بود. در صورتی که در مدل جدید یک پنجم حق تصمیم‌گیری به ما تعلق می‌گیرد که کشورهای دیگر حتی می‌توانند با برنامه‌ریزی میان خودشان آن نقش را کم‌رنگ کنند. بنابراین باید بیش‌ترین فشار بر این مسأله باشد که حق تصمیم‌گیری ما مخدوش نشود.»

متن کامل سرمقاله

«تهدید صلح جهانی»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آژانس و رویه ناصواب» در مورد سخنان اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ایران را به همكاری نكردن با بازرسان آژانس متهم كرد و در موضعی غیرحقوقی از ایران خواست قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا كند. بخش نخست سخنان یوكیا آمانو تازگی ندارد. وی در یک سال و ‌‌نیم گذشته بارها برنامه هسته‌ای ایران را مبهم توصیف كرده و هر بار دولت ایران پاسخ آن را داده است؛ اما بخش دوم سخنانش تأمل‌برانگیز است»

این سرمقاله افزوده: «انگیزه آمانو از این سخنان هرچه باشد، آثار و نتایج گفتار و كردار وی موجب ایجاد رویه‌های ناصواب در سازوكار حقوقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد شد.»

در ادامه سرمقاله دنیای اقتصاد آمده است: «محمد البرادعی، رییس پیشین آژانس می‌كوشید مرافعه سیاسی ایران و آمریكا و مسأله هسته‌ای در هم نیامیزد؛ اما آمانو، رییس كنونی، ظاهراً چنین دغدغه‌ای ندارد. شاید اظهارات آمانو تأثیر آنی، مشهود و واقعی بر پرونده هسته‌ای ایران نگذارد؛ زیرا هر بار كه وی ادعایی می‌كند، ایران هم سریعاً آن را رد می‌كند.»

سرمقاله افزوده است: «اما فارغ از ادعاها و ردیه‌ها، بیم آن می‌رود كه تكرار اختلاط بین مسائل سیاسی جهان و ساز و كارهای فنی و حقوقی آژانس و شكل‌گیری چنین رویه‌ای، فضای حقوق بین‌الملل را مخدوش كند و نظام داوری حقوقی را تابع نظام تصمیم‌گیری سیاسی بین‌المللی كند. چنین رویه‌ای، تهدیدی بزرگ برای صلح جهانی است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «فقدان دستورکار؛ تاکتیک است یا اشکال؟»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «جای کار کارشناسی کجاست؟»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مرد جنگی نمی‌خوابد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)