تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

متکی: برگزاری نشست ۱+۵ در ١۵ نوامبر در حال بررسی است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که برگزاری زمان مذاکرات این کشور و گروه ۱+۵ در ١۵ نوامبرجاری (دوشنبه ٢٤ آبان ٨٩) در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، متکی امروز در یک نشست خبری در پایان نهمین نهمين اجلاس مجمع همكاری‌هاي آسيايی در تهران گفت: «انعطاف‌پذيری به اندازه كافی در هر دو طرف بوده است. از طريق رايزنی‌ها می توانيم تاريخی مشخص كنيم و اين كار سختی نيست.»


آمانو: ایران برای تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش همکاری نمی‌کند

وی همچنین از گروه ۱+۵ خواست تا نگرش‌های خود را در برابر ایران «تغییر» دهد. متکی با ابراز امیدواری به توافق «سریع» ایران و گروه ۱+۵ بر سر محتوای مذاکرات، خواهان مذاکراتی بر اساس «نگرش سازنده و همکاری» شد.

منوچهر متکی، یکشنبه این هفته (١٦ آبان) نیز در یک نشست خبری در تهران از موافقت ایران با برگزاری نشست ۱+۵ در ترکیه خبر داد.

متکی با ابراز امیدواری به توافق «سریع» ایران و گروه ۱+۵ بر سر محتوای مذاکرات، خواهان مذاکراتی بر اساس «نگرش سازنده و همکاری» شد

شورای عالی امنیت ملی ایران، هفته گذشته در نامه‌ای به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا، از ادامه مذاکره با گروه ۱+۵ استقبال کرده بود.

کاترین اشتون ۲۲ اکتبر، درنامه‌ای پیشنهاد داده بود که مذاکرات وین با ایران از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر از سر گرفته شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران چندی پیش در سفر به نیویورک آمادگی ایران برای مذاکرات با گروه ۱+۵ را اعلام کرده بود.

ایران و گروه ۱+۵ پیش از این، دو دور مذاکرات را پشت سر گذاشته‌اند. آخرین مذاکرات ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ اکتبر سال گذشته در ژنو برگزار شد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ماه گذشته گفت اگر ایران آمادگی شرکت در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ را دارد، تاریخ مذاکرات را مشخص کند.

این مقام آمریکایی افزوده بود: «اگر ایران آماده برگزاری گفت‌وگوها است، تنها کافی است تلفن را بردارند و تاریخ را مشخص کنند.»

در همین حال روز گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه گزارش سالانه آژانس به ۱۹۲ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران برای بررسی و تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش همکاری کافی نمی‌کند.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای این کشور در جهت ساخت تسلیحات هسته‌ای است اما ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید می‌کند.

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران فعالیت می‌کنند.

اعضای گروه ۱+۵ شهریور ٨٩ اعلام کرده بودند در صورت همکاری نکردن ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را ادامه خواهند داد.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن در یک سال اخیر و پس از تصویب قطعنامه ١٩٢٩ در شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)