تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ساخت زندان جديد در مشهد

غلامحسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندان‌های ايران از ساخت زندان جديدی در اطراف مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين اسماعيلی اعلام کرد که اعتبار مطالعاتی ساخت اين زندان در نظر گرفته شده و در سال ۹۰ نيز اعتبار اجرای آن تأمين می‌شود.


غلامحسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندان‌های ايران

رئيس سازمان زندان‌های ايران افزود بحث جابه‌جايی زندان مرکزی مشهد، که زندان وکيل‌آباد ناميده می‌شود، مدت‌هاست که مطرح شده و هنوز به سامان نرسيده است.

وی گفت که زندان مرکزی مشهد در داخل اين شهر واقع است در حالی که «زندان‌ها از جمله مراکزی هستند که بايد حداقل در ۳۰ کيلومتری شهرها واقع شوند که از نظر کنترل و امنيت مشکلی نداشته باشند.»

رئيس سازمان زندان‌های ايران: انتقال قطعی زندان مشهد در چهار سال آينده و پس از ساخت زندان جديد صورت می‌گيرد

اسماعيلی گفت: «انتقال قطعی زندان مشهد در چهار سال آينده و پس از ساخت زندان جديد صورت می‌گيرد.»

وی اين طرح را در راستای اجرای «قانون انتقال زندان‌ها به خارج از محدوده شهری» عنوان کرد و گفت زندان مشهد در اولويت قرار دارد.

رئيس سازمان زندان‌های ايران در توضيحات بيشتر در اين‌باره گفت: «با توجه به گستردگی زندان و بزرگی آن، برای احداث زندان بايد زمان سه يا چهار ساله در نظر بگيريم.

غلامحسين اسماعيلی چندی پيش به همراه اعضای هيأت ساماندهی اردوگاه‌های نگهداری زندانيان جرايم مواد مخدر، از زندان وکيل‌آباد بازديد کرده بود که به گزارش وب‌سايت سازمان زندان‌ها دليل اين ديدار «وجود تعداد بسيار زياد زندانيان جرايم مواد مخدر در اين زندان» بود.

در مهرماه امسال، مسئولان سازمان زندان‌های ايران از «تراکم فوق‌العاده زياد» زندانيان در زندان‌های کشور خبر داده و گفتند تعداد زندانيان، نسبت به سال گذشته، بيش از ۳۵ درصد افزايش يافته است.

مسئولان سازمان زندان‌های ايران می‌گويند متوسط جهانی حضور شهروندان در زندان، ۱۲۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که آمار نشان می‌دهد در برخی استان‌های ايران، تعداد زندانيان بيش از سه برابر، حد معمول در جهان است.

در استان خراسان جنوبی که دارای بيشترين تراکم زندانی در کشور است، در مردادماه امسال، به ازای هر ۱۰۰ هزار خراسانی، ۴۱۰ نفر زندانی وجود داشت.

از سوی ديگر فعالان حقوق بشر در ماه‌های اخير خبرهايی مبنی بر «اعدام‌های گسترده و پنهانی» در زندان وکيل‌آباد مشهد منتشر کرده‌اند که تاکنون مقامات قضايی ايران در اين مورد سکوت کرده‌اند.

آخرين خبر در اين‌باره گزارش کميته بين‌المللی حقوق بشر در ايران بود که طی آن اعلام شد ۱۰ زندانی روز سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه جاری در اين زندان و با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روز ۸ آبان‌ماه نيز با انتشار گزارشی در تارنمای رسمی‌اش خبر داد که ١٣ مهرماه گذشته ١٣ نفر و ٢٠ مهرماه ١٠ نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌صورت «گروهی و بدون اعلام قبلی و بدون اطلاع وکلا و خانواده متهمان» اعدام شده‌اند.

شهریورماه گذشته نیز یک زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای از اجرای ٥٠٠ «اعدام مخفیانه» در زندان وکیل‌آباد مشهد در یک سال گذشته خبر داده بود.

در این نامه که نام نویسنده آن فاش نشد، به اعدام «٢٥٠ نفر از تیرماه ١٣٨٨ تا فروردین ١٣٨٩» اشاره شده است.

ایران بالاترین آمار اعدام در جهان را پس از چین به خود اختصاص داده ‌است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ياد آقای طالقانی بخير که بعد از انقلاب آرزو ميکرد زندان اوين موزه شود؟!!!

-- Karim ، Nov 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)