تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقال چهار فعال دانشجويی به زندان اوين

صبح روز گذشته علی قلی‌زاده، محسن برزگر، علی‌رضا کيانی و محمد حيدرزاده، چهار تن از اعضای دفتر تحکيم وحدت که روزهای گذشته دستگير شدند به زندان اوين منتقل گشتند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، که اين خبر را به نقل از «يک منبع آگاه دانشجويی» منتشر کرد، افزود که دادستان بابل به خانواده‌های محسن برزگر و علی‌رضا کيانی گفته است علت دستگيری اين دو فعال دانشجوئی «شکايت مقامات قضائی در تهران» می‌باشد.

اين چهار فعال دانشجويی از روز جمعه تا يکشنبه گذشته دستگير شده‌اند.


به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر، علی قلی‌زاده، دبير انجمن اسلامی شاهرود در منزل پدريش در مشهد توسط نيروهای امنيتی بازداشت گرديد، علی‌رضا کيانی، دبير سياسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران در بابلسر، توسط چند نيروی ناشناس و مسلح دستگير شد، محسن برزگر، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و عضو ستاد دانشجوئی مهدی کروبی، پس از مراجعه به زندان متی کلای بابل برای رفع نقص پرونده‌اش، بعد از خروج از اين زندان توسط يک خودروی نيروی انتظامی بازداشت شد، و محمد حيدرزاده ديگر عضو دفتر تحکيم وحدت پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرکرد دستگير گرديد.

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت، تشکل دانشجویی منتقد حکومت ایران، می‌گوید که موج تازه بازداشت فعالان دانشجویی برای «انتقام‌گیری» از اعضای آن است.

اين تشکل دانشجويی روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای، بازداشت اين چهار فعال دانشجويی را محکوم کرد.

منابع دانشجويی گزارشی که چندی پيش سايت رجانيوز، از پشتيبانان دولت ايران، منتشر کرد را «زمينه‌ساز برخورد وزارت اطلاعات با فعالين دفتر تحکيم وحدت» عنوان کرده‌اند

دفتر تحکیم وحدت در این اطلاعیه آورده است که در پیش بودن برگزاری انتخابات دفتر تحکیم وحدت، باعث «فشار بی‌امان و تهدیدهای فراوان» نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات شده اما به دلیل «ناکامی» اقتدارگرایان در جلوگیری از برگزاری نشست، اقدام به «بازداشت گسترده و انتقام‌گیری» کاندیداهای شورای مرکزی تحکیم وحدت کرده‌اند.

يکی از اعضای دفتر تحکيم وحدت که نخواسته است نامش فاش شود در اظهار نظری به کمپين بين‌المللی حقوق بشر گفته است: «فشار بر اعضای شورای عمومی و مرکزی دفتر تحکيم وحدت طی چند سال گذشته نسبت به گروه‌های ديگر در جامعه مدنی بيشتر بوده و هر روز افزايش نيز داشته است و نشان از تلاش سخت حاکميت برای حذف اتحاديه دانشجويان سراسر کشور به اشکال متعدد دارد.»

منابع دانشجويی گزارشی که چندی پيش سايت رجانيوز، از پشتيبانان دولت ايران، منتشر کرد را «زمينه‌ساز برخورد وزارت اطلاعات با فعالين دفتر تحکيم وحدت» عنوان کرده‌اند.

در روز ٩ آبان‌ماه جاری رجانيوز ضمن «غيرقانونی» خواندن دفتر تحکيم وحدت با انتشار مطلبی مدعی شد که برخی از اعضای اين تشکل دانشجويی با گروه «پژاک» و سازمان مجاهدين خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ايران، ارتباط دارند.

پس از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، بسیاری از فعالان دانشجویی بازداشت شدند.

بهاره هدایت و میلاد اسدی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که هم‌اکنون در زندان هستند، به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط گروهی از دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد که بعدها در دوران شکل‌گيری اصلاح‌طلبان در ايران و رياست جمهوری محمد خاتمی با گرايش‌های آزادی‌طلبانه در دانشگاه‌های ايران فعاليت ‌کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)