تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کمک تسلیحاتی روسیه به افغانستان

فدراسيون روسيه بار ديگر کمک‌های تسليحاتی‌اش را به افغانستان سرازير ساخت و ششمين هواپيما حامل هزاران اسلحه سبک در فرودگاه کابل به زمين نشست.

پس از فروپاشی رژيم کمونيستی تحت حمايت رژيم شوروی وقت در کابل در سال ۱۳۷۱ خورشيدی، اين نخستين بار است که محموله‌های تسليحاتی روسی به‌طور رسمی و علنی به افغانستان فرستاده می‌شود.


زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گويد ارسال کمک تسليحاتی روسيه بعد از گفت‌وگوهای رؤسای جمهور دو کشور صورت می‌گيرد و تاکنون در حدود ۱۵ هزار کلاشينکوف در اختيار پليس افغانستان قرار گرفته است.

به گفته وی، فرماندهی ناتو در کابل در جريان اين موضوع قرار دارد.

پس از فروپاشی رژيم کمونيستی تحت حمايت رژيم شوروی وقت اين نخستين بار است که محموله‌های تسليحاتی روسی به‌طور رسمی و علنی به افغانستان فرستاده می‌شود

سفارت روسيه در کابل نيز اعلام کرده که ارسال اين تسلحيات از سه هفته پيش آغاز شده و روسيه متعهد است ۲۰ هزار سلاح کلاشينکوف و دو و نيم ميليون گلوله آن را تا پايان هفته جاری به افغانستان بفرستد.

ديپلمات‌های روسی نيز تأييد کرده‌اند که رئيس جمهور اين کشور در ديدار اخير حامد کرزی از روسيه گفته بود که حاضر است اين کمک نظامی را به صورت بلاعوض در اختيار افغانستان قرار دهد.

حامد کرزی ۲۷ مردادماه سال جاری ضمن شرکت در اجلاس چهارجانبه روسيه، تاجيکستان، افغانستان و پاکستان با دميتری مدودوف، رئيس جمهور روسيه ديدار کرده بود.

در آن هنگام وحيد عمر، سخنگوی رئيس جمهور افغانستان، روسيه را از لحاظ سياسی، اقتصادی و نظامی يک کشور مقتدر در منطقه خوانده بود و گفته بود نبايد نقش آن ناديده گرفته شود.

ورود دوباره روسيه به صحنه نظامی افغانستان بعد از تهاجم ويرانگر و پرتلفات دهه شصت ارتش سرخ به افغانستان نشانه افزايش نگرانی‌های اين کشور است .

روس‌ها همواره از عملکرد نظاميان بين‌المللی تحت رهبری آمريکا در افغانستان، به‌ويژه از شيوه‌های مبارزه با شورشيان و افزايش کشت، توليد و قاچاق مواد مخدر در اين کشور انتقاد کرده‌اند و خواستار شدت عمل بيشتری شده‌اند.

در ماه جاری در اقدام بی‌سابقه‌ای نيروهای روسی در يک عمليات مشترک با نظاميان آمريکايی سهم گرفتند. دراين عمليات چندين کارخانه توليد هروئين در شرق افغانستان منهدم و نزديک به يک تن مواد مخدر کشف و ضبط گرديد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)