تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

زمان مناسب برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «انتخابات میان‌دوره‌اى فرصتى جدید براى گفت‌وگو » در مورد شکست اخیر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تأثیر آن بر حضور فعال‌تر باراک اوباما در صحنه سیاسیت خارجی است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌اى مجلس نمایندگان آمریکا شرایط را براى حضور فعال‌تر باراک اوباما در صحنه سیاست خارجى و تأکید جدی‌تر بر استراتژى تغییر فراهم می‌کند. چون مسائل فعلى سیاست خارجى آمریکا به نوعى به مسائل سیاست داخلى این کشور ارتباط دارند، اکنون هرگونه موفقیت دولت اوباما در حل‌وفصل یک مسأله مهم سیاست خارجى می‌تواند جایگاه از دست رفته دموکرات‌ها را نزد افکار عمومى و صحنه قدرت داخلى بهبود بخشد. در چنین شرایطى، فرصت جدیدى براى گفت‌وگوى مستقیم ایران و آمریکا با محوریت حل وفصل بحران‌هاى منطقه‌اى یا برنامه هسته‌اى فراهم می‌شود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «موفقیت یا عدم موفقیت دولت اوباما در به سرانجام رساندن بحران افغانستان قبل از خروج نیروهای آمریکایی در جولای ٢٠١١ (طبق برنامه اعلام شده اوباما) و از بین بردن تروریسم القاعده برای آمریکاییان بسیار مهم است. در بحث برنامه هسته‌اى ایران همه دولت‌هاى آمریکایى از زمان جرج دبلیو بوش به اشتباه برنامه هسته‌اى ایران را به موضوع گسترش تسلیحات هسته‌اى و بازدارندگی ارتباط داده و آن را به یک موضوع امنیت ملى آمریکا یا حتى خطرى براى امنیت بین‌الملل معرفى کردند. به همان اندازه که موارد فوق چالش‌هایى براى دولت اوباما درپى داشته، هم زمان حل‌وفصل آن‌ها یک موفقیت براى سیاست خارجى آمریکا است که تأثیرات مثبت بر موضوعات داخلى و در نزد افکار عمومی آمریکا خواهد داشت.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «در میان کشورهاى منطقه هیچ کشورى به اندازه ایران نمی‌تواند به آمریکا در حل‌وفصل مسائل فوق کمک کند. اهمیت این مسأله وقتى بیشتر می‌شود که بدانیم مسائل مربوط به فعالیت‌هاى تروریستى در این مناطق به نوعى به مسأله ایجاد ثبات و امنیت در شرایط بعد از خروج نیروهاى خارجى از منطقه ارتباط می‌یابد و نقش ایران در ایجاد و تداوم این ثبات حیاتى است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «گفت‌وگوی مستقیم و حل‌وفصل برنامه هسته‌اى ایران هم مى‌تواند یک موفقیت مهم براى دولت اوباما نزد افکار عمومى آمریکا در رفع یک خطر به اصطلاح خودشان امنیت ملى به حساب آید. در این شرایط مذاکره با ایران براى حل‌وفصل مسائل مهم سیاست خارجى آمریکا در خاورمیانه می‌تواند فرصتى گرانب‌ها براى تقویت مواضع اوباما در صحنه سیاست خارجی تلقى شود. مذاکرات آتی ایران با گروه ١+٥ فرصت خوبی برای دولت اوباما در برداشتن گام‌های عملی برای دست‌یابی به یک راه‌حل پایدار مبتنی بر رضایت نسبی طرفین در حل بحران هسته‌ای ایران است.»

متن کامل سرمقاله

کنترل تورم با تهدید
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تهدیدها و قیمت‌ها» در مورد هشدارهای مقامات دولت ایران درباره «سودجویی و افزایش قیمت‌ها» پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: «در آستانه حذف یارانه کالاها به نظر می‌رسد مقام‌های دولتی فراتر از اتخاذ سیاست‌هایی که بتواند از پیامدهای منفی و کوتاه‌مدت آن جلوگیری کند، اقدام به هشدار دادن کرده‌اند. هشداری که مخاطبش بیش از همه، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هستند و در این بین، پای تعزیرات حکومتی هم به موضوع باز شده است.»

سرمقاله افزوده: «همین موضع‌گیری‌ها نشان از آن دارد که دولت خواهان آن نیست تا قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بیش از اندازه پیش‌بینی شده، افزایش یابد و این تلاش برای جلوگیری از افزایش غیرمترقبه کالاها جای تقدیر دارد، لیکن باید پرسید آیا اقتصادی را سراغ داریم که با انجام این اقدامات توانسته باشد تورم را کنترل کند؟ تاریخ خودمان از این دست اقدامات فراوان به خود دیده است، از فلک کردن بازرگانان در دوره رضاخانی تا ستادهای مبارزه با گران‌فروشی طی دهه ٦٠. اما فراتر از این، موارد متأخرتر دیگری نیز وجود دارد، از جمله اقداماتی که رابرت موگابه انجام داد یا حتی اعدام بازرگانان در دوره صدام حسین در زمان تحریم‌های سنگین بین‌المللی. کدام یک از این واکنش‌ها در برابر افزایش قیمت‌ها نهایتاً توانست تورم را کنترل کند؟»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «اگر نمونه ای نیست آیا بهتر نیست سیاست‌های اقتصادی و پولی كارشناسانه را جایگزین این روش‌ها كنیم؟ اگر واقعاً دولت می‌پندارد برخی به قصد سودجویی به خاطر شوک اولیه حذف یارانه‌ها، کالا‌ها را با قیمتی فراتر از آنچه باید باشد، عرضه می‌کنند، باید متذکر شویم که اگر افزایش بیش از حد، به خاطر سودجویی باشد، این افزایش بسیار گذرا خواهد بود و تنها لازم است که دولت بگذارد بازار کار خود را کند و به رقابتی شدن آن کمک رساند و خواهیم دید که این افزایش به طرفه‌العینی خواهد گذشت و سودجویان خود متضرر خواهند شد.»

به باور نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد: «حیف است دولتی که برای افزایش کارآیی اقتصاد دست به چنین طرحی زده تا اسلوب بازاری را بیش از گذشته بر اقتصاد هموار کند، به چنین اقدامات و استدلالاتی روی آورد. تورم، سیاست پولی مناسب می‌خواهد و اگر آن تأمین شود و بازار نیز به راه خود رود، تمامی این نگرانی‌ها گذرا و قابل چشم‌پوشی است. از سوی دیگر، پافشاری بیش از حد به چنین اقداماتی تنها باعث آن می‌شود تا التهاب در بازار بیش‌تر شود و التهاب بیش‌تر، نااطمینانی بیش‌تر را به همراه خواهد داشت و تورم بیش‌تر را. به هر رو، این انتظار وجود دارد كه با شروع حذف یارانه‌ها، قیمت‌ها افزایش یابد و دولت باید با صبر و آگاه‌سازی بیش‌تر نسبت به دوره گذار اولیه، بازار را آرام کند و نباید پیام نگرانی از سوی دولت به بازار منتقل شود چراكه كار را می‌تواند بدتر كند و نتیجه عكس به بار آورد. باشد تا با حذف این حاشیه‌های حذف یارانه‌ها، بخشی از ناکارآمدی‌های اقتصاد ایران، حذف شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گفت‌وگوهای هسته‌ای»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «جنگ در آسیا با عطر چای»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چتر وارونه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)