تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

از نمایش «خواب و خورشید» جلوگیری کردند

مستند «خواب و خورشید» ساخته ناصر صفاریان را فقط چند ساعت پیش از نمایش عمومی از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم مستند در تهران حذف کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نخستین روز برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند در تهران که به جشنواره «سینما حقیقت» اشتهار دارد، مستند «خواب و خورشید» ساخته ناصر صفاریان که قرار بود، امروز، هجدهم آبان ماه در ساعت ۱۳به نمایش گذاشته شود، از فهرست برنامه‌ها حذف شد.


ناصر صفاریان در گفت‌وگوی کوتاهی که با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجام داد از حذف فیلم‌اش از برنامه‌های جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مستند «خواب و خورشید» در فهرست برنامه‌های جشنواره فیلم مستند با عنوان «درخت خاطره» درج شده بود.

مستند «خواب و خورشید» که در یک پیش‌زمینه جامعه‌شناختی به عشق و نفرت در ترانه‌های ایرانی می‌پردازد، تنها چند ساعت پیش از نمایش عمومی در جشنواره فیلم مستند، لغو مجوز شد

کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با ایسنا به جعل عنوان فیلم‌اش اشاره کرد و گفت از تغییر بی‌دلیل نام فیلم‌اش متعجب است. او در این‌باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «حتی در خبررسانی قبلی مركز [گسترش سینمای مستند و تجربی] نام فیلم همان «خواب خورشید» بوده است، اما نمی‌دانم چگونه تغییر كرده است.»

وی با اشاره به لغو مجوز نمایش عمومی فیلم‌اش، تنها چند ساعت پیش از آغاز نمایش گفت: «اگر قرار است، بر اساس ضوابط به یك فیلم مجوز ندهند چرا فیلم انتخاب می‌شود و نام آن اعلام می‌شود و در كاتالوگ و بولتن نام آن می‌آید اما ناگهان مجوز آن لغو می‌شود؟»

مستند «خواب و خورشید» مطابق کاتالوگ چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند قرار بود در بخش مستند تجربی، ویژه خلاقیت و نوگرایی به نمایش درآید، اما چند ساعت پیش از آغاز نمایش عمومی این فیلم مجوز آن لغو شد و فیلم‌ساز هم از طریق رسانه‌ها از این موضوع آگاهی یافت.

«خواب و خورشید» در یک پیش‌زمینه جامعه‌شناختی، تاریخ ترانه‌سرایی ایران را از منظر عشق و نفرت مورد بررسی قرار می‌دهد.

این فیلم یکی از سه فیلمی است که ناصر صفاریان درباره تاریخ ترانه در ایران ساخته است. دو فیلم دیگر از این سه‌گانه در مرحله تولید قرار دارند.

«خواب و خورشید» تاکنون فقط یک نمایش خصوصی داشته و اگر مجوز آن لغو نمی‌شد، برای نخستین بار در چهارمین جشنواره فیلم مستند تهران به نمایش عمومی درمی‌آمد.

این مستند به موضوع «عشق» در ترانه‌های ایرانی می‌پردازد و عشق و نفرت مطرح شده در ترانه‌های ایرانی از نظر سیر تاریخی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این فیلم جمشید ارجمند، سیمین بهبهانی، خاطره پروانه، ناصر چشم‌آذر، فواد حجازی، علی محمدرشیدی، پری زنگنه، محمد سریر، علی محمد شیرازی، علی‌رضا عصار، یغما گلرویی، علی‌رضا میرعلینقی و افشین یداللهی صحبت می‌کنند و باران کوثری حضور دارد.

طرح، پژوهش، نگارش و کارگردانی مستند «خواب خورشید» برعهده ناصر صفاریان بوده و احمدرضا احمدی، شاعر نامدار معاصر به او مشاوره داده است.

جشنواره فیلم مستند تهران یا «سینما حقیقت» توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با هدف «بازنمایی حقیقت در پرتو اعتلای فرهنگ، هویت و ملیت ایران اسلامی، استفاده از تجربیات مستندسازان جهانی، ترسیم فضای تولید مشترک، بازاریابی داخلی و خارجی، نمایش آثار برتر روز دنیا، تعامل با مستندسازان بویژه مستندسازان جوان و متعهد» برگزار می‌شود. نخستین بار این جشنواره در سال ۱۳۸۶ برگزار شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)