تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

سفرهای دیپلماتیک
سرمقاله امروز ابتکار با عنوان «ترافیک دیپلماتیک در تهران» در مورد سفر نوری المالکی، نخست وزیر عراق و هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران است.

سرمقاله روزنامه ابتکار این‌گونه آغاز می‌شود: «دیروز و دیشب فرودگاه مهرآباد و مسیر‌های منتهی به پاستور، ترافیک فشرده‌ای از سفرهای دیپلماتیک به مقصد تهران را تجربه کرد. نوری المالکی نخست وزیر عراق و هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا در فاصله کوتاهی از هم وارد تهران شدند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «آنچه که ترافیک اخیر سفرهای دیپلماتیک کشورهای هم‌پیمان تهران را به ایران متفاوت کرده است، بیش از هر چیز ریشه در شرایط کنونی و خاص کشورهای مبدأ و مقصد این سفرها دارد. این دو مسافر، یکی کسب موافقت و تمدید هم‌پیمانی همسایه جغرافیایی‌اش برای بازگشت به کاخ نخست‌وزیری عراق را می‌طلبد و دیگری در تدارک پیش‌دستانه برای تمدید ریاست‌جمهوری‌اش در چند ماهه آینده است و می‌داند که راه موفقیت دوباره‌اش در انتخابات از تمدید هم‌پیمانی با همسایگان معنوی اما دوری مانند ایران روسیه و چین و تجدید دشمنی با همسایه جغرافیایی‌اش یعنی آمریکا می‌گذرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «این روزها بغداد با پیچیده‌ترین معادله سیاسی پس از سرنگونی رژیم صدام دست و پنجه نرم می‌کند. حدود هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور گذشته است و نتایج این انتخابات و مناسبات گروه‌ها و فهرست‌های سیاسی، موضوع انتخاب نخست‌وزیر و سایر روسای قوا در عراق را روز به روز پیچیده‌تر از قبل کرده است.»

در سرمقاله ابتکار آمده است: «چاوز امروز صبح در تهران قطعاً بازهم لبخند خواهد زد و احمدی‌نژاد را به گرمی در آغوش خواهد فشرد. باید منتظر ماند و دید آیا چاوز فقط برای تجدید هم‌پیمانی با دشمن مشترک یعنی آمریکا که رأی‌آوری در انتخابات آتی کشورش را به دنبال دارد به تهران آمده است یا این دو دوست صمیمی روابط و مناسبات را باز هم در قالب توافقات و قراردادهای جدید بالا و بالاتر خواهند برد.»

متن کامل سرمقاله

«گردنه سخت»
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «امروز اقتصاد ایران ورق می‌خورد» در مورد آغاز اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و لزوم اصلاح رفتارهای اقتصادی شهروندان است.

در این سرمقاله آمده است: «از نقطه نظر اقتصادی، امروز یكی از مهم‌ترین روزهای اقتصاد ایران در طول تاریخ معاصر قلمداد می‌شود. آغاز جراحی بزرگ با پرداخت نقدی یارانه‌ها، تمام نگاه‌ها را به امروز معطوف ساخته و تاریخ فردا بدون شک از ٢٧ مهرماه سال ٨٩ به‌گونه‌ای دیگر یاد خواهد كرد.»

نویسنده این سرمقاله سپس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان «گردنه سخت» یاد کرده و افزوده: «در طول سال‌هایی كه از تغییر وضعیت یارانه‌ها سخن رفته، تمركز اصلی روی رفتار و نحوه اعمال سیاست‌های اجرایی دولت‌ها بوده و كمتر از لزوم تغییر رفتار اقتصادی شهروندان سخن گفته شده و برای آن فكری اندیشیده شده است. حال آنكه اصلی‌ترین، مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش انجام درست این طرح را مردم به دوش می‌كشند. این طرح مهم، ملی و تاریخی در صورتی به موفقیت نائل می‌شود كه هم‌شانه تغییر الگوی اقتصادی دولت، مردم نیز به تناسب آن در كنش اقتصادی خود اصلاحاتی صورت دهند.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «بدون شک اصلاح الگوی مصرف‌ كه سال گذشته رهبر معظم انقلاب مطرح كردند، شاه‌كلید موفقیت این طرح است. همه ما باید در سبد مصرفی خود تجدید نظر كنیم، آحاد شهروندان از این پس و در حد و حدودی كه یارانه‌های نقدی مشخص می‌سازند، در سود یا زیان خود نقش اصلی را خواهند داشت.»

سرمقاله افزوده است: «اكنون قطار نقدی‌سازی یارانه‌ها به راه افتاده، دولت‌مردان لكوموتیوران و همه مردم مسافران این قطارند، قطاری كه باید هدفمند و روی ریل‌های گذاشته شده، حركت كند تا به مقصد مطلوب برسد. هرگونه خطایی می‌تواند تبعات نامشخصی برای كشور داشته باشد. پس ضروری است با این طرح ملی، ملی و میهنی برخورد كرد و از هرگونه رفتار جناحی، حزبی و غیر اقتصادی پرهیز نمود، زیرا دود هرگونه رفتار سوئی نه تنها امروزیان كه بسا فرزندان فردای ایران را نیز متأثر سازد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «برای اس ٣٠٠ها حق دلالی نپردازیم»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جنگ ارزی با عواقب پیچیده‌تر از تشدید‌ رکود»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آن نفس‌ها چرا حبس شد؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)