تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
وزير اطلاعات:

دو آمريکايی منتظر محاکمه باشند

حجت‌الاسلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران گفت دو آمريکايی بازداشت شده متهم به جاسوسی بايد منتظر محاکمه و صدور حکم دستگاه قضايی باشند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، حيدر مصلحی که در لبنان سخن می‌گفت در مورد آزادی سارا شورد يکی از سه آمريکايی بازداشت‌شده اظهار داشت وی با قرار وثيقه سنگين و با حکم قضايی به‌طور موقت آزاد شد و در صورت لزوم بايد به ايران بازگردد.






وزير اطلاعات گفت: «درباره اين متهمين آمريکايی اسناد و مدارکی وجود دارد که در اختيار دستگاه قضايی قرار داده شده است تا درباره آن‌ها تصميم گرفته شود.»

سارا شورد، جاشوا فتال و شين بائر بيش از ۱۴ ماه پيش، در منطقه مرزی ايران و عراق توسط نيروهای ايرانی که آن‌ها را به عبور غيرقانونی از مرز متهم کرده بودند بازداشت شدند. مقام های ايرانی سپس اين سه نفر را متهم به جاسوسی کردند، اتهامی که از سوی خانواده‌های آن‌ها و مقام‌های آمريکايی رد شد.

مصلحی: شورد به‌طور موقت آزاد شد و در صورت لزوم بايد به ايران بازگردد

سارا شورد، ۳۲ ساله، در روز سه شنبه ۲۳ شهريورماه با ارائه وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد اما جاشوا فتال و شين بائر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران در سفر اخير خود به نيويورک و در گفت‌وگويی با کريستين امانپور خبرنگار شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی آمريکا آزادی سارا شورد را «يک اقدام بزرگ انسان‌دوستانه» خواند.

همزمان با اين سفر سارا شورد در نشست مطبوعاتی خود در نيويورک تأکيد کرد که هيچ جرمی مرتکب نشده ‌بود و حق دوستان‌اش نيست «حتا يک روز در ايران زندانی باشند.»

وی بازداشت خود و دو هموطن‌اش را يک «سوء تفاهم بزرگ» خواند و از حبس خود در ايران به‌عنوان «اقدامی غير قانونی» ياد کرد و هرگونه اتهامی عليه خود را رد نمود.

سارا شورد به همراه مادران جاشوا فتال و شين بائر در نيويورک با محمود احمدی‌نژاد نيز ديدار و گفت‌وگويی داشتند. وی در اين ملاقات به‌خاطر آزادی‌اش از زندان از احمدی‌نژاد قدردانی کرد و خواهان آزادی دو دوست خود شد.

محمود احمدی‌نژاد، در همين سفر در گفت‌وگوی ديگری با لری کينگ، مجری شبکه سی‌ان‌ان در نيويورک گفت که در مورد آزادی دو آمريکايی زندانی در اوين نفوذی ندارد و قاضی در اين خصوص تصميم خواهد گرفت.

روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر، پی. جی. کراولی، سخنگوی کاخ سفيد، از سفر نمايندگانی از کشور عمان به ايران به‌منظور بررسی آزادی دو آمريکايی زندانی خبر داد ولی افزود که از روند تلاش اين هيئت در ايران، خبر ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس افتاده اند به لج و لجبازی؟!

-- بدون نام ، Oct 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)