تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ریاست ایران بر اوپک پس از ٣٦ سال

ایران پس از ٣٦ سال توانست به ریاست سازمان کشورهای صادرکنند نفت (اوپک) برسد.

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک به خبرگزاری مهر گفت: «مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران در نشست ١٥٧ اجلاس وزارتی اوپک در وین به عنوان رییس جدید این سازمان در سال ٢٠١١ میلادی انتخاب شد.»


جرمونیکو پینتو از کشور اکوادور در حال حاضر رئیس اوپک است. میرکاظمی از دی ١٣٨٩ به عنوان رئیس جدید اوپک، فعالیت دوره‌ای خود را برای یک سال آغاز می‌کند.

یکصد و پنجاه و هفتمین نشست اوپک از صبح امروز پنج شنبه ٢٢ مهر با حضور ١٢ کشور عضو اوپک در وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ١٩٦٠ میلادی به پیشنهاد ایران، عراق، عربستان، کویت و ونزوئلا تشکیل شد. فواد روحانی از ایران نخستین رئیس اوپک بین سال‌های ١٩٦٠ تا ١٩٦٤ بود.

بعدها كشورهای آنگولا، الجزایر، اکوادور، امارات، قطر، لیبی و نیجریه نیز به اوپک پیوستند.

اوپک هدف اصلی خود را «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تأمین منافع جمعی یا فردی آن‌ها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری، توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت، تأمین نفت کشورهای مصرف کننده و بازده مناسب و منصفانه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» اعلام کرده است.

مقر بین‌المللی اوپک در شهر وین، پایتخت اتریش قرار دارد.

امروز همچنین اعضای اوپک تصمیم گرفتند میزان تولید نفت خود را در ماه‌های آینده ثابت نگه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
لطفا دست اندرکاران بازار فروش و قیمت گذاری طلای سیاه مردم را از آخرین ارقام و هزینه ها و دلارهای دریافتی و توزیع عادلانه درآمد نفت مطلع سازند تا نتایج این ریاست با اطلاعات و آگاهی های درستی تحلیل و نتیجه گیری منصفانه ای صورت پذیرد. ممنونم

-- بی نام فعلا ، Oct 15, 2010

در محافل نیمه رسمی گفته می شود که این ریاست را به فتوای خامنه ای خریده اند. این ریاست با هفتصد ملیون یورو رشوه خریده شده است!

-- بدون نام ، Oct 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)